Bukefalos 28 år!

Hingst sökes!

P

Pockan

Hej! Har precis köpt ett nytt sto och är TOTALT rådvill vad gäller hingst. Stoet ifåga är e: Oldtimer xx u: Kotiljong (elit) e: Hartung. Hon är av det mindre slaget ca 160-162. Mödernet har lämnat mycket bra, både dressyr och hopp. Stoet har en åring efter Danone som fick 48p som föl. Nu dräktig med Hip-Hop.
Själv är jag "dressyrmupp" så jag letar dressyrhingst. Har funderat på hingstar som Hohenstein, His Highness, Royal Olymp etc. Skulle vilja betäcka med en svensk hingst, men det är det där med att sälja igen. Håller på att bli galen!! SNÄLLA - lite råd skulle kännas bra!

MVH / Fia
 
Sv: Hingst sökes!

Fick igår en video/DVD på bl a Blue Hors Don Romantic. En riktig höjdare!! Om du kontaktar Eklunda Stuteri/Lena Zeiloth i Örebro så kan du köpa videon hos dem, rekommenderas!! Finns både dressyr och hopphingstar!!
Mvh Pernilla
 
Sv: Hingst sökes!

Briar är ju svensk och i ropet, honom borde det ju gå att sälja avkommor efter!

Trevlig stam på ditt sto! Har för mig att jag sett annons på henne ;)
 
Sv: Hingst sökes!

Pockan skrev:
Hej! Har precis köpt ett nytt sto och är TOTALT rådvill vad gäller hingst. Stoet ifåga är e: Oldtimer xx u: Kotiljong (elit) e: Hartung. Hon är av det mindre slaget ca 160-162. Mödernet har lämnat mycket bra, både dressyr och hopp. Stoet har en åring efter Danone som fick 48p som föl. Nu dräktig med Hip-Hop.
Själv är jag "dressyrmupp" så jag letar dressyrhingst. Har funderat på hingstar som Hohenstein, His Highness, Royal Olymp etc. Skulle vilja betäcka med en svensk hingst, men det är det där med att sälja igen. Håller på att bli galen!! SNÄLLA - lite råd skulle kännas bra!

MVH / Fia

*Nyfiken* Är det ditt sto som nu är dräktig med Hip Hop eller hennes åring? I vilket fall så blir det ju linjeavel på Kotiljong som är mormor till Hip Hop.
Antar att stoet kommer från Hans-Göran Persson, jag har själv precis skaffat ett sto uppfött av honom. :)
 
Sv: Hingst sökes!

Hej!
Som vanligt är det jag skriver förvirrat ;) Stoet som vi köpt är dräktigt med Hip-Hop så Kotiljong blir både farmors mors och mormor på avkomman (om jag tänker rätt - apropå förvirrad).
Hans-Göran Persson har fött upp många bra hästar så det är superkul att köpt ett bra stammat sto. Vad har du köpt för sto? Också nyfiken!

Med risk för att bli halshuggen här så är jag, trots hans avelssreultat, inte speciellt förtjust i Briar. Vet inte riktigt vad det är men tycker att det mest är "bensprattel", om ni förstår hur jag menar.

Har tittat lite på Bocelli, då jag tycker om hans stam. MEN, hoppsiffrorna är nog de sämsta jag sett!

Har även tittat på Blue Hors hingstar, de är superfina! Förstår ni - inte en chans att bestämma mig. Tycker att det vore roligt att på något sätt avla tillbaka/ta vara på hennes svenska stam. Svårt!

MVH / Fia
 
Sv: Hingst sökes!

Hej!

Skrev lite om Briar i svaret ovan, men tänkte jag kunde passa på att fråga dig om en gammal svensk hingst, du är så kunnug! Jag har inte hingstboken framför mig men om jag inte missminner mig är Briars mormorsmorfar Illum.
Jag har visserligen bara träffat en ca 15-16 hästar som håller Illum i max tredje led, men hunnit skaffa mig rejäla fördommar mot denna hingst. Min uppfattning är att hästar som håller Illum ofta är mycket bra hästar men har någon egenhet. Vet inte om jag ska kalla det egenhet eller istadighet/dumhet. Som ett exempel en valack efter Rockad-Illum. Superhoppare, hoppade närmare 1,70 uppsuttet utan problem, lätt att hantera vid skötsel, hovvård, klippning osv. Han gick dock INTE att lasta. Lite tråkigt att ha en superhoppare men inte kunna tävla.
Tänkte inte speciellt mycket på det då, det beror ju på så mycket, hantering som unghäst mm mm i det oändliga. Men jag har sett detta på så många hästar nu. Illum i stammen - udda beteende ofta på någon specifik sak, annars hur snälla som helst.
Vet du om han har något sådant rykte eller om det bara är tillfälligheter!

Jag bara pladdrar på, hoppas du förstår vad jag menar! :D

MVH / Fia
 
Sv: Hingst sökes!

Illum var känd när han fanns på Flyinge för sitt humör
 
Sv: Hingst sökes!

Jag såg Bocelli på hingsttåget och blev mkt besviken ,han såg ut att vara lång i ryggen och bara bensprattel han med.
 
Sv: Hingst sökes!

Förslaget om Briar baserade sig på att han är svensk och med avkommor som borde gå att sälja, som du efterfrågade :)

Jag har precis som Burra skriver hört att Illum var känd för sitt humör.
 
Sv: Hingst sökes!

Mitt nya har stammen Electro-Um Said xx.

Jag tycker att Bocelli är jättefin, mkt trevlig häst. Hade jag avlat på bara gång så hade han varit klart intressant. :) Han har ett väldigt bra möderne också!
 
Sv: Hingst sökes!

Hej!

Jag vet att Briar egentligen är det vettiga valet eftersom jag (inte min man) gärna värna om vårt svenska blod. Men, jag vet inte, såg honom förra året och blev inte imponerad. Hans resultat pratar för sig själv, men jag vet inte......

Har du (eller någon annan ;) ) sett avkommor efter Lambourghini. Har inte kalendern här, men hans äldsta är väl 1 år -05.

Tycker detta är svårt!

MVH / Fia
 
Sv: Hingst sökes!

Har tyvärr inte sett några avskommor till Lambourghini, bara honom själv! Är väldigt intresserad av honom till mitt eget sto, men jag tänkte vänta tills hans äldsta avkommor blir 4 och ridna. Dom äldsta är två i år.
 
Sv: Hingst sökes!

Okeanos då? Bättre typ och ÄNNU mera rörelser.
 
Sv: Hingst sökes!

Problemet med honom är väl att han bara fick B på ett år p g a att man tyckte att man hört en tung andning på honom och skulle kolla upp ordentligt ifall han är struppipare.

Annars tycker jag att han gjorde ett gott ontryck på Flyinge! Ska bli roligt att se vad det blir av honom.
 
Sv: Hingst sökes!

Görel skrev:
Har tyvärr inte sett några avskommor till Lambourghini, bara honom själv! Är väldigt intresserad av honom till mitt eget sto, men jag tänkte vänta tills hans äldsta avkommor blir 4 och ridna. Dom äldsta är två i år.

På tal om Lambo så kan jag berätta att "min" ryttare red honom i förra veckan och var lyrisk över ridbarheten och den kvällen fick jag 5 st sms och ett samtal att jag MÅSTE använda honom. Han tyckte som ryttare att hingsten har allt. :)
Nu blir det inte aktuellt då jag har andra planer för stona...
 
Sv: Hingst sökes!

Jättekul att höra!

Hoppas bara att han förvärver det till sina avkommor, då slår jag till direkt :)
 

Liknande trådar

Avel Hej alla duktiga avelsintresserade! Jag är totalt grön på området, men vill verkligen lära mig mer! Jag har bestämt mig för att...
Svar
14
· Visningar
2 127
Senast: Tingeling
·
Avel Antingen multistammat eller hopphingstar. Kraven är: Bra halsansättning. Långlinjerat och låånga ben. Bra galopp. Ej skimmel (annars...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: FadeAway
·
Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 328
Senast: Sara-Ida
·
A
Avel Hej! Jag har börjat leta hingst redan :D . Störtkul! Jag undrar lite över nedärvbarheten av storlek. Don Primero tex är i Sverige...
Svar
10
· Visningar
1 102
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp