Hingst till fullblodssto

jag är också livrädd. Framförallt om att förlora stoet.
Det var jag med, dragit mig i flera år, haft henne i 12år... men de ringde mig 4:20 på natten och sa att det nog var på G... 4:27 ringde de igen och sa "den är ute"... jag kom dit 1h 20min senare, då stod han upp... Stoet var lite svettig på öronen - that's it... moderkakan hade också släppt å det var mockat å klart hehe... mkt bra.
 
Det var jag med, dragit mig i flera år, haft henne i 12år... men de ringde mig 4:20 på natten och sa att det nog var på G... 4:27 ringde de igen och sa "den är ute"... jag kom dit 1h 20min senare, då stod han upp... Stoet var lite svettig på öronen - that's it... moderkakan hade också släppt å det var mockat å klart hehe... mkt bra.
Skönt när det gick så smidigt!! Så du lämnade bort henne för fölning?
 
Skönt när det gick så smidigt!! Så du lämnade bort henne för fölning?
Yes! Tyvärr sålde de gården sen (hastigt å lustigt, livet ändras ibland)... så jag flyttade... å där sköttes de sååådär å tunna ur som fan... 1 månad.. :( såg förjävlig ut... flyttade "hem" dem, å nu börjar hon ta sig... De har en byggubbe på gården som inte kan hästar, men han frågade igår om hon inte hade blivit lite rundare :D det värmde! :) mitt råd är: ha plan A, B, C och D... ;)
 
Bara å göra det... å stå på ett ställe med folk som kan sin sak ;) Jag är skitglad över att jag gjorde det! 3 månader käääärleeeeek (14 månader nervvrakångestmagsår)
Jag funderar faktiskt på det där ibland, samtidigt behöver ju stoet en stor box och man behöver ju ha möjlighet att kunna stalla in fölet när det växer upp också. Hur löste det sig för dig med den biten?
 
Problemet ä ju om du måste sälja. Visst du kan ju ta bort hästen också, men annars sälja. Då kanske det inte är lätt att hitta någon köpare om du har en oridbar häst eller en korsning som ingen vill ha.
Om jag någonsin kommer ta föl, så kommer jag inte sälja det, sen är det inget som per automatik säger att bara för att hästen har stam är den bra.
Finns hästar utan "stam" som är bra också, just idag ska jag inte ta något föl och lär inte blå något än på ett tag heller, men den dagen det är dags kommer hingst väljas med omsorg då jag vill behålla fölet för mina egna ändamål. :)
 
Jag funderar faktiskt på det där ibland, samtidigt behöver ju stoet en stor box och man behöver ju ha möjlighet att kunna stalla in fölet när det växer upp också. Hur löste det sig för dig med den biten?

Han är 3v... Han föddes i box å stod inne första nätterna sen när han var 10 dagar fick de sova ute... Det blev j*t struligt för mig trots att jag gjort min läxa och hittat det perfekta stället... Gården skulle säljas så jag flyttade när han var 2v till bete som var bra i början men folk folk folk... min häst var skelett för de hade bra bete... PÅ ANDRA SIDAN VÄGEN SOM DE INTE STÄNGSLAT IN ÄNNU... å min svalt typ.. Så jag plocka "hem" henne till ett gammalt stall jag stått i i 4år (jag hade tur, sällskapsponny+föl hade tyvärr mist sitt föl, så min desperation i kombination med deras att hitta sällskap blev vinstlott för mig)... Där har de fölbox, ute 7-20:30 ca..
Helst ska de ju gå ute men mitt sto ser inte grann ut så hon behöver komma in och sova, samma med fölis, han var lite tunn...
Sen på sikt hoppas jag hitta en bra hingstflock till honom, funderar på galoppstuteri i närheten från april till så länge han får gå kvar (de åker ju in i träning på hösten, han kanske kan gå med årsbebisarna då...)... Sen vet jag inte... Helst samma stall som mamman. Stallägaren är duktig och har erfarenhet.
 
Han är 3v... Han föddes i box å stod inne första nätterna sen när han var 10 dagar fick de sova ute... Det blev j*t struligt för mig trots att jag gjort min läxa och hittat det perfekta stället... Gården skulle säljas så jag flyttade när han var 2v till bete som var bra i början men folk folk folk... min häst var skelett för de hade bra bete... PÅ ANDRA SIDAN VÄGEN SOM DE INTE STÄNGSLAT IN ÄNNU... å min svalt typ.. Så jag plocka "hem" henne till ett gammalt stall jag stått i i 4år (jag hade tur, sällskapsponny+föl hade tyvärr mist sitt föl, så min desperation i kombination med deras att hitta sällskap blev vinstlott för mig)... Där har de fölbox, ute 7-20:30 ca..
Helst ska de ju gå ute men mitt sto ser inte grann ut så hon behöver komma in och sova, samma med fölis, han var lite tunn...
Sen på sikt hoppas jag hitta en bra hingstflock till honom, funderar på galoppstuteri i närheten från april till så länge han får gå kvar (de åker ju in i träning på hösten, han kanske kan gå med årsbebisarna då...)... Sen vet jag inte... Helst samma stall som mamman. Stallägaren är duktig och har erfarenhet.
Men åh så skönt att det löste sig ändå. :D
Sånt gör mig så glad. :up:
 
Men åh så skönt att det löste sig ändå. :D
Sånt gör mig så glad. :up:
Mig med hehe... enda dåliga var att jag inte fick vara med när han föddes :(
När jag kom dit så gnäggade stoet typ "hjääääälp" å pekade på ungen, å fölis gnäggade å kom fram till mig "är du min mamma?" :heart Båda lika förvirrade... Stoet hade ont i juvret så han fick inte dia, men sen höll jag i henne å stallägaren hjälpte fölis (han var på rätt väg flera ggr men morsan gick ju iväg hela tiden). Löste sig efter 1-2 snuttar!
 
Mig med hehe... enda dåliga var att jag inte fick vara med när han föddes :(
När jag kom dit så gnäggade stoet typ "hjääääälp" å pekade på ungen, å fölis gnäggade å kom fram till mig "är du min mamma?" :heart Båda lika förvirrade... Stoet hade ont i juvret så han fick inte dia, men sen höll jag i henne å stallägaren hjälpte fölis (han var på rätt väg flera ggr men morsan gick ju iväg hela tiden). Löste sig efter 1-2 snuttar!
Naaaaaw, men va söta. Tur det löste sig. Vet inte om jag hade velat vara med när de ska föla, hade ändå inte kunnat göra något, men kanske kan va bra å va med och se om stoet fixar det själv eller behöver hjälp. :/
 
Om jag någonsin kommer ta föl, så kommer jag inte sälja det, sen är det inget som per automatik säger att bara för att hästen har stam är den bra.
Finns hästar utan "stam" som är bra också, just idag ska jag inte ta något föl och lär inte blå något än på ett tag heller, men den dagen det är dags kommer hingst väljas med omsorg då jag vill behålla fölet för mina egna ändamål. :)
Om jag någonsin kommer ta föl, så kommer jag inte sälja det, sen är det inget som per automatik säger att bara för att hästen har stam är den bra.
Finns hästar utan "stam" som är bra också, just idag ska jag inte ta något föl och lär inte blå något än på ett tag heller, men den dagen det är dags kommer hingst väljas med omsorg då jag vill behålla fölet för mina egna ändamål. :)
Fast det är inte det som är poängen, att hästar med bra stam är bättre. Poängen är att om du en dag sitter i knipa av någon anledning och du måste göra dig av med den och slakt inte är ett alternativ, så har du en helt annan köpgrupp om din häst inte är en korsning mellan ardenner och shettis eller med helt okända föräldrar.
 
Han är 3v... Han föddes i box å stod inne första nätterna sen när han var 10 dagar fick de sova ute... Det blev j*t struligt för mig trots att jag gjort min läxa och hittat det perfekta stället... Gården skulle säljas så jag flyttade när han var 2v till bete som var bra i början men folk folk folk... min häst var skelett för de hade bra bete... PÅ ANDRA SIDAN VÄGEN SOM DE INTE STÄNGSLAT IN ÄNNU... å min svalt typ.. Så jag plocka "hem" henne till ett gammalt stall jag stått i i 4år (jag hade tur, sällskapsponny+föl hade tyvärr mist sitt föl, så min desperation i kombination med deras att hitta sällskap blev vinstlott för mig)... Där har de fölbox, ute 7-20:30 ca..
Helst ska de ju gå ute men mitt sto ser inte grann ut så hon behöver komma in och sova, samma med fölis, han var lite tunn...
Sen på sikt hoppas jag hitta en bra hingstflock till honom, funderar på galoppstuteri i närheten från april till så länge han får gå kvar (de åker ju in i träning på hösten, han kanske kan gå med årsbebisarna då...)... Sen vet jag inte... Helst samma stall som mamman. Stallägaren är duktig och har erfarenhet.
Vill du skicka honom t skåne vet jag iaf ett oerhört proffsigt ställe där de har beten och lösdrift för 1-2 åriga hingstar.
 
Så fortfarande står Canterbury, Colmander, Aerline H på listan. Och såklart några importhingstar,. det är ganska jobbigt när det finns så mycket att välja mellan :D
 
Caressini L vet jag inte om det går o få tag sperma från men han ville jag bet med men så exporterades han o då var det första gången jag skulle betäcka detta fullblod o ville inte ta en importhingst.Vill man ha en stabil hingst mentalt verkar Zafferano vara en klippa!
 
Så fortfarande står Canterbury, Colmander, Aerline H på listan. Och såklart några importhingstar,. det är ganska jobbigt när det finns så mycket att välja mellan :D
Jag har "nästan" ett fullblod. 84% angloblod men reggad som swb. Avlar mot ft. För mig står det just nu mellan Colmander, Fetcher N (känns som klokaste valet, men tråkigt) Mr Vain eller Diarado (lite för dyrt)..
 
Jag har "nästan" ett fullblod. 84% angloblod men reggad som swb. Avlar mot ft. För mig står det just nu mellan Colmander, Fetcher N (känns som klokaste valet, men tråkigt) Mr Vain eller Diarado (lite för dyrt)..
Jag är ju extremt förtjust i Heraldik xx, har sett ett föl efter Herald och fullblodsmamma, jättefin. Men Herald är ju ganska dyr. Sen finns ju Araldik, också jättefin, men inte helt enkel så vet inte om man ska chansa att få ett popcorn. Men Araldik är ju inte så mycket billigare än Herald och Herald har ju fina meriter.
 
Jag är ju extremt förtjust i Heraldik xx, har sett ett föl efter Herald och fullblodsmamma, jättefin. Men Herald är ju ganska dyr. Sen finns ju Araldik, också jättefin, men inte helt enkel så vet inte om man ska chansa att få ett popcorn. Men Araldik är ju inte så mycket billigare än Herald och Herald har ju fina meriter.

Min granne har två Herald-föl i år efter halvblodsmammor. Riktigt trevliga fina föl, ämnade för fälttävlan. :) Men de är inte så stora (kan ju komma sedan förstås) - har för mig att ditt sto var litet med? Annars så - endast baserat på dessa två avkommor som är de enda jag sett - skulle jag vilja ha ett sto med riktigt bra grundgångarter om jag skulle använda honom för ft-avel. (Men så är jag lite av en dressyrtant för att vara ft-ryttare... :p)

Håller annars med om att alla de tre hingstar du funderade på från början vore bra val. Canterbury är väl den som är mest beprovad gällande fälttävlansavel, om jag inte har helt fel? Du får göra en plan A, B och C, kan vara bra att ha verkar det som ifall man läst betäckningstråden... :idea: ;)
 
Jag är ju extremt förtjust i Heraldik xx, har sett ett föl efter Herald och fullblodsmamma, jättefin. Men Herald är ju ganska dyr. Sen finns ju Araldik, också jättefin, men inte helt enkel så vet inte om man ska chansa att få ett popcorn. Men Araldik är ju inte så mycket billigare än Herald och Herald har ju fina meriter.
Jag säger Canterbury,Colman (varför ta nr2 när man kan välja originalet) Araldik (han har inte rykte om sig att ge popcorn)
 
Bra fråga! Ropar på @KickiH

Men han är nog gk i alla förbund o några till.
Enligt hemsidan är han godkänd i "Brandenburg-Anhalt, Hannover, Oldenburg (OL), Oldenburg International (OS), Westfalen, Süddeutsche Pferdezuchtverbände (AGS), Rheinland, Polen, Baden-Württemberg, Bayern, Rheinland-Pfalz-Saar, Sachsen-Thüringen"

Men jag har ju ett fullblod som är reggad i Svensk Galopp och sen en SWB (om hon ska betäckas).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 037
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 678
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 446
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp