Hindertyp?

S

shampiz

Hej, jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på en oxer och ett stigsprång? Jag har hört folk säga båda sakerna till samma slags hinder, så det kanske är samma sak egentligen. Någon som vet?
 
stig språng: bakre bommen är högre än den främre kan skilja ganska stor skillnad, så det blir ett språng..

oxer: bommarna är paralella
 
På ett stigsprång ska främre bommen och bakre bommen skilja minst 10 cm i höjd, på en oxer får dee vara lika hög.
 
stämmer det dommaren har sagt.
Och när bakre och främre bommen är är lika höga, så kallar man den för parallel oxer!
 
jag har fått lära mig att en oxer är längre än ett stigsprång (i förhållande till höjden), stämmer det?
 
Sv: Hindertyp?

shampiz skrev:
Hej, jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på en oxer och ett stigsprång? Jag har hört folk säga båda sakerna till samma slags hinder, så det kanske är samma sak egentligen. Någon som vet?
På ett stigsprång är den bakre bommen högre än frambommen. Oxer är bakre bommen i samma höjd som frambommen. Men båda är hindertyper som kännetecknas som en Oxer. :idea:
 
Sv: Hindertyp?

För att det skall vara en riktig oxer skall bakre bommen vara maximalt 5 cm högre än främre bommen. Mer än 5 cm så är det ett stigsprång. En oxer med lika höga fram och bakbom kallas paralelloxer.

Kort och gott, rätt och slätt ;)
 
Sv: Hindertyp?

oxer: som sanchopancho beskrev+ att längden skall vara=höjden +-10 cm
stigsprång, som tidigare beskrivet.. bakbom min 10 cm högre än fram, längd = ca 3/4 av höjden
 
Sv: Hindertyp?

*lånar knapp*

Jag tror Shampiz har förstått skillnaden på oxer och stigsprång.. det är nästan två år sedan hon ställde frågan...:angel:
 
Sv: Hindertyp?

:rofl: :rofl:
alltid lika roligt när ngn drar upp en jättegammal tråd
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Empalie
·
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 586
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp