Bukefalos 28 år!

Hingstar, farligare än andra hästar?

Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

KL

Ska väl egentligen inte ens ge mig in i diskussionen, men fann tråden intressant.
Jag gillar Morcrabans inlägg, tycker det var väldigt bra skrivet.

Jag har inte så mycket erfarenhet av hingstar, men har egentligen bara bra erfarenheter av dom 4-5 hingstar jag träffat på. När jag var mindre hade min morbror hästar. I stallet fanns några inackorderingar varav 2 hingstar. Kommer inte ihåg om deras egen unghäst också var hingst, men det var i alla fall en väldigt trevlig häst.
Den ena inackorderade hingsten var jättego att ha att göra med. Lätt att leda, myste när man ryktade... Den andra hingsten, 3 år tror jag han var, var väl mer hingstig. När vi (jag, syrran och kusinen) tog in hästarna fick alltid jag ta in just den hingsten för dom vågade inte. Att han var bufflig, hade svårt att gå bredvid en om man inte var bestämd m.m tror jag mer var en uppfostringssak, än att han var just hingst.

Jag är medryttare på en hingst. Ägaren har en till hingst och det finns 2 valacker i stallet också. Den ena hingsten går med dom, och den andra får gå i en hage ensam, men nära dom. "Min" häst är kallblod och den andra lippizzaner tror jag. Ägaren har nån gång sagt att lippizzanern är livligare, mer hingstig, men lyssnar bättre, och kallblodet är lugnare, oftast, men lyssnar inte lika bra.
En kort period hade jag problem att ta in hästen från hagen då den andra hingsten gick i hagen precs bredvid stallet, men jag fick helt enkelt förtydliga att det var jag som bestämde och man fick bara inte stanna vid hagen innan man gick in i stallet.
Några gånger har jag fått ta in den andra hingsten från hagen på kvällen eller flyttat mellan två hagar. Då har jag ju redan hållit på med den andra hingsten, men det har aldrig varit några problem.

Vid nåt tillfälle när det var kurs på den här gården har det varit ett sto där, och det har inte varit några problem. Man har bara sett till att hingst och sto inte är direkt efter varandra så dom inte möts direkt i stallgången eller liknande. Har också en gång mött ett sto när jag och en annan i stallet var ute och red. Höll lite avstånd till hästen och det var inga större problem. Visst ville ha dit, men det var inte så att jag fick slita armarna av mig för att hindra honom.
När vi leder hingstarna vill stallägaren att vi har grimskaft med kedja och lägger kedjan över nosryggen, men många gånger skulle det förmodligen gå lika bra utan när jag leder min medryttarhäst för ofta kan man gå med slagt grimskaft.
Jag var och kollade upp ett jobb i ett stall. Där var det speciellt en häst, där dom la kedjan i munnen för den var så svår att leda annars sa dom. Det var ett sto.

Jag skulle själv inte vilja ha en hingst, speciellt inte som jag skulle måsta ha den inackorderad, sen är jag ju inte så van vid hingstar. Men jag kan tycka att det ibland är lite "skrämselteknik" eller vad man ska säga, när man pratar om hingstar. Dom är monster, livsfarliga, går knappt hantera.... Det finns säkert ett och annat sto och valack som inte är så trevliga heller.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Entourage
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Miiikaela_
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 908
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp