Himalaya saltsten!!

Sv: Himalaya saltsten!!

Varför köpa himalayasalt och bidra till miljöförstöring?! Skiljer inte spec på sånt salt och vanligt, iaf så klarar hästar vanligt salt hur bra som helst.
Tänk bara hur mycket miljön påverkas av att frakta hit det jäkla saltet...

Men hur miljövänligt tas det andra saltet fram då?? Hur miljövänligt fraktas det??

Det går ju in i en industri som bla pressar stenarna för att passa saltstenshållarna etc

Men hur miljövänligt tas det andra saltet fram då?? Hur miljövänligt fraktas det??

Det går ju in i en industri som bla pressar stenarna för att passa saltstenshållarna etc

Psst olgaklara. Skillnaden i framställning ska du tona ned, salt bryts enligt några få gängse metoder. Himalayasaltet bryts i en av Pakistans största saltgruvor, jag tvivlar på att Pakistan går i bräschen för miljömedvetenhet och miljötanke. Då tror jag de Tyska, Polska eller Danska saltleverantörerna har mer miljötänk...

Och ang pressningen till stenar så säger jag som Peter: Hur blir himalayasaltet stenar då? Eller det kanske växer färdigformade saltstenar med hål i mitten och trevligt rundade, så de är bara att plocka dem och skicka iväg? *s*

Är inte det "färdiga stenar" dvs råblock som huggs ut. De pressas inte som det vanliga saltet till stenar

Rätta mig gärna.

Senast ändrad:

Psst olgaklara. Skillnaden i framställning ska du tona ned, salt bryts enligt några få gängse metoder. Himalayasaltet bryts i en av Pakistans största saltgruvor, jag tvivlar på att Pakistan går i bräschen för miljömedvetenhet och miljötanke. Då tror jag de Tyska, Polska eller Danska saltleverantörerna har mer miljötänk...

Och ang pressningen till stenar så säger jag som Peter: Hur blir himalayasaltet stenar då? Eller det kanske växer färdigformade saltstenar med hål i mitten och trevligt rundade, så de är bara att plocka dem och skicka iväg? *s*

Fast Polen är verkligen inget land som anses som miljövänligt. Det är mest det jag vill ha fram. Det finns säkert betydligt fler produkter som framställs på ett mkt omiljövänligt sätt än transporten av dessa stenar

Om man utgår från huvudleverantören så är det rekommenderade priset avsevärt högre än så, då finns två saker som kan gälla i ditt fall. Du har inte köpt H-salt utan annat kristall salt, eller så får du köpa det till inköpspriset vilket de flesta förmodligen inte kan/får göra vilket man bör utgå ifrån.

Fast Polen är verkligen inget land som anses som miljövänligt. Det är mest det jag vill ha fram. Det finns säkert betydligt fler produkter som framställs på ett mkt omiljövänligt sätt än transporten av dessa stenar

Och det grundar du på? Och i jämförelse med Pakistan?

Det finns grader ja, och östeuropa ligger fortfarande efter västeuropa. Men soms agt, jämför Polen och Pakistan och förklara hur du får pakistan som 'vinnare'?

Hur är arbetsvillkoren för arbetarna i gruvan i pakistan förresten? Det är ju en aspekt att fundera på med.

Med tanke på växthuseffekten/den globala uppvärmningen osv så är transporter av varor inget som ska negligeras alls, och i allra högsta grad en miljöbov. Och ju längre transport dessto värre, även om en längre sträcka med tåg kan vara bättre än en kortare med lastbil (dvs transportmedlet spelar in med).

Men rent generellt känns det som du upprepar försäljningsargument för Himalayasalt utan att veta hur de stämmer överens med verkligheten..

Ang färdiga stenar så hmm, av någon mystisk anledning så även om de inte är så symmetriska som vanliga saltstenar så alla de himalayasaltstenar jag sett har ungefär samma storlek och ungefär samma form, och samma centrumhål. Dvs de ÄR bearbetade.

Och det grundar du på? Och i jämförelse med Pakistan?

Det finns grader ja, och östeuropa ligger fortfarande efter västeuropa. Men soms agt, jämför Polen och Pakistan och förklara hur du får pakistan som 'vinnare'?

Hur är arbetsvillkoren för arbetarna i gruvan i pakistan förresten? Det är ju en aspekt att fundera på med.

Med tanke på växthuseffekten/den globala uppvärmningen osv så är transporter av varor inget som ska negligeras alls, och i allra högsta grad en miljöbov. Och ju längre transport dessto värre, även om en längre sträcka med tåg kan vara bättre än en kortare med lastbil (dvs transportmedlet spelar in med).

Men rent generellt känns det som du upprepar försäljningsargument för Himalayasalt utan att veta hur de stämmer överens med verkligheten..

Ang färdiga stenar så hmm, av någon mystisk anledning så även om de inte är så symmetriska som vanliga saltstenar så alla de himalayasaltstenar jag sett har ungefär samma storlek och ungefär samma form, och samma centrumhål. Dvs de ÄR bearbetade.

Med tanke på att allt vi använder idag i samhället är transporterat långt så är det ju bara ett argument i det hela. Polen klassas som en stor miljöbov i Europa med tanke på sin kolkraft.

Pakistan tillhör väl inte östeuropa?? Utan Asien väl?

Dessutom så hackas stenarna ur block för hand, visst ingen bra arbetsform för de som arbetar men tro inte att de i polen har det bättre!. Stenarna har likartad storlek men de skiftar dock lite- De är inte pressade i någon industri så rent miljömässigt så kan man nog säga att det utjämnar den långa transporten

Jag har betalt 16kr/kg inklusive. Jag räknade fel då jag glömde momsen!

Men jo det är de riktiga stenarna

Med tanke på att allt vi använder idag i samhället är transporterat långt så är det ju bara ett argument i det hela. Polen klassas som en stor miljöbov i Europa med tanke på sin kolkraft.

Att minska på transporterna gör MYCKET för miljön. Och det är lika dumt miljömässigt att köpa mjölk från Tyskland nr vi kan köpa svensk mjölk, som att köpa salt från Pakistan när vi kan få det mycket närmare ifrån.

Pakistan tillhör väl inte östeuropa?? Utan Asien väl?

Skrev aldrig det hörde till östeuropa? Utan skrev att Östeuropa (dit Polen hör) ligger efter västeuropa ja, men ändå långt före Pakistan.

Dessutom så hackas stenarna ur block för hand, visst ingen bra arbetsform för de som arbetar men tro inte att de i polen har det bättre!. Stenarna har likartad storlek men de skiftar dock lite- De är inte pressade i någon industri så rent miljömässigt så kan man nog säga att det utjämnar den långa transporten

Källhänvisning tack till var uppgiften att de hackas ur för hand? Och jag är beredd att säga att det är bättre förhållanden i Polen än i Pakistan - ja!

Men, du tycks ganska ordentligt strunta i både miljöaspekt, arbetsförhållande, falsk marknadsföring och oriktiga faktapåståenden - för du hars valt hela himalayasaltsgrejen med hull och hår, och då spelar det ingen roll resten. Inte ens om någon barnarbetare (OBS säger inte attd et ÄR så) jobbar 18 h/dygn för att fixa dina saltstenar, för det är oväsentligt?

Att minska på transporterna gör MYCKET för miljön. Och det är lika dumt miljömässigt att köpa mjölk från Tyskland nr vi kan köpa svensk mjölk, som att köpa salt från Pakistan när vi kan få det mycket närmare ifrån.

Men ärligt tror du själv på att transporterna i tex Polen är miljövänlig??

Skrev aldrig det hörde till östeuropa? Utan skrev att Östeuropa (dit Polen hör) ligger efter västeuropa ja, men ändå långt före Pakistan.

Betänk att Tyskland också är en stor miljöbov!!

Källhänvisning tack till var uppgiften att de hackas ur för hand? Och jag är beredd att säga att det är bättre förhållanden i Polen än i Pakistan - ja!

Det är rena block som hackas ut, det genomgår ingen press utan det är ren stensalt det är en av orsakerna att det är betydligt hårdare än vanlig saltsten.

Varför betvivlar du att det inte är rena block??

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?cPath=23_47&products_id=67

Hur mkt erfarenhet har du av Polen?? rent arbetsmässigt? Längre in i Polen tex?

Men, du tycks ganska ordentligt strunta i både miljöaspekt, arbetsförhållande, falsk marknadsföring och oriktiga faktapåståenden - för du hars valt hela himalayasaltsgrejen med hull och hår, och då spelar det ingen roll resten. Inte ens om någon barnarbetare (OBS säger inte attd et ÄR så) jobbar 18 h/dygn för att fixa dina saltstenar, för det är oväsentligt?

Jasså? Och det grundar du på att jag ger mina hästar den saltstenen istället?? Hur mkt vet du vad du köper som är tillverkat i taiwan, Japan, Kina etc?? Kasta inte sten i glashus!

oriktiga faktapåståenden? Och nej jag köpte inte mina genom någon driftig återförsäljare utan på Hööks helt utan någon reklam som helst. Hade jag gått på falsk(??? vad du nu menar med det) marknadsföring så hade jag köpt dem för två år sedan i Falsterbo för ca 200kr sten, nu betalade jag 40kr sten!

Men ärligt tror du själv på att transporterna i tex Polen är miljövänlig??

Det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att de är miljövänligare än om saltet ska transporteras från Pakistan.

Betänk att Tyskland också är en stor miljöbov!!

ALLA länder är miljöbovar mer eller mindre. Men varför välja de som ligger längst bort t ex? För att alla länder är miljöbovar behöver man ju t ex inte välja den värsta miljöboven.

Det är rena block som hackas ut, det genomgår ingen press utan det är ren stensalt det är en av orsakerna att det är betydligt hårdare än vanlig saltsten.

Jag ifrågasatte att de hackas ut för hand. Jag har MYCKET svårt att tro att de för hand i gruvan står och hackar salt. Sen omd e i sista ledet står och hackar till det det är en annan sak. Men hur stor kunskap har du av själv brytningen? Eller går du på hörsägen?

Jag betvivlade att de står för hand i gruvan och bryter dem, läser du inte eller missförstår du bara?

Den sidan du länkar till är en sida fullproppad med propaganda och faktafel, så är det din källa så.. tja.. Det var det här med kritisk källgranskning.. :angel: Men, du har uppenbarligen svalt det med hull och hår, så.. Känns aningens meningslösta tt diskutera när du inte har en enda EGEN åsikt eller ett enda KONTROLLERAT fakta.

Hur mkt erfarenhet har du av Polen?? rent arbetsmässigt? Längre in i Polen tex?

Tillräcklig för att utan tvekan välja Polen före Pakistan.

Jasså? Och det grundar du på att jag ger mina hästar den saltstenen istället?? Hur mkt vet du vad du köper som är tillverkat i taiwan, Japan, Kina etc?? Kasta inte sten i glashus!

Jag grundar det på dina uttalande i tidigare inlägg av dig. Läs dem själv så förstår du? Jag försöker undvika köpa det som går att få tag i på nära håll onödigt långt bortifrån.

oriktiga faktapåståenden? Och nej jag köpte inte mina genom någon driftig återförsäljare utan på Hööks helt utan någon reklam som helst. Hade jag gått på falsk(??? vad du nu menar med det) marknadsföring så hade jag köpt dem för två år sedan i Falsterbo för ca 200kr sten, nu betalade jag 40kr sten!

Du har vid flera tillfällen hänvisat till sidor/uttalanden som är rena faktafel.

Det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att de är miljövänligare än om saltet ska transporteras från Pakistan.

ALLA länder är miljöbovar mer eller mindre. Men varför välja de som ligger längst bort t ex? För att alla länder är miljöbovar behöver man ju t ex inte välja den värsta miljöboven.

Jag ifrågasatte att de hackas ut för hand. Jag har MYCKET svårt att tro att de för hand i gruvan står och hackar salt. Sen omd e i sista ledet står och hackar till det det är en annan sak. Men hur stor kunskap har du av själv brytningen? Eller går du på hörsägen?

Jag menade självklart att det bryts för hand om det är en maskin eller via slägga hör ju liksom inte till. Det framställs inte via en kemisk process utan är färdiga bitar som sedan hackas fram i den storlek som den skall vara i

Jag betvivlade att de står för hand i gruvan och bryter dem, läser du inte eller missförstår du bara?

Läs ovan

Den sidan du länkar till är en sida fullproppad med propaganda och faktafel, så är det din källa så.. tja.. Det var det här med kritisk källgranskning.. :angel: Men, du har uppenbarligen svalt det med hull och hår, så.. Känns aningens meningslösta tt diskutera när du inte har en enda EGEN åsikt eller ett enda KONTROLLERAT fakta.

Vad exakt är faktafel? Ang brytningen av saltet? Och nej jag länkade till den sidan för att det är en av väldigt få sidor på Svenska! Jag har knappt läst på den sidan faktiskt och har inte handlat därifrån heller! Och nej jag går inte på div skönmålning av hur underbart saltet är heller. Jag ger det till mina hästar som salt inte underkurer :smirk:

Tillräcklig för att utan tvekan välja Polen före Pakistan.

Då har du inte varit speciellt mkt i Polen

Jag grundar det på dina uttalande i tidigare inlägg av dig. Läs dem själv så förstår du? Jag försöker undvika köpa det som går att få tag i på nära håll onödigt långt bortifrån.

Var!

Jag är mkt miljömedveten och har alltid varit det, men för den skull är jag inte så blind att jag inte kan se att det finns betydligt värre bovar än import av Himalayasalt.

Jag antar att du har TV hemma, stereo etc de har precis lika lång väg hit!! Och det är precis lika många barnarbetare där!

Du kanske reser utomlands någongång??

Du har vid flera tillfällen hänvisat till sidor/uttalanden som är rena faktafel.

VAR! Ge mig exempel om du uttalar dig om en sådan sak!!

Intressant att det innehöll 99,1 % NaCl och 0,2 % vatten. H-sten kostar 33 SEK / kg. Vanlig saltsten 4,20 SEK/kg. För 28,80 får man alltså 7 gram av en blandning av barium, kalium inklusive radioaktivt sådant, järn, sulfat, magnesium och diverse knappt mätbara föreningar. Som hittat! HH

Kan inte mer än hålla med!:rofl:

Det är ju till och med vanligt att det blandas i jod i koksalten, för att vi annars inte ska få brist på det ämnet. Detta i sin tur antyder att vanligt salt inte har en tillräcklig näringssamansättning
Stopp o belägg!

Anledningen till att man tillsätter jod i saltet beror inte på att salt innehåller för lite jod, utan det har ansetts vara en lämplig produkt som de flesta människor äter dagligen och därmed får man i sig jod dagligen. Man säkerställer därmed att en stor del av befolkningen får i sig nödvändiga mängder med jod. Men det kunde lika gärna varit någon annan "bärare" av jod, men salt anses vara lämpligt så då fortsätter man med det.

I vissa länder tillsätter man även Flour i salt för att man där har brist på det. Finns även vissa länder som tillsätter folsyra i mjöl, eftersom en stor del av befolkningen där äter mjöl och har brist på folsyra. (Dock har det senare börjat diskuteras eftersom man sett negativa biverkningar på överintag av folsyra.)

Hur formas H-saltet till stenar?
PL
Antingen så spränger man i saltberget och väljer ut block i lämplig storlek som putsas och borras hål i och så sätter man i ett snöre.

Eller så borrar man ut "runda stavar" som sedan kapas i lämplig storlek, gör hål i och sätter i ett snöre.

Ang. transport så går det på containerfartyg från Pakistan, vet dock inget om arbetsförhållandena och "inrikestransporten".

Och här har du info om ett av de absolut vanligast förekommande 'saltstensmärkena':

http://www.knz.se/fakta.html
Det intressanta i just den här debatten är att KNZ produceras av vakuumsalt, medan det andra stora märket i Sverige tillverkas av stensalt, som tadaa: Bryts i saltgruvor (i Tyskland) och innehåller naturliga mineraler och spårämnen, t ex Kalcium, Magnesium, Järn, Sulfat etc.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 363
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka