Bukefalos 28 år!

Hingstar, farligare än andra hästar?

et_flickan

Trådstartare
Hade en liten diskussion på facebook igår om just hingstar.

Är de farligare pga det som hänger mellan benen?
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

De är mer styrda av sina hormoner. De läskigaste hästattackerna har jag sett från hingstar, och jag tror inte att det är en slump. Hur farligt det sedan är beror på hingsten och den som hanterar hingsten.

Men generellt så är de mer hormonstyrda och har snabbare att slå om i temperamentet, det känns viktigare att kunna läsa en hingst.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Enkelt uttryckt. JA. Men sen finns det hingstar som är som lammungar och ston/valacker som är riktiga monster. Så man kan inte veta per automatik hur en häst är p g a könet. För det mesta så är det inte hingsten i sig som är farlig heller, utan okunniga människor som inte har den kunskap som behövs för att ha en hingst. Det är därför hästen kan bli farlig, inte för att den är dum - utan för att den inte hanteras på ett korrekt sätt. En hingst i händerna på fel person utgör definitivt en väldigt stor säkerhetsrisk för omgivningen. Och här vill jag passa på att avliva myten om att vissa raser inte är hingstiga bara för att de inte är halvblod, det stämmer inte alls. Det sitter i individen.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Men generellt så är de mer hormonstyrda och har snabbare att slå om i temperamentet, det känns viktigare att kunna läsa en hingst.

Det är såhär jag tror också.

*kl*
Anledningen till diskussionen var om ett kompis till mig skulle behålla sin 1-åring som hingst och visa honom eller kastrera då han var riktigt hingstig redan. Då var det en som kommentera att hingstar är farligare än andra hästar eftersom de sparkas.

Vi har en hingst hemma. När han får sina ryck i hagen och skriker efter stona så står jag helst inte i vägen. Men jag går många gånger hellre ut till honom i hagen än till mitt fullblodsto som är väldigt lätt i både bak och frambenen. Men jag vet att vill denna hingst något så springer han över mig så jag är alltid på min vakt.

Tror det handlar om uppfostran och om hingsten som individ. Finns ju en anledning till att vissa kastreras.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Det är iaf stor skillnad på när 2 hingstar ryker ihop än när 2 valacker eller ston gör det. Hua det var ingen rolig syn och då var det ändå "bara" 2 shettisar. När min hingst gick ihop med en annan hingst vände hans humör blixtsnabbt och när han kickade var det inte bare en hov som kom flygande utan han tog i allt vad han kunde. Men samtidigt tycker jag nog han lyssnar mycket bättre på kroppsspråk och reagerar snabbare än valacken.

Med din kompis åring tycker jag att den borde kastreras om den redan nu visar temperament.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Är hästen riktigt lovande (och då menar jag objektivt sett; många har en tendens att skriva upp sina hingstar som solklart avelsämne grundat enbart på att de möjligen är fertila) förstår jag om man tar olägenheten det innebär att behålla hästen som hingst. För det är ju en olägenhet i hanteringen, särskilt om man inte kan ha dem hemma.

Visar det sig att hästen är svårhanterlig i psyket tycker jag inte att man ska behålla som hingst oavsett, det finns en hel hög med godkända hingstar som fått kastreras just p g a deras lynne. Varför då lägga ut pengar på att få godkänd först för att sedan ta beslutet att kastrera ändå?
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Delvis KL
Det jag anser vara befängt numera är att man har den som hingst för att det är vad då? Ballt tills den dagen kommer när den mindre goda sidan kommer.

Många blandraser o hingstar som inte har ngt att tillföra ngn avel bör kastreras för att kunna leva ett just flockliv- inte som solitär.

Unghingstar är inte fullt så medvetna om....ännu varför de ännu leker som de gör- tills den dagen damen kommer förbi.

Förövrigt anser jag inte att alla andra ska ta sdn hänsyn till en häst bara för att det är en hingst. Då ska man oxå klara av alla situationer. Tyvärr är det en hel del unga idag som har som sport att ta sig an problemhästar o många vars enda problem är hormonerna, men ett potentiellt farligt sådant.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Absolut, och det är väl kanske den största skillnaden mellan många hingstar och ston & valacker. Det svänger på en femöring (när det luktar gott eller luktar fiende) och då blir det skarpt läge direkt. Inga frågor, inga "kanske". Och svarar man inte på den där lilla öronvickningen eller glimten i ögat - då blir det Farligt. Med stort F. Inte bara för människorna runtomkring utan också för inblandade hästar.

Har man dessutom en hingst som kan tänka sig att våldta ett sto med ryttare - en mardröm. Eller som kan tänka sig att attackera en människa som kommer emellan. Jag ryser.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Jag har en bekant som fick en hingst över sig fast hon red en valack:eek:

Nej hingstar ska inte vem som helst ha.Som regel syns det på hur noga de är med säkerheten o man kan känna sig trygg.

Red på en framridning tillsammans med en känd ryttare på en hingst o man såg att hon jämkade med den- vågade inte säga till den. Till slut reste den sig o satte sig o kom då lös. Jag galopperade ut o gömde min häst:cool:

Arrogansen var stor när den till nästa klass leddes inne på framridningen trots stora ytor runtikring.
Huvudomaren gjorde då entrè:bow:

Nej jag anser oxå att det är bra att man nu kastrerar hundar i större omfattning.
Är det ett liv att tuppa sig, kissa var 5-e m, yla, idka anorexia eller ge sig på andra hannar eller tjuvpara sig.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Jag vet en som har hingstar som hingst för att de ska få vara så naturliga som möjligt. Personen skrev till och med i annons att h*n sökte en köpare som kunde låta hästen förbli hingst och få ha sin frihet kvar typ.. :crazy:
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

När det gäller hund verkar det vara män som är emot det- går till sig själva:devil:

Med häst är det nog tjejer som lever drömmen om Den svarta hingsten:rofl:
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Håller helt med.

Jag har arbetat med unghingstar, gamla hingstar, hingstar i avel, tävlingshingstar, och lika många versioner av ston och valacker. Och JA, det är skillnad och det är farligare. Visst finns det de hingstar som är så gulliga och mysiga att de skulle krypa upp i soffan med en om de fick, men inte ens dessa kan du lita på för i grund och botten är en hingst alltid en hingst, och du vet aldrig när det slår till.

En valack är 9 ggr av 10 mycket mycket lättare i all utbildning, inridning, hantering osv, samt sällan en fara på samma sätt för omgivningen.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Har också arbetat med hingstar och kan inte annat än att hålla med. Ena sekunden har man bra hand med hingsten, sen tar det en hundradels sekund så får den en snedtändning, i mitt fall var den en hund som skällde bakom hingsten, det gjorde att besten attackerade mig för att komma lös, och då kallade jag mig innan det hingstvan då jag arbetat med hingstar länge innan och visste att de kunde jävlas. Kan tilläggas att denna hingst brukade betraktas som relativt lugn, men denna vackra vårdag ville 600kg hormonstinn massa gå berserk. Skitfarligt, rekommenderar inte hingstar till någon såvida man inte vill hålla på med extra brutal krigsföring (eller seriös avel), då är en hingst ett utmärkt vapen :P
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Ja, jag skulle aldrig ha en hingst för annat än avel. Vet en som har en hingst "bara för att" (tävlingshäst, som om det nu skulle spela ngn roll), han går i en minihage med stålstaket och en massa eltrådar där han knappt kan röra sig mer än i sin box. Världens mysigaste i boxen och sådär, men gick man förbi med en annan häst fick man akta sig, noga.

I min förra skola hade vi ett antal unghingstar åt gången (egenuppfödda), de kastrerades allihop vid/innan 3 års ålder, helt enkelt för att det skulle vara för farligt annars. Då var detta välhanterade, dels inkörda travhästar med underbara personligheter, lite unghäst-busiga men absolut inte krångliga i hanteringen. Men hormoner och instinkter går över uppfostran, man kan ju knappast "träna bort" en hingsts förkärlek till brunstiga ston...
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Jag har en bekant som fick en hingst över sig fast hon red en valack:eek:

Nej hingstar ska inte vem som helst ha.Som regel syns det på hur noga de är med säkerheten o man kan känna sig trygg.

Red på en framridning tillsammans med en känd ryttare på en hingst o man såg att hon jämkade med den- vågade inte säga till den. Till slut reste den sig o satte sig o kom då lös. Jag galopperade ut o gömde min häst:cool:

Arrogansen var stor när den till nästa klass leddes inne på framridningen trots stora ytor runtikring.
Huvudomaren gjorde då entrè:bow:

Nej jag anser oxå att det är bra att man nu kastrerar hundar i större omfattning.
Är det ett liv att tuppa sig, kissa var 5-e m, yla, idka anorexia eller ge sig på andra hannar eller tjuvpara sig.

Gällande hanhundar tycker jag inte problemet är så stort, är du någorlunda kunnig hundägare så är det egentligen inga problem generellt sett att ha en okastrerad hanhund.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Fast tittar man i vilken normalstor dagstidning som helst inser man att någorlunda kunniga hundägare är det stor brist på, om man ser till antalet hundattacker.

Jag är helt för kastrering av hanhundar i större utsträckning än som sker idag.
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Ja menar inte att mucka gral - men vill tillagga gallande kastrering av hanhund att det mkt val kan gora att hunden utvecklar en aggressivitet bade mto hundar och manniskor som den tidigare inte haft och troligen inte skulle ha utvecklats. (baserat pa amerikanska siffror da kastrering av hundar ar mkt vanligare pa den har sidan av ankdammen). Beteendestorningar, problem med vikten, dalig pals osv.. finns faktiskt manga anledningar till att inte kastrera sin hanhund.



Ang hingstar
Hittills, i mitt liv, peppar peppar ta i tra, ar inte hingstar sa mkt mer besvar an ston i "vardagen". Valacker tar jag inte ens in i berakningen. En hast bor man alltid vara vaken runt, alert och uppmarksam. Det finns hingstar som ber om lov innan de betacker, det finns hingstar som ar hormonmonster utan dess like. Hingst ur version 2 anser jag skall kastreras rakt av. Till viss del ar det uppfostran, till viss del "nagot annat".
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Fast tittar man i vilken normalstor dagstidning som helst inser man att någorlunda kunniga hundägare är det stor brist på, om man ser till antalet hundattacker.

Jag är helt för kastrering av hanhundar i större utsträckning än som sker idag.

Fast att kastrera en hanhund ger inte alls samma effekt som att kastrera en hingst. Det som brukar slå igenom mest är att hunden inte är så stressad när det finns löptikar i närheten.

Hundaggresivitet är tex något som inte alls påverkas i den utsträckningen.

Mvh

Tora
 
Sv: Hingstar, farligare än andra hästar?

Givetvis finns det inga garantier, men jag har själv mycket goda erfarenheter av att kastrera hanhundar och få en lugnare individ med mindre aggressivitet. Det finns ju hingstar som inte nämnvärt förbättras/förändras av att kastreras heller.

Med hund är det en relativt billig åtgärd för att testa om hunden kan få ett bättre liv, och driften efter löptikar försvinner ju.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Entourage
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 475
Senast: Miiikaela_
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 904
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp