Vilken hingst?

Sv: Vilken hingst?

Roligt att höra :D

Det kan alltid dyka upp lite guldkorn här och där i stamtavlan. Tråkigt bara att mamman inte har fullständig stamtavla. Men det är ju väl ganska vanligt i Irland.

Har på andra håll fått förslag som inte tilltalade mig men undrade vad ni skulle säga om dessa?
* Cardento
* So What
 
Sv: Vilken hingst?

Coolt :bow:
Jag har inte försökt mig på att släktforska, är jättedålig på det :angel:

maria-mp - Jo tack, jag såg det i Aerlinetråden och var kär i alla dessa.


*kl*
En ny kandidat:
Calido I
MEN... Han är... *gulp* SVINDYR :eek:
Men åååååh vill ha!!! :love:
 
Sv: Vilken hingst?

Calido är en av mina stora favoriter !
Men som sagt han är svindyr. Det finns inte några söner i Sverige längre som tilltalar mig, men andra kanske gillar Camaro M, dock har han ju Landgraf i sig

Vad tror du om Emmerton ? han finns iaf på fryst hos Flyinge. eller hans son Niveau ? Niveau har fina fölomgångar, även om de inte är så gamla.
 
Sv: Vilken hingst?

King of Diamonds är samma ID-hingst som Zettermans Glory Days har i sig, visst har jag sagt det?
 
Sv: Vilken hingst?

BTW, så skulle jag urgärna ha ett sto med King of Diamonds eller Clover Hill i stammen även om det skulle bli grå-papprat. Fast Clover Hill har väl visst nån sorts dispens tror jag.
 
Sv: Vilken hingst?

Hon är min! :devil:
Kommer inte sälja henne :D

Calido... Ja... Han får bli en senare fråga, när jag är rik :devil:

Camaro gillar jag men Landgraf i stammen som sagt och då känns det inte så bra. Kanske ska ändå sikta in mig på Aerline H. Det känns som det inte kan gå så fel med tanke på att Aerline nedärvt goda individer.

Mailat uppfödaren för råd och vi får se vilken som är bäst lämpad.

Jag vet dock inte om jag vill chansa med fryst med tanke på att det här är nytt för oss bägge, jag vet ju inte hur bra hon tar sig. Skulle hon ta sig på en dos (som räcker till 2-3 insemin) så kan jag chansa med Calido. Vill nog ta ett ganska säkert kort där man vet hur hingsten nedärvt sig. Vad jag fått se så har det ju bara varit positivt och han verkar passa till de flesta ston.
 
Sv: Vilken hingst?

Med Aerline behöver du inte heller köra henne till Skåne, han går jättebra på TAI:)
 
Sv: Vilken hingst?

Det kan alltid dyka upp lite guldkorn här och där i stamtavlan. Tråkigt bara att mamman inte har fullständig stamtavla. Men det är ju väl ganska vanligt i Irland.

Fast fullständig stam har hon, bara inte godkänd av asvh, men är godkänd på Irland.
ID(Irish draught) godkänns inte av asvh pga av att det är en kallblodsras.

Däremot tänker jag inte blanda mig i hingstvalet, när det handlar om hopphingstar, är inte riktigt min grej;)

/Camilla
 
Sv: Vilken hingst?

Med Aerline behöver du inte heller köra henne till Skåne, han går jättebra på TAI:)

Men om hon inte tar sig på en dos (vad jag förstått så skickas sperman i doser). Kanske är bättre om man har henne på stationen så kan man få fler doser. Så har jag uppfattat det. Det är annars inte så långt, 3 timmar kan hon fixa och så får hon stå kvar på stationen tills 16-18 dygnsdräktighet bekräftats.

Men jag ska kolla kring. Vet inte hur mycket pengar jag skulle tjäna på att ha honom på TAI om man jämför med AI.
 
Sv: Vilken hingst?

En dos är ett skick, vissa stationer tar flera skick/brunst andra bättre håller sig till ett skick/brunst.

Du får inte fler doser/insemineringar bara för att du använder AI istället för TAI, ända som skiljer är skick kostnaden på 150-350kr.
 
Sv: Vilken hingst?

Det där har varit lite luddigt tycker jag, faktiskt. Men om det faktiskt är så att det är bättre med TAI så får det nog bli.
Med tanke på Aerlines pris och Calidos så tycker jag att det skiljer så lite i längden att jag lika gärna kan ta Calido... Men det är bara FAI som jag stör mig på. Jag har kommit i kontakt med stationen som sagt att en dos FAI från Calido räcker till 2 insemineringar samt man kan använda duktig veterinär av dem som sysslar med djupseminering. Det lät lovande samt han hade hög dräktighetschans också.
 
Sv: Vilken hingst?

Om du har möjlighet att få en bra veterinär som gör djupseminering och prisskillnaden inte är så stor, skulle jag verkligen satsa på Calido. Han är internationellt erkänd, så om du skulle vilja sälja avkomman tror jag att härstammningen är väldigt attraktiv.

Sök efter Cero e Calido på youtube om du vill se lite ögongodis. Coep du coeur är inte så tokig heller...
 
Sv: Vilken hingst?

Nej nej, inga mer sådana! :mad:

Jag kan ju inte sitta o dregla. Det har jag minsann inte tid med idag :p

Det är bra service på den stationen som också ligger närmare hit än till Skåne, snabba svar och väldigt intresserad av stoet själv för att kunna ge råd, så det ska nog vara bättre att inseminera med någon utländsk hingst där än att ta svensk hingst (Aerline). Sen erbjöd dessutom han på stationen att låta mig använda en av deras rekommenderade veterinärer så jag är inte helt negativ till FAI men jag hade nog velat ta en annan TAI/AI bara för jag inte vet Liostras fertilitet. Hon är brunstig som sjutton, det kan ju jag konstatera men nu är ju brunst inte tecken på hur fertil hästen är :p
Det är ju också lättare sen att betäcka avkomman om det blir ett sto. Med Cortez-blod kan urvalet kännas lite litet om man absolut vill undvika linjeavel då Cortez var populär ett tag.

Tur man har tid på sig :D
 
Sv: Vilken hingst?

Nja, de slutar ju inte bara att seminera bara för att de varit "för många" semineringar i en brunst. Det ligger i stationens intresse också att fåå ditt sto dräktigt. Med TAI semineras det till stoet släppt ägget oavsett hur många skick det blir. Konsten för veterinären är att inte börja seminera för tidigt då det kan bli för många och onödiga skick.
 
Sv: Vilken hingst?

Jo, jag vet flera som erbjuder så många semineringar som det behövs om man står på hingstens station :)

Alltså nu har du antingen missförstått hur det här med semin/befruktning funkar eller så missförstod du mitt inlägg.

Oavsett om man använder hingst på AI eller TAI så får man så många skick/insemineringar som behövs/brunst.

Hur många som behövs hänger på hur duktig veterinär man har, ju duktigare vette dessto FÄRRE skick/insemineringar.
En bra vette känner på livmodern och ägget hur nära ägglossning det är och seminerar först när det är nära att ägget går.

Färre skick är bra för alla, mindre kostnader för stoägaren om det är skick, hingstens sperma räcker till fler ston om man inte seminerar i onödan, mindre arbete för både seminstationen och hingsthållare samt det viktigaste, att man inte är o klabbar i stona i onödan.

Vad gäller FAI så säljes det ofta i doser, de flesta doser är till en seminering men det finns vissa där man får dela och använda till flera semineringar.

Det där med djupseminering är intressant, vissa framstående veterinären och en del forskning i N.A säger att det inte alls är högre dräktighets % på djupseminering jämnfört mot "vanlig" seminering med FAI.
Jag tror att det i första hand hänger på hur skicklig veterinären är.
 
Sv: Vilken hingst?

Du missförstod nog mitt svar då...

Behövs flera skick på annan station än hingsten = dyrare för stoägaren.
Ha stoet på hingstens hemmastation = ingen kostnad för "extra skick".

Tydligare nu?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 295
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 314
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp