Bukefalos 28 år!

Hingstar, farligare än andra hästar?

Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

jo visst, och i ett lage dar hunden stressar sonder sig i loptider sa ar jag inte emot det alls.

Men jag ar faktiskt emot det glorifierandet som borjar komma gallande kastrering av hund - eftersom mkt information aldrig blir utdelad. Ex. okad risk for aggressioner i stallet for minskad risk for det.



:)
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

*kl*

Jag är också för kastrering på alla handjur om det inte ska avlas på, även vissa hondjur, dvs katter och möjligen skulle även vissa tikar behöva kastreras/steriliseras för att slippa överdrivet många annonser på blocket.

Just det där uttrycket att alla hingstar är monster tycker jag inte ett dugg om. Jag var nära att få en hingsthov i skallen när hingsten blev grinig på stoet som inte tillät honom komma dit. Det var inte direkt roligt, det hände så snabbt pga ägarens brist på uppmärksamhet. Jag kunde vara död nu, så ja.. hingstar kommer jag aldrig ha själv, om de inte är någon jag vill avla med och som självklart duger och är trevlig i huvudet men annars kastreras alla djur i min ägo.

Vi fick för övrigt besök av grannens två valacker igår. Jäkligt tur att våran hingst höll sig innanför staketet (tur att vi har drag i våran el) och väldigt oansvarigt av ägaren att inte ha el till sina hästdjur :devil:

Och så vill jag säga att jag la mig inte i min kompis beslut om att inte kastrera eller kastrera sin hingst. Det är hennes beslut.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Jag ser inte hingstar som farligare rent generellt. Det som styr deras beteende är hormoner och till viss del uppfostran. Jag har hanterat hingstar som varit oerhört fogliga i alla situationer likväl som ett antal som fullständigt tappade konceptet när det dök upp andra hästar. Det är inte ett rent hingstfenomen utan jag har träffat på det hos ston också. En bekant fick avliva sitt sto som var fullständigt ohanterbar såvida hon inte var dräktig p.g.a. brunsthormoner ur balans.

Jag var på Elmia Häst för några år sen. Visst, det fanns några individer som var i stökigaste laget och det blir väldigt mycket när det är stora nordsvenska brukshästar och ardennrar som brakar loss. En tappade sin hingst (ardenner) trots stigbett och kedjor och det kunde ha gått oerhört illa om det inte varit många kunniga där som snabbt fångade in rymlingen som sen åter kunde visas i ringen. I det stora hela var det dock en lugn och trevlig tillställning.

Personligen väljer jag häst efter individ och är inte rädd att skaffa hingst men ska jag behålla den som hingst måste den vara av sådan kvalitét att den håller för avel, annars kastrerar jag direkt. Det underlättar en hel del när man ska ut och tävla/träna etc.

Jag tvekade inte att kastrera min unghingst för 2,5 år sen (han är 4 nu). Inte för att jag var orolig att han skulle bli jobbig utan för att det är lättare att ha en valack. Han hade heller inget att ge inom aveln då han är korsning med okänd stam på mödernet...
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

de erfarenheter jag haft av hingstar är både bra och dåliga.

en hingst jag provred några gånger var som en jävel, i stallet ville han bara UT och det skulle gå fort. vågade knappt ta på tränset och var rädd att han skulle sticka så min pappa fick följa med och hjälpa mig (han har varit nödslaktare och träffat hur mycket hästar som helst och varit med om det mesta, och till och med han tyckte ''vafan är detta för jävla häst''). hästen hade noll respekt också och typ gick ner en. att hoppa upp på hästen gick INTE om ingen höll i honom. han var riktigt hingstig att rida på, han flippade ur om han såg en annan häst han inte kände och var allmänt galen och farlig!

en annan hingst (dock inte ridit, men min kompis har) är snäll som ett lamm! jättefin att hantera och rida. han kan väl gnägga och hingsta sig lite om han ser ett snyggt sto men annars är han som vilken valack som helst!

men dom flesta hingstar är rent ut sagt farliga men inte alla! så det gäller att se vad hästen är för individ förutom att den är en hingst, vissa måste kastreras men vissa inte, sen är det upp till ägaren också såklart. men de där med att kastrera hundar, jag är både för och emot. vi hade en stor labrador hane i 13 år (okastrerad) och han var världens snällaste och hetsa aldrig upp sig om han såg eller träffade en tik. det är så olika vad man ska ha hunden till, hur man bor och hur man uppfostrar! samma gäller hästar, men det måste vara erfarna personer som ska ha med hingstar att göra, jag vill inte hantera dem!
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

*kl*
Men sedan beror det mycket på vad hingsten är av för ras hur de är har jag märkt av. Tex min shettis hingst är världens snällaste. Hemma leder jag honom bara med ett grimskaft om halsen. När vi är ute och han ser hästar gnäggar han lite och spänner sig i början men kan ha honom sovande bara några meter ifrån främmande hästar, då även ston. Då var han ändå knappt hanterad när jag köpte honom för snart 2 månader sedan. Å de gånger han blev hanterad var nog inte den snällaste sätt :( Men är troligen därför han lyssnar så bra på en, på ont och gott
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

jo men där har du även storlekens betydelse. Vem blir rädd för en shettis liksom:D

Det är en jäkla skillnad på potential i styrka på en stor häst eller t o m en stor o grov.:eek:

Om 200 eller 6-8oo kg kommer sättandes är skillnaden som en personbil eller lastbil.

De små kan man ju brotta ner... om det skulle vara så..........
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Hingstar är mer styrda av hormoner (som någon sagt). Hingstar är inte "farligare" att hantera pga. av det. Utan jag skulle nog säga generellt svårare att uppfostra. Man får ju välja vilka hingstar som man behåller kulorna på...
Det krävs mer konsekvens och kunskap av den som håller hingst, men de är absolut inte farliga! (det beror på mycket hästhanteraren, precis som alla andra hästar) Vet många väldigt trevliga hingstar som är lätthanterliga.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Fast tittar man i vilken normalstor dagstidning som helst inser man att någorlunda kunniga hundägare är det stor brist på, om man ser till antalet hundattacker.

Jag är helt för kastrering av hanhundar i större utsträckning än som sker idag.

Okunniga människor skaffar fel sorts raser. Tror inte den kategorin människor är intresserade av att kastrera sina hundar. Är nog inte det som behövs heller, kastrering kanske kan hjälpa till en viss del möjligtvis men det skulle nog inte hjälpa långt
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Hingstar är mer styrda av hormoner (som någon sagt). Hingstar är inte "farligare" att hantera pga. av det. Utan jag skulle nog säga generellt svårare att uppfostra. Man får ju välja vilka hingstar som man behåller kulorna på...
Det krävs mer konsekvens och kunskap av den som håller hingst, men de är absolut inte farliga! (det beror på mycket hästhanteraren, precis som alla andra hästar) Vet många väldigt trevliga hingstar som är lätthanterliga.

Vadå inte farliga? Är ett hormonstyrt 600+ kilos djur inte farligt? Har varit med på ett antal tävlingar där hingstar slitit sig och blivit potentiella faror sprungit runt som frustande galningar. Jag har varit med i ridhus där hingstar kastat av ryttaren för att sedan försöka betäcka hästar + ryttare. Ja, de är svårare att uppfostra och generellt skulle jag säga att en hingst med vårkänslor är farligare än en ohyfsad valack. Jag har jobbat med "lätthanterliga" hingstar, men man ska veta hur snabbt det kan slå slint och hur lätt det är att bli skadad. Visst är faran mindre med en rutinerad person som hanterar dem men det förhindrar inte det faktum att det kan räcka med en lukt för att få hormonerna att rusa.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

"Det krävs mer konsekvens och kunskap av den som håller hingst, men de är absolut inte farliga! (det beror på mycket hästhanteraren, precis som alla andra hästar) Vet många väldigt trevliga hingstar som är lätthanterliga."

Menar du då att t.ex. Ludger Beerbaum inte har tillräckligt med kunskap för att hålla hingstar? Iom att hans hingst slet sig vid vet bes för inte så länge sen, och gick till attack?

Jag köper inte ditt resonemang. Visst krävs det mycket kunskap för att hantera hingstar, men det är inte bara pga okunskap eller dålig uppfostran det slår slint hos en hingst. Jag lovar dig att i fel situation vid fel tillfälle kommer tom dina trevliga lätthanterliga hingstar att kunna bli farliga!
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

"Det krävs mer konsekvens och kunskap av den som håller hingst, men de är absolut inte farliga! (det beror på mycket hästhanteraren, precis som alla andra hästar) Vet många väldigt trevliga hingstar som är lätthanterliga."

Menar du då att t.ex. Ludger Beerbaum inte har tillräckligt med kunskap för att hålla hingstar? Iom att hans hingst slet sig vid vet bes för inte så länge sen, och gick till attack?

Jag köper inte ditt resonemang. Visst krävs det mycket kunskap för att hantera hingstar, men det är inte bara pga okunskap eller dålig uppfostran det slår slint hos en hingst. Jag lovar dig att i fel situation vid fel tillfälle kommer tom dina trevliga lätthanterliga hingstar att kunna bli farliga!

Hingstar som det "slår slint på" skulle jag kastrera... Även om hästen är väldigt lovande så vill jag ändå inte avla på en häst som är "lynnig" . Går en hingst till attack bara sådär så ska den inte vara hingst.

Jag har gått med hingstar bredvid ett brunstigt sto utan att det har hänt något förutom lite gnäggningar. Jag har också ridit med en hingst bakom ett sto som var brunstigt... utan problem. Alla hingstar är inte "farliga" och totalt styrda av hormoner.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Vadå inte farliga? Är ett hormonstyrt 600+ kilos djur inte farligt? Har varit med på ett antal tävlingar där hingstar slitit sig och blivit potentiella faror sprungit runt som frustande galningar. Jag har varit med i ridhus där hingstar kastat av ryttaren för att sedan försöka betäcka hästar + ryttare. Ja, de är svårare att uppfostra och generellt skulle jag säga att en hingst med vårkänslor är farligare än en ohyfsad valack. Jag har jobbat med "lätthanterliga" hingstar, men man ska veta hur snabbt det kan slå slint och hur lätt det är att bli skadad. Visst är faran mindre med en rutinerad person som hanterar dem men det förhindrar inte det faktum att det kan räcka med en lukt för att få hormonerna att rusa.

Om hingstar nu är så farliga, varför har vi då hingstar överhuvudtaget? Varför rider vi och hanterar dem då? Hingstar behövs för att avla, men om dem är så himla farliga, varför rider vi dem då?

Hingstar som sliter sig, kastar av sin ryttare för att betäcka osv. skulle jag absolut kastrera. Vi "sparar" de hingstar med bra lynne som inte är helt styrda av sina hormoner..
Jag har också jobbat med många hingstar. Ingen utav dem jag har hanterat har blivit farlig på något sätt. Möjligtvis att någon unghingst har varit "lynnig", men då har vi kastrerat den lagom till inridning.
Det finns snälla hingstar.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Jag har gått med hingstar bredvid ett brunstigt sto utan att det har hänt något förutom lite gnäggningar. Jag har också ridit med en hingst bakom ett sto som var brunstigt... utan problem. Alla hingstar är inte "farliga" och totalt styrda av hormoner.

Just där och då ja..
Det finns andra situationer som gör att samma hingst helt plötsligt kan 'vakna till liv' och bete sig som en helt annan häst.
Jag har själv råkat ut för det i år med min unghingst, honom styr jag här hemma med röst och handtecken vid brunstkontroller, betäckningar m.m men när vi var på Riks blev han helt plötsligt som en överfylld heliumballong och trots att jag valde att då ta ut honom i gjord, gummisnodd och longerlina och rasta av honom i ett varmt ridhus så var själva longeringen mera att klassa som en centrifugering. Vid visning senare så led han fortfarande av 'trampankalion och myror i brallan' och uppförde sig i mina ögon rent ut sagt 'för jävligt'.
Däremot här hemma skulle han aldrig få för sig att uppföra sig på det viset, varken när vi går ut med det högbrunstiga stoet samtidigt för att betäcka eller bara på promenad osv.

Varför jag behåller honom som hingst?
Tja enkelt, han är 3 år, behöver mera träning på bortaplan än han hittills fått och han skall avelsvärderas förhoppningsvis nästa år (har dispans för i år då han kom upp i tillräckliga poäng för det enligt vår rasförenings krav för 2011)
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Om hingstar nu är så farliga, varför har vi då hingstar överhuvudtaget? Varför rider vi och hanterar dem då? Hingstar behövs för att avla, men om dem är så himla farliga, varför rider vi dem då?

Hingstar som sliter sig, kastar av sin ryttare för att betäcka osv. skulle jag absolut kastrera. Vi "sparar" de hingstar med bra lynne som inte är helt styrda av sina hormoner..
Jag har också jobbat med många hingstar. Ingen utav dem jag har hanterat har blivit farlig på något sätt. Möjligtvis att någon unghingst har varit "lynnig", men då har vi kastrerat den lagom till inridning.
Det finns snälla hingstar.

Du svarar på din egen fråga.

Du låter i tidigare inlägg som att alla hingstar är gulliga keldjur med rätt hantering och om de inte är det så kastreras de. Jag har arbetat med hingstar, de kan vara väldigt trevliga men när dagen kommer när det förändras, vilket det ofta gör, då vill man inte vara i närheten. Jobbar man i ett tävlings- och försäljningsstall som jag gjorde är det för det mesta inte praxis att kastrera en hingst efter varken första eller andra incidenten, det är för mycket pengar inblandade när en snygg duktig hopphäst med stor potential helt plötsligt ska kastreras och bli mindre värd, och det händer icke i första hand. Ja, i teorin ska man kastrera en hingst som beter sig jävligt, men händer det verkligen i praktiken? Knappast. Sen är också verkligheten denna att alla hingstar inte hanteras av erfarna hingsthållare utan ofta av unga stalltjejjer, vilket talar för sig självt.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Vadå inte farliga? Är ett hormonstyrt 600+ kilos djur inte farligt? Har varit med på ett antal tävlingar där hingstar slitit sig och blivit potentiella faror sprungit runt som frustande galningar. Jag har varit med i ridhus där hingstar kastat av ryttaren för att sedan försöka betäcka hästar + ryttare. Ja, de är svårare att uppfostra och generellt skulle jag säga att en hingst med vårkänslor är farligare än en ohyfsad valack. Jag har jobbat med "lätthanterliga" hingstar, men man ska veta hur snabbt det kan slå slint och hur lätt det är att bli skadad. Visst är faran mindre med en rutinerad person som hanterar dem men det förhindrar inte det faktum att det kan räcka med en lukt för att få hormonerna att rusa.

Vill bara börja med att säga alla hingstar här i världen inte väger 600 kg eller mer. Visst händer det att hästar sliter sig, speciellt i tävlingsmiljö, och även om det såklart blir farligare om en hingst sliter sig, så kan ju även ston och valacker slita sig och bli "potentiella faror".

Jag tycker inte heller att de hingstar som kastar av sin ryttare för att betäcka, är lämpliga att ha kvar som hingstar. Om man inte kan hantera sin häst, så måste man ju göra något åt saken, det säger väl sig självt. Om kastrering är nödvändigt kan inte jag avgöra, men någonting måste göras.

När jag var 14 år och relativt orutinerad, följde jag med som hästskötare till en hingst. Tävlingen var även i en ishall, så jag gick och ledde hingsten på isen, utan att någonting hände. Hade jag däremot haft en ouppfostrad valack, eller ett sto, så hade jag kanske skadat mig?

Jag upplever att det är väldigt individuellt hur "farlig" en hingst är, men alla hingstar är inte farliga, och alla hingstar kommer inte heller bli det med åren.

Det finns faktiskt snälla, väluppfostrade, snygga hingstar.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Just där och då ja..
Det finns andra situationer som gör att samma hingst helt plötsligt kan 'vakna till liv' och bete sig som en helt annan häst.
Jag har själv råkat ut för det i år med min unghingst, honom styr jag här hemma med röst och handtecken vid brunstkontroller, betäckningar m.m men när vi var på Riks blev han helt plötsligt som en överfylld heliumballong och trots att jag valde att då ta ut honom i gjord, gummisnodd och longerlina och rasta av honom i ett varmt ridhus så var själva longeringen mera att klassa som en centrifugering. Vid visning senare så led han fortfarande av 'trampankalion och myror i brallan' och uppförde sig i mina ögon rent ut sagt 'för jävligt'.
Däremot här hemma skulle han aldrig få för sig att uppföra sig på det viset, varken när vi går ut med det högbrunstiga stoet samtidigt för att betäcka eller bara på promenad osv.

Varför jag behåller honom som hingst?
Tja enkelt, han är 3 år, behöver mera träning på bortaplan än han hittills fått och han skall avelsvärderas förhoppningsvis nästa år (har dispans för i år då han kom upp i tillräckliga poäng för det enligt vår rasförenings krav för 2011)

Alla hästar kan bli lite nervösa när dem första gången kommer till ett nytt ställe, .. det är inget speciellt för hingstar. Har tävlat ett sto som var hemsk att ha med sig på tävlingsplats, .. och jag har haft med mig en hingst som var helt underbar att ha med sig!
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Du svarar på din egen fråga.

Du låter i tidigare inlägg som att alla hingstar är gulliga keldjur med rätt hantering och om de inte är det så kastreras de. Jag har arbetat med hingstar, de kan vara väldigt trevliga men när dagen kommer när det förändras, vilket det ofta gör, då vill man inte vara i närheten. Jobbar man i ett tävlings- och försäljningsstall som jag gjorde är det för det mesta inte praxis att kastrera en hingst efter varken första eller andra incidenten, det är för mycket pengar inblandade när en snygg duktig hopphäst med stor potential helt plötsligt ska kastreras och bli mindre värd, och det händer icke i första hand. Ja, i teorin ska man kastrera en hingst som beter sig jävligt, men händer det verkligen i praktiken? Knappast. Sen är också verkligheten denna att alla hingstar inte hanteras av erfarna hingsthållare utan ofta av unga stalltjejjer, vilket talar för sig självt.

Jag jobbar också i ett stall där vi har hästar på träning och försäljning.. även en del riktigt fina tävlingshästar. Dock håller jag inte på med hopphästar, utan islandshästar. Vi kastrerar våra väldigt lovande hästar om dem inte klarar av att vara hingstar (jobbiga att hantera, "hingstiga" osv. Eftersom man kan lika gärna tävla en vallack, och en lynnig hingst är ändå inget man helst vill avla på, även om hästen är väldigt flott. Det finns många andra hingstar med bra lynne och mycket kapacitet att avla på isåfall.
Att man kastrerar en hingst som är jävlig händer faktiskt i praktiken.

Sen förstår jag inte... "Den dagen dem förändras?" vad menar du med det? en häst förändras väl bara inte helt plötsligt?
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Tja, jag pratade inte om ponnyhingstar modell mindre, vilka man faktiskt har en större chans att hålla kvar med kraft. Säger väl sig självt.

Jag pratade inte heller om ouppfostrade/farliga ston och valacker, de finns såklart. Jag menar att det blir farligare när hormoner styr.

Jag är glad över att du skötte en så lugn hingst vid 14 års ålder, tyvärr så är min erfarenhet av hingstar att även den snällaste kan flippa, jag har inte sagt att alla gör det, ser det som mer logiskt att en hingst som varit mycket hanterad och kommit upp lite i åren inte gör det. Men att inte föra med sig respekten att faktiskt även den till synes lugnaste hingsten har en mycket större chans att triggas till ett aggressivt beteende i en situation är bara dumdristigt. Har ett antal exempel på när detta har hänt med hingstar, gentemot ett fåtal exempel på när det har hänt med sto eller valack.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Jag jobbar också i ett stall där vi har hästar på träning och försäljning.. även en del riktigt fina tävlingshästar. Dock håller jag inte på med hopphästar, utan islandshästar. Vi kastrerar våra väldigt lovande hästar om dem inte klarar av att vara hingstar (jobbiga att hantera, "hingstiga" osv. Eftersom man kan lika gärna tävla en vallack, och en lynnig hingst är ändå inget man helst vill avla på, även om hästen är väldigt flott. Det finns många andra hingstar med bra lynne och mycket kapacitet att avla på isåfall.
Att man kastrerar en hingst som är jävlig händer faktiskt i praktiken.

Sen förstår jag inte... "Den dagen dem förändras?" vad menar du med det? en häst förändras väl bara inte helt plötsligt?

Det är jättebra att det stallet du jobbar i har den policyn att kastrera jobbiga hingstar, det är bara inte den erfarenheten jag har av det stall jag jobbade i, då hingstarna ofta gick till export till Europa och USA och ansågs mer värda med ballarna kvar då det ger ett möjligt avelsvärde.

Jo, en häst kan förändras, från en trevlig lovande unghingst till ett hormonstyrt monster, allt som krävs är en trevlig doft eller liknande. Kan ge ett exempel på att för en av hingstarna var dagen då den tog sig ut ur hagen och sprang bort mot de brunstiga stona, vilket resulterade i brutna revben när den stackars tjejjen skulle fånga in hästen. Denna hingst var innan dess lugn och snäll. Den kastrerades inte trots att den fortsatte bete sig liknande. Har flera liknande exempel.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Entourage
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: Miiikaela_
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 913
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp