Hingst till övervuxen newforest

artanpartan

Trådstartare
Hej,
Söker med ljus och lykta efter en passande hingst till mitt sto. Hon är en New Forest på ca 156 cm. Hon har en lång rygg som gör att det är svårt att få med bakbenen, detta måste kompenseras med hingsten. Så inte en låååång hingst.
Jag vill ha en hingst med drive i, framåtanda.
Hingsten får inte vara för liten då jag inte vill riskera att fölet hamnar på ponnymått.
Har funderat så här hittills;
Fullblod
Angloarab
Arab
Smäckert halvblod med smäckerhet bakåt i ledet också.
Vad tror ni, detta håller mig vaken om nätterna!
Det är inte dags förrän tidigast nästa vår så jag har tid på mig att grubbla och inhämta god råd :-)
Tack på förhand för era goda råd!
 
Sv: Hingst till övervuxen newforest

Då kommer genast de vanliga frågorna.

Vad är hennes styrkor ? Vad gör henne värd att avla på ?
Svagheter ?
Vad är målet med avkomman förutom att den inte ska bli ponny ?
 
Sv: Hingst till övervuxen newforest

Ja var lite för snabb där :-)

Hennes svagheter
Lång i kroppen vilket gör det svårt att få bakben med sig.
Gillar att hoppa men är lite småtrött i dressyren. Blir väldigt tung i handen.
Svårt att länga på stegen i skritten, blir lite halvsovandes känns det som.

Är otroligt snäll och tålig, inte mycket som bekommer henne. Alla veterinärers dröm. Största anledningen till att jag vill ta ett föl på henne är just att hon är så otroligt snäll. Och så har hon humor också vilket jag inte träffat på så många hästar som har :-)
Mina mål, en häst för dressyr då jag helt enkelt är för rädd för att hoppa. Hoppar småhinder med henne men det är bara för att hon tycker så mycket om det.
Så en häst för dressyr, bästa kompis, både i ridhuset och ute i skogen. En häst med lite mer "go" i.
 
Sv: Hingst till övervuxen newforest

Ett fullblod med trevligt temperament, tänker direkt på Homme d Honnuer som även lämnar bra gångarter.
Han är runt 165 cm så någon ponny lär du nog inte få ;)
Jag har själv betäckt två st tanter med honom i år, olika raser, men i första hand med tanke på temperament och gångarter till avkommorna.

Han står dock på naturlig betäckning, vilket alla fbl hingstar gör så du tänker på det. ( Finns dock undantag om dom är godkända i annat avelsförbund än just fbl avel)
 
Sv: Hingst till övervuxen newforest

Jag skulle leta efter en ädel gångartshäst.
Antingen ett fullblod eller ett halvblod.

Kanske Bellagio, han är ädel långbent och har lite "elektricitet".
 
Sv: Hingst till övervuxen newforest

Jag tror också att du kan få en riktigt trevlig hobbyhäst med fullblodshingst. HdH som du fått som förslag är nog inte så tokig till henne.
 

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 471
Avel Jag har en d-ponny korsning (new-forest/arab, 148 cm) som jag vill betäcka. Jag har funderat hit och dit, men har kommit så långt att...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp