Hingst till newforest/arab??

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en d-ponny korsning (new-forest/arab, 148 cm) som jag vill betäcka. Jag har funderat hit och dit, men har kommit så långt att jag har bestämt mig för att det ska bli av. Jag har varit tveksam tidigare då hon var lite risig när jag köpte henne (1 1/2 år sedan). Hon var ganska tjock, inte så villig att röra sig och verkade lite "deppig". Idag är hon en pigg och alert dam som gärna busar och bockar i hagen. Hon rids i skogen, promeneras och tömkörs. (Hon är tidigare tävlad i hoppning av förra ägaren.) Hon går ute mycket och verkar trivas med livet! Så långt allt gott :)

Stoet är idag 16 år men har tidigare haft ett föl. Hon betäcktes då hos förra ägaren med en liten halvblodshingst och fick ett stoföl som idag är 6 år. Dottern är en ganska liten häst som ser ut som ett halvblod. Hon tävlas idag i hoppning av uppfödaren.

Jag kan nu inte riktigt besluta mig för vilken typ av hingst jag ska använda. Jag vill ha en liten häst som är lätt i typen, gärna mammans lynne (snäll, men mycket alert och pigg i ridningen). Det är okey om hästen bli större än d-ponny, men det är också ok att få en stor ponny. Eftersom jag själv ska rida hästen såsmåningom får den inte bli för liten. Jag är en liten vuxen ryttare och min ponny passar perfekt till mig.

Jag har hittat en newforest hingst (lätt i typen) som jag tycker mycket om, men tvekar ändå på en ponnyhingst. Kanske ska jag istället välja en fullblodshingst? Vad säger ni andra som har erferenhet av korsningsavel? Tacksam för alla tips och synpunkter!
 
Sv: Hingst till newforest/arab??

Jag skulle inte ta ett fullblod på henne då hon har arab i sig, kan bli lite mycket i "huvet" med mer blod.
Jätte svårt o välja hingst, man få gå lite på känslan o vad man vill ha för avkomma.
 
Sv: Hingst till newforest/arab??

Jag tycker att du skall titta på ridponnyhingstar !!!

jag har inget direkt förslag eftersom jag kan förlite om dem, men gå in på ASRP's hemsida och kolla runt.
 
Sv: Hingst till newforest/arab??

Jag skulle mer än gärna lägga ett bra fullblod på ett sådant sto... kika på Hayd´n...där har du iallfall de egenskaper du frågar efter.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 394
Senast: Mabuse
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 342
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 165
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 370
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • "Rika människor", vilka är de?
  • Bästa film
  • Brist på empati

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp