Hindra täcke från att glida bak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anja586
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 813
A

Anja586

hästen är väldigt liten vid bogarna och alla täcken är för stora så dom åker bak hela tiden, och så kommet det massa avföring på det och det drar jätte mycket där fram och ser ut som att det gör jätte ont! usch, jag måste göra nått akut men jag vet inte vad? vad har ni gjort?

Sv: Hindra täcke från att glida bak?

Sy in täcket i bogen då, tills du skaffat ett passande täcke?
Täcken med omlottknäppning kanske kan vara värt att prova.

Hej. Vi har ett täcke som passar bra i rygglängden men det gled också bakåt. Pålle fick tack vare det ett väldans tryck bakom manken. Kom på att trots att jag spänt det i sista hålen på bogsännena så var "halshålet" alldeles för stort. (Gick inte att göra fler hål) Det var så pass stort att det liksom gled över manken och tryckte som attan där.

Värst tryck blev det när pålle böjde ner halsen för att äta gräs/hö på marken.

Men jag sydde in "halshålet" på bägge sidor om halsen så att det blev mindre och kunde inte därmed inte glida över manken och bakåt.

Har samma problem med min, han har som liten bog, fast en väldigt rörlig en!! Så ibland är den jättestor och ibland ingenting typ... Hur sydde du in det? Nåt speciellt?

Trådskaparen: Jag skulle tipsa om ett täcke med lite hals på så det lägger sig framför manken eller sy in det.

Nej, alltså jag är en urdålig sömmerska så det är kanske inte så jättesnyggt men jag sydde liksom bara in som en "kil" på vardera sidan från "halshålet. Hoppas du fattar hur jag menar :D

Det blev lite "klumpigt" ute i kanten men det spelar imte mig någon roll. Huvudsaken det fungerar. Men är man duktig och har lite mer tålamod :o med sånt där så kan man säkert göra det snyggare.

Nora skrev:
Jag skulle tipsa om ett täcke med lite hals på så det lägger sig framför manken eller sy in det.

Håller med. ett täcke med halvhals brukar ofta ligga mycket bättre över bog och drar inte bakåt på samma sätt. Älskar halvhals täcken av den anledningen!

fleece fodrade täcken på hästar som är klippta har en ful tendens att "fastna" i den klippta "stubben" och kan dra ytterligare pga detta. så undvik dessa.

Källqvists "Protector" täcken är relativt små i bogen, kanske prova en av deras. Brukar finnas på tex granngården....... även deras horse saver täcken har omlott knäppning, dvs den kan anpassas till hästens individuella storlek i bogen och funkar därför ganska bra.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 206
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 432
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka