Highlander eller Danzas?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Evergreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 750

Evergreen

Trådstartare
mitt sto tog sig inte på första med Rosevelt så honom vågar jag inte testa igen med tanke på den dåliga fertiliteten förra säsongen, och han skulle väl tillbaka till Holland igen snart så...

Danzas har jag sett film på och han ser otroligt rörlig och fin ut med mycket karisma. Lite "maffigare" vilket jag inte har något emot så länge han bara nedärver maffighet och inte tunghet.

Highlander verkar alla som har använt vara jättenöjda med! Lite smäckrare modell. Men hurdana är hans gångarter? Har letat, men inte hittat någon film. Någon här som har en kanske?

Överlag vill jag ha en hingst som är ordentligt rörlig genom hela kroppen, med en bra hals och rygg.

stoet ser ut såhär:
67480_1180376444.jpg

88778_1180376382.jpg

hon behöver lite mer storlek och luft under magen!
hon själv är hälften arab så risken att avkomman blir tung tror jag inte är speciellt stor. Hon fick som 4åring 8:a på sin exteriör och 7.5 på gångarter.

jag velar och velar, vad tror ni?

Sv: Highlander eller Danzas?

Just de där två har jag tittat mycket på också, eller ännu hellre Highlanders far Hohenstein :d men jag är ju absolut ingen expert eller direkt erfaren, tyckte bara det var roligt att du funderar på dem två!
Danzas tycker jag är lite maffigare och grövre till modellen, men å andra sidan är Highlander så ung ännu och kanske biffar till sig nästan lika mycket som vuxen?
Allt man hört från bruksprovet om Danzas verkar varit enormt beröm, han fick ju en 10:a på sin trav och mycket bra omdöme på ridbarhet och temperament av ryttarna tror jag.
Jag har sett en rolig video på Highlander som ligger ute på "bilder på hingstar-tråden" på Avelsgnägg, där han springer och busar i en liten hage, säger inte så mkt om gångarterna kanske ;) men titta du.

Trist att hon inte tog sig, men själv röstar jag på min egna favorit Danzas :d men det blir nog bra vilken du än väljer!

Jag har hittils tittat mest på Danzas eftersom det inte har funnits någon video ute på Highlander.
Den då han busar runt i en hage har jag sett, fast som du sa ser man inte speciellt mycket på den :D
Danzas verkar vara en otroligt trevlig hingst med hög ridbarhet och bra skalle, nog så viktigt att dom är riktiga i huvudet som att de rör sig bra! Jag är inte heller någon expert, lååångt ifrån!
kan knappt räkna alla nätter jag suttit uppe till långt efter midnatt och kollat hingstar, jämfört och läst, läst och läst... avel är så himla intressant och roligt!

Cats:

Tack!!! :bow: den måste vara helt nyupplagd för jag har varit inne där förut utan att hitta något.
Vilken hingst! det blev inte precis lättare att sålla bort en av dom efter att ha sett den videon :love::love::d

Den filmen där Highlander busar i en liten hage måste vara min. Jag filmade honom på stationen han stod förra året i maj när jag skulle betäcka mitt ena sto med honom. Jag har också sett honom riden på film som 3-åring i Tyskland och sen såg jag honom på Flyinges hingstvisning i Jönköping i mars med Susanne Gielen och jag tyckte att han hade utvecklats enormt under de 1½-2 åren. Tyckte mycket om vad jag såg och det är ju kul eftersom jag nu har en en månads Highlanderunge hemma :) Mycket fin trav! :love:

Danzas blev jag mycket förtjust i under bruksprovet och han såg också fin ut med Susanne på hingstvisningen. Super trav! Jag hade honom som kandidat till mitt andra sto, men efter mycket funderingar gick han bort då han inte är så högställd och hon inte heller (hon är inte direkt lågställd, men inte högställd heller), samt att han har veka kotor bak och hon har veka kotor fram. Tycker dock att han är en underbar hingst! :love:
Årets val till det stoet blev i stället Don Romantic som hon nu är seminerad med.

Jag tror Danzas har ett mer sansat temprament än Highlander. Är det bara dessa två hingstar du kan tänka dig? Det finns ju fler därute!

Jag vill ha en hingst med bra lynne såklart, inget nipprigt monster som bara är ridbart av de extremt rutinerade ryttarna och som "ser spöken" överallt.
Jag värdesätter ett lugnt/stadigt temperament, jag vill kunna lita på min häst! Men jag vill ha lite nerv också, och förmågan att tända till lite extra då det behövs.

Mitt sto är väldigt snäll och självständig. Har aldrig sett henne lägga öronen bakåt mot en människa. Hon är ingen häst som stressar upp sig för småsaker, kan vara lite tuff ibland men inget som jag har haft problem med.

Självklart har jag tittat på fler hingstar. Don romantic hade jag väldigt gärna velat ha men det blir för mycket krångel eftersom han står i Danmark. Rosevelt var hon ju nyligen seminerad med... Okeanos har jag funderat lite smått på men gillade inte det jag såg av honom på video, mest höga framben och otroligt oaktiverade bakben.

Aerline H och Corlensky G har jag varit lite småsugen på också.

Senast ändrad:

Du som har sett Highlander några gånger i verkligheten, hur ser hans överlinje ut egentligen?

Såg förresten Danzas på ett träningspass av Gielen igår - han är verkligen läcker! Inte såg han det minsta "inte högställd" ut då i alla fall (jag vill inte använda ordet lågställd här, för det är så långt ifrån verkligheten). Hon tränade byten på honom det lilla jag såg (höll på med annat, gick på kurs). Han var lite "pratig" före och efter passet, men såg koncentrerad ut under träningen.
Pigg och glad! Alert!

Men, varför ringer du inte upp Gielen och pratar direkt med henne? Hon rider ju båda hästarna och kan verkligen jämföra dem med varandra utan att ha någon anledning att vara partisk.
Ring Flyinge och be att få hennes nummer om det inte går att hitta på annat sätt!

Jag tror inte att du behöver vara rädd för att nån av dem är som ett nipprigt monster. Jag uppfattade Highlander som 4-åring som lite mer på tårna, men nu när jag såg Susanne rida honom på hingstvisningen så var han väldigt cool och såg mycket lättriden ut.

Som 4-åring (i maj) tyckte jag att Highlander såg lite tunn och omusklad ut (men då var han inte riden nåt efter bruksprovet vad jag förstod), men nu i våras tyckte jag att överlinjen såg bra ut och han hade musklat sig mycket mer, men jag såg honom aldrig utan sadel då så det kan vara lite svårt att jämföra.

Ja, jag uppfattade inte Danzas alls som lågställd på bruksprovet och framförallt inte när han rids, men rekommendationerna om honom är ju att han ska användas till högställda ston. Men det är hans bakkotor som mest avgjorde valet angående mitt sto efetrsom hon också har lite veka kotor (men fram). Synd, för jag skulle verkligen ha velat testa honom. Kanske med ett annat sto nån gång...:angel:

Jag håller med, det är verkligen roligt och intressant!! :bow:
Men så mkt att lära och så många hingstar och jag vill kunna Allt på direkten! :p Jag förstår dina nätter av läsande, jag har själv drömt om att betäcka i flera år och läst om hingstar sedan säkert 3 år tillbaka men när man har minne som en guldfisk får man läsa många ggr för att komma ihåg :angel: Var så inne på att betäcka i vintras när min häst troddes inte kunna ridas igen men nu när hon är frisk, fullt igång igen och glad kan jag inte låta bli att känna mig lite avundsjuk på dig ;) Förstå mig rätt!

Hoppas verkligen det tar sig hela vägen nu, vore roligt att se en "Amirabebis".
Skulle jag betäcka idag skulle det bli Danzas eller Rubignon med fantastiskt tyskt blod. Eller något helyllesvenskt, kanske Cairo?

Minns du Danzas omdöme på hoppning? (som sagt, guldfisk) Ska du ha en ren dressyrhingst eller någon som har lite anlag för hoppning med?

*skrattar lite åt mig själv* Cairo e: Cortez kanske inte är helyllesvenskt :o kom jag på :angel: tycker det är inte så många helsvenska hingstar längre...

Anyway, bestämt dig?

Jag har lagt alla ägg i samma korg i år och kommer att betäcka mina fyra ston med Highlander. Tycker om modellen vill gärna "typa" avkommorna. Vill behålla stoföl om det blir något och typ-förbättra ännu mer i min avel. Har sett honom på bruksprov och hingstvisning och tycker om hans rörelsemekanik och modell. Inget ont om Danzas, underbar hingst det med.

jag tycker att du skall välja hailander han är jättesnygg

Om jag skulle välja mellan dessa två hade jag tagit Highlander. Danzas är en jättefin häst men jag gillar Highlanders typ, han slätthet och fina lätta smidiga rörelser.

Har sett båda live och de ser mycket ridbara ut! Men jag hade hellret suttit på H-han verkar ge en underbar känsla!

*KL*

Skulle också välja Highlander, det är en fin hingst! Men det är mycket tycke och smak.

M

jag minns knappt Highlander från bruksprovet, Danzas däremot visade prov på att vara en dressyrhäst som TÅL APPLÅDER och dessutom är en av få som inte doppar baktårna i spånet innan bakbenen kliver framåt. Med tanke på att de flesta dressyrhästarna får nippran om någon ens nyser påp läktaren så hade i alla fall jag uppskattat detta drag om jag avlat på dressyr. Nog för att de ska ha nerv, men de måste gå att rida till vardags också!
(min filmsnutt på Danzas från bruksprovet)

Jag minns också bara Danzas från bruksprovet...
Han syntes!

//Tina

Highlander och Danzas visades inte på bruksprovet samma år....

Highlander visades 2006 och Danzas 2007

..eller missförstår jag er kanske rörande era minnesbilder???
Av det ni skriver båda två utläser jag - måhända felaktigt - att ni jämför minnesbilderna från årets bruksprov

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 906
Senast: Görel
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 877
Senast: Rifer
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: -Lilla My-
·
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e... 2
Svar
27
· Visningar
2 302
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka