Bukefalos 28 år!

Hindra katter från att ta sig in i hundgård

Mli

Trådstartare
Jag har en stor hundgård i anslutning till huset, med lucka in till en begränsad del av huset. Fungerar perfekt för mina hundar. Problemet är att mina stallkatter har hittat vägen in igenom luckan och förpestar hela huset med kiss och bajs. Vi har toalådor och numer även satt upp en kattlucka. Kattluckan sattes upp för att vi skulle se om de skulle sluta kissa och bajsa inne om de hade fler än en utgång. Men det funkar alltså inte.

Hundgårdens utformning gör att det blir rätt svårt att sätta ett tak på hela hundgården utan ett större arbete. Jag funderar på vad det finns fler för alternativ till att få katter att sluta klättra? Staketet är två meter högt, så antar att de inte hoppar hela vägen utan att de klättrar. En eltråd högst upp? (med risk för att det kommer mot staketet och allt blir strömförande..) Plexiglas på övre delen av gallret så de inte kan klättra sista biten?

Någon som har tips?
 
Inte som är så stora som jag behöver till mina. Letade när vi byggde, det hade ju varit smidigt annars.
 
Sätt fast en bit nät i vinkel ut från det befintliga nätet, då borde inte katterna kunna klättra runt det tänker jag? Alltså som ett uppochnervänt L
 
Nät som används till att skydda ensilagebalar är fantastiskt. Sätt fast med buntband. Enda problemet är att man måste ta bort snön för det ramlar inte igenom och nätet är så starkt. Billigt och enkelt att forma runt vinklar.
 
Att göra ett överhäng så de inte kan klättra över kan vara en idé. Hur stort behöver det vara tror ni?

Såhär ser det ut. Så risken finns att de klättrar via taket, men det får bli ett senare problem då.
12244534_10153713090152380_2061377512837497654_o.jpg
 
Senast ändrad:
Går det att knipsa bort de vågräta "pinnarna" i de översta 2-3 rutorna på metallstaketet så bör de inte kunna komma över där. Om man sen sätter en plåtremsa på cirka 20 cm högst upp längs hela trästaketet så bör de inte kunna komma över där heller. Plåtremsan kan sitta tätt på träet upptill och en liten bit ut i nederkanten, som ett litet snedtak. Tänk på att vika plåten runt kanten på träet också.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Att göra ett överhäng så de inte kan klättra över kan vara en idé. Hur stort behöver det vara tror ni?

Såhär ser det ut. Så risken finns att de klättrar via taket, men det får bli ett senare problem då.
12244534_10153713090152380_2061377512837497654_o.jpg
Kolla på kattstatus.se där finns lite ritningar
 
Tack alla för tips!
Ang öka motståndet i luckan så går inte det, Min minsta hund är mindre än katterna. Jag ska börja med att göra vid träspaljen där de redan uppenbart klättrar, sen får jag se hur de gör för att ta sig över gallret. Det är bra om det är en lösning som inte syns, så knipsa av de vågräta pinnarna är ju smart om det kan funka!
 
Jag kom på nu precis att då kommer de förmodligen emellan de lodräta. En katt behöver ju inte mycket plats. Samma lösning med en metallremsa på tvären längst upp får det nog bli där oxå.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 077
Senast: Otherside
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 000
Senast: Buck
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 111
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp