Bukefalos 28 år!

Hindra fartdåre?

Sv: Hindra fartdåre?

Ring kommunen och påtala problemet och be om hjälp/ansök om tillstånd om att få sätta upp farthinder. Det är inget man får göra hur som helst på egen hand och vissa av råden folk ger här är ju bara skrämmande... Vet annars en som gjorde ett rådjur i trä och ställde på sin tomt, alldeles intill vägen där folk brukade köra fort. Det hjälpte rejält, fick folk att stampa på bromsen när de körde förbi. ;) Problemet i ett sånt här fall är väl kanske bara att personen vänjer sig fort vid det.
 
Sv: Hindra fartdåre?

kl

Men alltså ni som pratar om att kasta saker framför bilarna, dra upp saker plötsligt upp på vägbanan och skapa "osynliga" farthinder osv inser ni inte risken att orsaka en olycka med kanske tom dödlig utgång...
Skulle ni verkligen kunna leva med samvetet att ha gjort något sådant mot en annan människa och dess nära. För att inte tala om rättsliga påföljderna.

ts, be kommunen om hjälp med farthinder och varningsskylt till dessa. Har grannar som efter begäran fått farthinder uppsatt i kvarteret.
 
Sv: Hindra fartdåre?

snacka med väghållaren till att börja med.
antingen kommun eller en vägsamfäldhet.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Då tycker jag ni ska ansöka om en lokala trafikföreskrift hos länsstyrelsen. Det är olagligt för dig att hindra någon att bryta mot trafikreglerna så det kvittar om han följer 70-skylten eller inte. Tills dess får ni hålla uppsikt över era hundar, valpar och barn så dom inte springer längst vägen. Det är i stort sett omöjligt för ett barn att överleva att bli påkört även i 50/km, för att inte tala om 70 som nu den sträckan tillåter.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Vi har samma problem.
Utmed "vår" vägsträcka är det 7 hus och asfaltväg mellan, vårt och flera andra hus ligger väldigt nära vägen med egna utfarter och det är 70 sträcka och kurvigt/backigt. Vårt hus ligger sist på vägen i en kurva efter kurvan är det raksträcka och åkrar, folk kör som idioter förbi och flyger igenom krönet:mad:

Det märkliga är att det är en av grannarna i området som kör absolut fortast! Utanför deras eget hus har de "akta barnen" skylt. Skulle någon köra fortare än 30 förbi deras blir den utskälld, men här flyger mamman förbi i minst 100 knyck?! (damen i fråga har huvudet under armen och lämnar armen hemma) övriga trafikander snittar nog mellan 75/90km/h)

Förra sommaren satte jag ut mjölkkannor med blommor utanför vägbanan, det drog ner hastigheten avsevärt några veckor, både på bilar och lastbilar (har ett grustag 1mil in på vägen och de kommer så fort skiten kan gå.) Nu är jag så jäkla less på det att jag ska kontakta kommunen på måndag, de får lösa problemet eller ge mej godkänt att placera ut stora blommlådor PÅ vägen så det bildas farthinder. Jag skulle aldrig placera ut något utan att ha tummen upp därifrån.
Jag har lite svårt att förstå logiken i att ha 70 sträcka mellan husen som ligger tätare än de ligger inne i samhället.

Slå en signal till kommunen och fråga FÖRE du gör något som kanske till och med kan bli farligt och straffbart.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jo självklart. För risken är ju mycket mycket mindre när dom fortsätter köra som idioter.
Här skulle en fartdåre mer eller mindre inte göra någon skillnad :devil:

Nej men allvarligt. Kommunen här har vetat om detta i mitt fall länge och det händer ingenting.
Det som däremot hänt är att dom kört rakt in i en bro, rakt in i en hussida, x-antal katter osv.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Tycker inte det är lämpligt att kasta ut saker framför bilen. Det kan få rätt rejäla påföljder om bilföraren skadas i en olycka som orsakats av att ni medvetet slängt ut föremål framför bilen.

Tycker ni ska snacka med kommunen i första hand och se om de kan tänka sig att sänka hastigheten på vägen och sätta upp lämpliga farthinder.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Med tillstånd kan man göra och sätta upp egna farthinder. Ibland får man göra nåt själv och inte sitta och vänta på att kommunen ska ta tag i något.
 
Sv: Hindra fartdåre?

*kl*

Jag förstår er frustration över att folk kör fort men jag vill ändå avråda ifrån att kasta ut saker framför/på bilen. En vän till mig kastade ut en boll framför en bil. Bilen girade rakt in i ett berg. Min vän får nu leva med att hon orsakat en trafikolycka som placerat en person i rullstol för resten av sitt liv.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Nej, du kan inte sätta upp egna farthinder utan tillstånd. Det är en 70-väg och att placera ut en massa ihop snickrade hinder på en sån är livsfarligt! En fotgängare har bara 10% chans att överleva en påkörning i 70km, som boende vid en sån väg får man ha et i åtanke och se efter sina barn och djur.

Sen förstår jag inte hur man är funtad om man slänger ut saker framför bilar. Det är att medvetet orsaka trafikolyckor och kanske medvetet även döda en bilförare som måste väja undan i sista sekund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hindra fartdåre?

Jag tycker verkligen synd om henne, och förlåt mig ska verkligen inte uppmana till brott, så obetänksamt, förlåt :o

Men... kan ändå inte låta bli att undra om man är lämplig att ha körkort om man inte kan ta en boll som kommer ut på vägen?
Även små grusvägar är det 70km/ h på, vilket inte är sunt förnuft.

Och på landet kan en valp(eller i ett villaområde) komma ut på vägen. Det är alltid förarens ansvar att vara aktsam, ingen rättighet att få hålla rekommenderad hastighet.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jag har aldrig sagt att det ska vara utan tillstånd, det står "Med tillstånd" i mitt inlägg och i det tidigare skrev jag att mitt råd är att ringa kommunen och kolla om tillstånd att sätta upp något. Så varför du fått för dig att jag råder någon att sätta upp hinder utan tillstånd vet jag inte. Men sen visst, är det en 70-väg blir det antagligen svårt.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jo, men det är ju just för att man kan få tillstånd till att bygga egna farthinder (á la blomlådor). Eftersom hon skrev att "kommunen vet om problemet men det händer inget" så tänkte jag mer att de på kommunen kan ha andra prioriteringar, men att man kanske skulle kunna få tillstånd till att göra det själv (vilket väl brukar vara det vanligaste på såna vägar där de finns). Menade aldrig att de skulle ta tag i något utan kommunens inblandning, men att man ibland kanske får göra mer än bara tala om att det finns ett problem.
 
Sv: Hindra fartdåre?

I en by här i närheten var det nån som byggde en gubbe.

En overall som stoppades med halm. Reflexväst/reflexband på gubben så att den skulle likna en polis lite lagom sisådär. Och så monterad så att ena "armen" stod och pekade lite snett ut mot vägbanan. I "handen" en gammal hårtork....

Allting på ett ställe längs vägen genom byn där det var lite lagom att montera upp gubben vid sidan av vägen och där det fanns nåt mindre buskage som gubben halvt om halvt kunde gömma sig bakom.

Alla bilarna körde så försiktigt så... för vad en bilist såg var ju POLISEN som står med FARTKAMERA!!! För man hinner ju inte titta så noga när man kommer körandes lite för fort.....
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jag vet var du menar, och visst körde folk försiktigt...efter att de bokstavligen talat stått på bromsen. Totalt livsfarligt det också.

Knapp

I övrigt är det sjukt vilka förslag som getts i tråden. Hade någon kastat något på min bil när jag kört förbi hade jag bokstavligen talat blivit VANSINNIG! Man vet aldrig hur folk reagerar, tänk så sitter det en väldigt lättskrämd person bakom ratten, som kanske väjer alldeles tokigt så den kör av vägen och skadar sig eller i värsta fall dör. Det behöver man inte ens köra särskilt fort för att göra.

Nej, stanna personen nästa gång den kommer körandes, och be vänligt men bestämt om att den ska minska farten i fortsättningen. Funkar inte det, ja då får man ta kontakt med kommunen och/eller polisen. Och egentligen så har ju personen inte gjort något fel om där är 70 på vägen. Visst borde den kanske inte köra i 70 bara för det, men fel är det inte att följa hastighetsbegränsningen. I alla fall inte enligt lagen.

Jag förstår mig inte på hur folk kan sitta och irritera sig på någon som "kör som en biltjuv" utan att ens faktiskt ha pratat med personen först och främst innan man börjar fundera på vidare åtgärder. De allra flesta människor hade nog minskat farten om någon stannat dem och bett dem. Kanske inser de inte faran själva?
 
Sv: Hindra fartdåre?

Då tycker jag ni ska ansöka om en lokala trafikföreskrift hos länsstyrelsen. Det är olagligt för dig att hindra någon att bryta mot trafikreglerna så det kvittar om han följer 70-skylten eller inte. Tills dess får ni hålla uppsikt över era hundar, valpar och barn så dom inte springer längst vägen. Det är i stort sett omöjligt för ett barn att överleva att bli påkört även i 50/km, för att inte tala om 70 som nu den sträckan tillåter.

70 är väl den vedertagna hastigheten på alla icke skyltade vägar...
 
Sv: Hindra fartdåre?

det haller jag med om, men det verkar ju som att om nu inte TS har pratat med fartdaren sa har flera andra i grannskapet forsokt. Men det kanske behovs att folk ar riktigt forbannade nar dem gor det for att han ska ta at sig?

KL

Daremot ar det ju ett konstigt beteende att han borjat kora lugnt forbi kvinnan som blev arg pa han, men fortfarande kor for snabbt forbi andra. Jag fostar inte riktigt logiken dar....

sen kanske jag ska papeka att jag inte rekommenderar att stalla en traktor i vagen for fartdaren! konversationen var menat som ett exempel dar en fartdare faktist borjade kora lugnt (mojligtvis for att han insag att hans halsa faktist kunde fa sig en torn den med).
 
Sv: Hindra fartdåre?

kl

Apropå hastighetsgränser. Vi har 50 km/h på vägen utanför vårt hus. Ibland går det lite väl fort för vissa trafikanter och det sattes upp en hastighetsmätare som registrerar vilka hastigheter de passerande fordonen kör i. Högsta uppmättes till 161 km/h...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 040
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 134
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp