Hingst betäcker valack

anbl

Trådstartare
Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år, som sällskap och som jag hade planer att ställa ut och avelsvärdera. Men nu verkar alla planer gå i stöpet. Hingsten verkar tro att min valack är ett sto och bokstavligt talat försöker betäcka honom HELA tiden. Jag har gjort några försök att ha de tillsammans men får till slut sära på dem för de dryper av svett efter allt springande. Min valack försöker säga till och sparkar och skriker men han är väl inte tuff nog för hingsten bryr sig inte över huvud taget. Nu går de så de kan nosa på varandra genom staketet. Men de kan inte ens heja på varandra innan hingsten släpper ut snabeln. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer hingsten lugna ner sig? Verkar inte så vanligt att hingstar ger sig på valacker. Är kastrering enda utvägen? Jag vill inte utsätta min lilla valack för fler våldtäckter och jag köpte ju hingsten i första hand som bästa kompis och sällskap.
 
Fast det stämmer väl inte riktigt? Jag gjorde ganska gedigna efterforskningar innan jag valde att skaffa hingst och det verkar ju inte vara ett direkt vanligt problem att hingstar och valackar inte kan gå tillsammans..?
 
Fast det stämmer väl inte riktigt? Jag gjorde ganska gedigna efterforskningar innan jag valde att skaffa hingst och det verkar ju inte vara ett direkt vanligt problem att hingstar och valackar inte kan gå tillsammans..?

Är svaret till mig ?
Jo det är snarare regel att hingstar heller oftast inte kan gå med valacker .

Valacker är inte könslösa även om de är sterila.

Vad är det för gedigen efterforskning du gjort som skulle stödja att det brukar gå utmärkt att hålla hingst tillsammans med valacker ?
 
Senast ändrad:
Är svaret till mig ?
Jo det är snarare regel att hingstar heller oftast inte kan gå med valacker .

Valacker är inte könslösa även om de är sterila.

Vad är det för gedigen efterforskning du gjort som skulle stödja att det brukar gå utmärkt att hålla hingst tillsammans med valacker ?
Nej, men det verkar inte så vanligt att de vill betäcka sitt eget kön. Sök bara på några trådar här på buke så får du upp fler exempel som har hingstar som funkar utmärkt med valackar än inte.
 
Har hållt på med hingstar ganska mycket och det är OVANLIGT att hingstar kan gå med valacker. Mycket ovanligt till och med.
Tråkigt att det ska vara så. Läser man om det verkar det mycket mer vanligt än ovanligt att kunna ha hingstar tillsammans med valackar.
 
Nej, men det verkar inte så vanligt att de vill betäcka sitt eget kön. Sök bara på några trådar här på buke så får du upp fler exempel som har hingstar som funkar utmärkt med valackar än inte.
Du tror möjligtvis inte att på ett hästforum där dom flesta kan häst så skriver man inte om alla hingstar som INTE går med valacker då det normala är att det inte går att ha hingstar med valacker.
 
Nej, men det verkar inte så vanligt att de vill betäcka sitt eget kön. Sök bara på några trådar här på buke så får du upp fler exempel som har hingstar som funkar utmärkt med valackar än inte.

Jo det är som sagt norm att de generellt inte kan gå med valacker.

Jag vet inte vilka gedigna källor du gått på om du trott att det går utmärkt att köpa en hingst och räkna med att den ska vara kompis åt din valack .
 
Jo det är som sagt norm att de generellt inte kan gå med valacker.

Jag vet inte vilka gedigna källor du gått på om du trott att det går utmärkt att köpa en hingst och räkna med att den ska vara kompis åt din valack .
Det finns ju inte direkt några vetenskapliga uppsatser att läsa om ämnet, men när minst 50 olika har hingstar ihop med valackar och även veterinärer säger det att ovanligt att det inte går. Vad ska man då tro??
 
Det finns ju inte direkt några vetenskapliga uppsatser att läsa om ämnet, men när minst 50 olika har hingstar ihop med valackar och även veterinärer säger det att ovanligt att det inte går. Vad ska man då tro??

Var hittar du dessa folk och veterinärer ?
 
Jag sökte här på Buke och hittade en del folk som hade hingst med valack. Om du läser noga så är det UNGA hingstar med äldre valacker som kan funka - tills det smäller. Min ardenner fostrade en PREhingst. Bästa kompisar - tills en dag när PRE bestämde sig för att hata sin polare. Därför bor nu ardennern hos mig. Hingsten bröt sig ut från hingsthage för att spöa honom. Jag har flera sådan storys. Barndomskompisarna (äldre hingstar) som stod i boxarna bredvid varandra i många år men varje vår så blev dom så osams så det small i stallväggarna. Hade dom gått i samma hage när det inträffade så hade dom slagits till någon varit allvarligt skadad.
Islänningar verkar också vara en ras där det funkar bättre.
Men nu har du en hingst som är hingstig mot din valack - vilket är det vanligaste. Det är inte ok att ha dom ihop.
 
Jag sökte här på Buke och hittade en del folk som hade hingst med valack. Om du läser noga så är det UNGA hingstar med äldre valacker som kan funka - tills det smäller. Min ardenner fostrade en PREhingst. Bästa kompisar - tills en dag när PRE bestämde sig för att hata sin polare. Därför bor nu ardennern hos mig. Hingsten bröt sig ut från hingsthage för att spöa honom. Jag har flera sådan storys. Barndomskompisarna (äldre hingstar) som stod i boxarna bredvid varandra i många år men varje vår så blev dom så osams så det small i stallväggarna. Hade dom gått i samma hage när det inträffade så hade dom slagits till någon varit allvarligt skadad.
Islänningar verkar också vara en ras där det funkar bättre.
Men nu har du en hingst som är hingstig mot din valack - vilket är det vanligaste. Det är inte ok att ha dom ihop.
Tyvärr verkar det ju som att vissa hingstar inte kan gå med valackar. Men det verkar vanligt att det fungerar bland shettisar (även andra raser). Och hingsten har jag köpt direkt från stuteriet, han har aldrig gått ensam i en hage. Han är ju ännu ung så vi trodde alla att det skulle gå bra. Men då finns det väl inget att göra förutom kastrering då? Han är inte elak på något vis eller vill slåss, utan BARA betäcka. Verkar helt ha tagit fel på kön. Jag har de ju inte tillsammans nu. Det är inte snällt mot någon av dem.
 
Tyvärr verkar det ju som att vissa hingstar inte kan gå med valackar. Men det verkar vanligt att det fungerar bland shettisar (även andra raser). Och hingsten har jag köpt direkt från stuteriet, han har aldrig gått ensam i en hage. Han är ju ännu ung så vi trodde alla att det skulle gå bra. Men då finns det väl inget att göra förutom kastrering då? Han är inte elak på något vis eller vill slåss, utan BARA betäcka. Verkar helt ha tagit fel på kön. Jag har de ju inte tillsammans nu. Det är inte snällt mot någon av dem.
Ja om du inte ska avla på honom så är det ju kastrering som gäller. Hingstar betäcker trähästar när dom ska tappas på sperma - vill man mycket så går det mesta bra. Jag har haft/jobbat med fyra shettishingstar - en av dom kunde gå med stona och uppförde sig som en gentleman. Dom andra var små monster.
 
Tyvärr verkar det ju som att vissa hingstar inte kan gå med valackar. Men det verkar vanligt att det fungerar bland shettisar (även andra raser). Och hingsten har jag köpt direkt från stuteriet, han har aldrig gått ensam i en hage. Han är ju ännu ung så vi trodde alla att det skulle gå bra. Men då finns det väl inget att göra förutom kastrering då? Han är inte elak på något vis eller vill slåss, utan BARA betäcka. Verkar helt ha tagit fel på kön. Jag har de ju inte tillsammans nu. Det är inte snällt mot någon av dem.
Det är inte vanligare att det fungerar inom shettisvärlden alls. Det har du fått om bakfoten regält. Det är en enorm skillnad på att ha en hingst i hingstflock och att ha en hingst med en ensam valack. Har man skaffat hingst gör man det med vetskapen om att den troligtvis får gå själv om man inte har en fungerande hingstflock. Om den kan gå i en valackflock är det ett plus. Om den kan gå med en ensam valack så har du en hel del tur.
Nu verkar det ju inte fungera för dig. Du kan antingen ha dom åtskilda och eller kastrera. Det är dock ingen garanti att det kommer fungera ändå trots kastrering men kan vara värt ett försök om du inte ska avla.
 
Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år, som sällskap och som jag hade planer att ställa ut och avelsvärdera. Men nu verkar alla planer gå i stöpet. Hingsten verkar tro att min valack är ett sto och bokstavligt talat försöker betäcka honom HELA tiden. Jag har gjort några försök att ha de tillsammans men får till slut sära på dem för de dryper av svett efter allt springande. Min valack försöker säga till och sparkar och skriker men han är väl inte tuff nog för hingsten bryr sig inte över huvud taget. Nu går de så de kan nosa på varandra genom staketet. Men de kan inte ens heja på varandra innan hingsten släpper ut snabeln. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer hingsten lugna ner sig? Verkar inte så vanligt att hingstar ger sig på valacker. Är kastrering enda utvägen? Jag vill inte utsätta min lilla valack för fler våldtäckter och jag köpte ju hingsten i första hand som bästa kompis och sällskap.

Ja kastrering är enda utvägen om du tänkt ha dem tillsammans.
Det normala är att vuxna hingstar inte går tillsammans med valacker. Det finns undantag men det hör absolut inte till vanligheterna.
 
Med lite enkel googling kommer du få upp allt jag tidigare skrivit om. Och det är väl olika från veterinär till veterinär, men fråga din egen.

Men att googla och hitta 50 pers som påstår att det funkar är väl inte att ha "gjort gedigen forskning"? Jag behöver inte fråga min egen veterinär, eftersom det är vedertaget att man sällan kan ha vuxna hingstar med valacker.

sen ang. att hingsten "verkar ha tagit fel på kön" enligt dig när den rider på din valack... Det handlar inte om det - hingstar beter sig ofta så - det är ett dominansbeteende.
 
Man ska också vara medveten om att det flesta hingstar ändrar sitt beteende när dom byter miljö. Sen ung hingst som bott på samma ställe hela livet är ofta inte hingstig alls hemma om det finns äldre hingstar på stället.
Hingstar fungerar så att det finns en ledare en vad man kallar kapital hingst. En hingst som står under den i rang får välja på att underordna sig och vara med i flocken eller bli bortkörd. Unga hingstar som föds i en storflock kommer att bli bortkörda av den kapitala hingsten den dag dom visar intresse för hans ston. I det vilda samlas då ofta ett helt gäng med unga hingstar som bildar en egen flock fram tills dom träffar på ston. Det är det vi utnyttjar på våra hingstbeten för unga hingstar. Dom är där ganska bekymmersfria och leker med varandra. Den leken är ändå träning inför den dagen dom ska ta strid för sin framtida flock.

När nu en ung hingst från ett större ställe flyttar och som det verkar bara har en annan häst där. Blir det naturligt för de att försöka visa att det är just den som ska vara den kapitala hingsten. Den stackars valacken har inte en chans eftersom han inte får samma hormonpåslag och troligen inte ens fattar varför det har kommit dit en galning som jagar honom. I det vilda (om det hade kunnat finnas valacker där) hade han dragit iväg långt bort. Det kan han inte nu eftersom dom är begränsade till sin hage och då uppstår konflikten.

Tyvärr är det inte säkert att det kommer att hjälpa med kastrering i det här fallet. Har hingsten ett befäst hingstbeteende kommer det inte att hjälpa. Vilket vet man inte förrän efter att man kastrerat och även låtit det gå ett tag. Jag har själv inte haft så många valacker utan mest ston och hingstar. Ändå har jag träffat på valacker som kan gå med andra hästar i hagen utan att ställa till det så att säga. Betäcka ston och jaga valacker.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst...
2
Svar
21
· Visningar
4 756
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 459
Senast: elfi
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp