Hilasons bomlösa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tinystina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 709
Sv: Hilasons bomlösa

Jag har sett dem ett tag på bilder från USA men de finns vad jag vet inte i Sverige. Jag trodde först att det var en SS.
Stall Vrå hade dem med på sin hemsida ett tag men när jag frågade om sadeln så ville de inte svara på hur de var eftersom de inte fått hem någon sadel än. Nu är de borta från hemsidan, undrar vad det betyder?
// Linda

Att hon inte vet hur de är. Hon vill väl veta vad hon pratar om innan hon säger nåt...

Ja, jag frågade varför de var borttagna.
Det kunde ju varit så att sadlarna var så dåliga att de inte ville sälja dem.
Men de har helt enkelt inte fått hem några sadlar än och väntar då med att lansera dem.
// Linda

Är det sadelhållaren som gör att dom ser "takiga"/spetsiga ut:confused:
Dom ser jätta osköna ut tycker jag:p Men det skulle nog se bättre ut på en ordentlig hållare eller på en häst:D

Det är nog för att sadeln verkligen ska hålla sig uppe från manken även på mer spetsiga hästar. Vad man kan läsa av beskrivningen så är sadlarna formfasta (som Sports Saddle också är). Sitsen lär nog vara ganska platt.
// Linda

Men då kan den ju inte passa på alla hästar, eller:confused:
T ex min kille är platt som en planka då skulle ju sadeln hamna "ovan på" honom??!!
Ja, jag vet inte men det verkar mystiskt:crazy:
(Upplys mig gärna:) Jag har själv bara nosat lite försiktigt på bomlösa, så jag vet inte så mycket om dom:o )

En bomlös kan inte passa exakt alla hästar. Det finns dock många olika typer av bomlösa och de flesta går att passa in till många olika typer av hästar.
Hur sadeln ligger fram beror ju på hur breda de är i anläggningsytan. Jag har aldrig sett dessa sadlar så min gissning är att de är spetsiga så att en manke kan få plats men ändå breda nog så att de inte ligger i bakvikt. En vanlig westernsadel med bom är ju delad fram. Då blir det inte en sådan spets fram som det verkar bli i Hilason.
Men detta är mina gissningar om denna sadel.
// Linda

mahlmt skrev:
En bomlös kan inte passa exakt alla hästar.
Jag har aldrig sett dessa sadlar så min gissning är att de är spetsiga så att en manke kan få plats men ändå breda nog så att de inte ligger i bakvikt. En vanlig westernsadel med bom är ju delad fram. Då blir det inte en sådan spets fram som det verkar bli i Hilason.
Men detta är mina gissningar om denna sadel.
// Linda

Nej det är sant. Alla bomlösa kan inte passa ALLA hästar även om de kan passa de flesta!
Hilasons westernsadel är rätt trång i pommeln- (framvalvet av trä som hornet sitter på) ett problem som många irriterar sig på har jag hört. Kvaliteten e väl lite si o så med + att deras (Hilason's)kundkontakter är sega...(talar av egen erfarenhet)

Bob Marshall SS sadel ser ungefär lika dan ut fast håller en högre kvalitet och är mycket populär bland distansryttare o trailryttare i USA. Den sadeln verkar inte ha samma problem med pommeln.
De gör en extra spetsig variant för högmankade hästar, så din gissning är nog rätt;)
Sadlarna har inte någon uppbygd midja, utan man sitter brett som på en barbackahäst. En del tycker att det kan bli jobbigt för bäckenet i längden när man rider...om man har en breeed häst.
Sadelns bakvalv är också av trä ick kan kännas hård på hästen om den har en för kort rygg. Största problemet verkar vara att hitta en lagom LÄNGD på sadlarna. De flesta är alldeles för långa för kortryggade hästar. Både BMSS och Hilason.
Den enda mig veterliga bomlösa westernadeln med bossor och uppbyggt säte med midja är Startrekks westernsadlar. Fast personligen tycker inte jag att de är särskilt snygga om man jämför med BMSS sadlarna.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, då tror jag att jag börjar förstå:D
Jag är bara van att alla skriver att man ska köpa bomlöst om man inte hittar en passande sadel, så jag antog att dom är lätta att passa. Så att säga;)

Curlyhorse skrev:
Hilasons westernsadel är rätt trång i pommeln- (framvalvet av trä som hornet sitter på) ett problem som många irriterar sig på har jag hört. Kvaliteten e väl lite si o så med + att deras (Hilason's)kundkontakter är sega...(talar av egen erfarenhet)

Bob Marshall SS sadel ser ungefär lika dan ut fast håller en högre kvalitet och är mycket populär bland distansryttare o trailryttare i USA. Den sadeln verkar inte ha samma problem med pommeln.
De gör en extra spetsig variant för högmankade hästar, så din gissning är nog rätt;)
Har du provat Hilason? Hur långa är de i jämförelse med Sports Saddle? Min SS är 65 cm totalt (endurance).
Förvånande att det inte kommit fler kopior på SS. Det verkar ju vara en fungerande konstruktion. Har haft min sedan 1999.
// Linda

mahlmt skrev:
Har du provat Hilason? Hur långa är de i jämförelse med Sports Saddle? Min SS är 65 cm totalt (endurance).
Förvånande att det inte kommit fler kopior på SS. Det verkar ju vara en fungerande konstruktion. Har haft min sedan 1999.
// Linda

Nej jag provade aldrig Hilason sadeln. Jag skrev ett otal brav och ville beställa en från USA men jag fick aldrig några vättiga svar från deras kundtjänst. Mycket sega med att svara:(
65 CM....det finns andra bomlösa som är kortare eller hur?
Har inte fått måtten från hilason.
Jag är med på alla möjliga listor om bomlösa sadlar och INGA har nått bra att säja om dom mer än att dom är billiga. Det är genom dom grupperna som jag hört om att de är trånga i pommeln och att de är långa. BMSS är en bra sadel som många tycker mycket om framförallt innom distansen. Den har dock sina brister den med.
Inbyggda bossor som bildar en bra kanal, bättre gjord fästen, bättre stigbygelfästen med mer tryckavlastande upphängning, uppbyggt säte med midja är några av de önskemål som jag har noterat att folk vill ha på BMSS sadeln. Vad säger du? Inressant att höra vad dina erfarenheter är av denna sadel. Tycker du att den glider nått?
Hur skulle din "önskelista" se ut?
Hmm kanske behövs en ny tråd till det?
Förslag?

Jag är väldigt nöjd med min SS. Skulle kunna tänkt mig den kortare. Inte för att den är för lång för hästen men en nättare, kortare som bla minskar värmeytan. Dessutom vore det trevligt att kunna gå rakt genom en dörröppning med sadeln i famnen :) .
Jag har inga problem med det breda sätet, trots en bred häst.
I dressyren stör det lite att stigläderfästet sitter i knähöjd. Det blir svårare att få med sig hela benet från höften. I distansen är det inget negativt enlig mig.
Jag har aldrig saknat inbyggda bossor utan tycker det fungerar bra med skitopad.
Westernriggningen är jag dock inte så glad för. Det är svårare att hitta gjordar i rätt längd och olika material. Provade "centrefire riggning" (en stropp från vanliga fästet och en från den bakre ringen vid bakbommen). Det gick bra ända till första tävlingen, då hade hästen ont efteråt. Han visade inget när man tryckte men när man spände den bakre stroppen så sa han ifrån.
Jag har aldrig upplevt att sadeln glider i sidled. Trots en häst som ser monster och vampyrer i buskarna.
Jag tror att det är positivt att stigläderna inte är fästa på en platta över ryggraden. Den konstruktionen har jag inte hittat hos någon annan bomlös.
Ja, ungefär så tycker jag.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde...
Svar
6
· Visningar
2 441
Senast: Wingates
·
Utrustning Har inte så mycket att göra utan sitter och klurar på färg och modell på träns och lädergrimma till denna fröken. Tänkte shoppa lite...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: -moa-
·
Utrustning För det första: Skicka in bilder på er själva i tävlingskavaj med tillhörande tävlings outfit! Sedan vill jag gärna ha färgtips...
Svar
8
· Visningar
1 369
Senast: Nikkiizen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 355
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur