Hingstar och hållbarhet?

V

veronican

Snälla upplys en mindre kunnig, tas denna aspekt övht med i bedömning av godkända hingstar?
Hur ska man veta vad man ska välja för hingst om man tycker att hållbarheten är lika viktig som nedärvning av talanger på tävlingsbanor?

Jag överväger att betäcka mitt sto och eftersom jag villigt erkänner mig vara nybörjare på detta har jag vänt och vridit, funderat och tänkt i flera år nu. Det är ett enormt stort beslut.
Dock saknar jag en viktig sak när jag letar information om hingstar; vilken hållbarhet har deras avkommor? Jag tycker att tillräckligt bra information om hingstens psyke är svårt nog att få tag i om man inte "kan alla rykten" så att säga.

Döm den som vill, men om jag skulle ta ett föl på mitt sto skulle det vara för att behålla hästen själv. Därav åren av övervägande, jag tar mycket allvarligt på detta. Personligen är jag intresserad av en hingst som kan bibehålla mitt stos underbara psyke, lyfta de exteriöra detaljer som hon är svag på och inte försämra det hon är bra på. Ganska självklart ;) Men jag är inte naiv och tror att jag ska kunna få fram den nya OS-stjärnan, jag vill ha en häst som ligger snäppet över mitt sto, men med framtiden för sig, då hon ju inte kommer leva för evigt. En god, frisk medelhäst är allt jag begär.

Vad jag försöker komma till;
jag vill ju välja en hingst med god hållbarhet! Frisk, stark kropp med bra leder osv.

Ni som hänger på avel är många vana uppfödare känns det som, hur tänker ni? Vad vet ni om detta? Vad kan ni ge mig för råd och tips?
FINNS det övt en hingst för alla mina önskemål?
Mkt god hållbarhet, lugnt och positivt psyke, högrest med relativt kort rygg, ganska hög halsansättning åt mitt sto med lägre halsansättning, trevliga gångarter med plus på galoppen som är stoets svaghet, ganska bra mankhöjd då stoet är 158 och jag vill ha lite större avkomma, som dessutom kan hoppa lite grand och *viskar fram* gärna får vara svart.... :angel: åt ett litet svenskt halvblod e: Ganesco...

Det är så svårt!!!
Och bemödar man sig med alla pengar, risker och insatser i hjärta och själv som en betäckning innebär vill man ju att det SJÄLVKLART ska vara en häst som själv har god hållbarhet! (det räcker nog med alla skador avkommor oturligt kan dra på sig, man vill ju åtminstone ha hållbarhet i generna...)


Hoppas att jag har fel och att man visst kan klura ut hållbarhet hos hingstarna ;) :bow:
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Om en hingst har klarat att tävla på högre nivå under en längre tid får man nog anse honom som ganska hållbar. Det är visst sekretess på om hingstar nedärver vissa defekter, tills det är så uttalat att det blir utredning på det och hingsten tas ur avel.. OM jag fattat det rätt. Men jag tror inte det är många hingstar i den svenska halvblodsaveln som lämnar stor % sjukliga avkommor med ett friskt sto.
Om storleken så kan den ju aldrig garanteras, men man kan ju betäcka med lite större och hoppas på det bästa.
För temperamentet, åk ut och hälsa på den tilltänkta hingsten, hör med bekanta och hör här på buke. Väljer du ut 5 aktuella hingstar och ventillerar det här får du säkert en massa svar.
Ulrika
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Ingen?
vad synd :(

Jag tror exteriören betyder mycket för hållbarheten. En häst som är korrekt, men som ändå får kotledsinflammationer eller andra hältbesvär, är troligtvis felriden. Hur vi sliter på våra hästar är nog den största hälsorisken, om du inte tänker på defekter som lösa benbitar, risker för svåra sjukdomar, osv. Bland nygodkända hingstar är det svårt att säga hur de själva kommer att palla för tävling, men jag tror att de flesta som går genom nålsögat är sunda nog. Det är förmodligen viktigare att titta på stomaterialet i så fall!
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Jag tycker att Irco Marco-blodet är intressant. Han tävlades ju själv i svår hoppning under ett stort antal år (vill minnas att det var 7 år?) och levde därefter tills han blev 31.
Det ska bli spännande att se hur hans avkommor håller. Sonen Feliciano har ju bevisligen hållit för tävling på högsta nivå i många år!
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Har länge funderat över det här med hållbarhet. Vad har man för glädje av en helt fantastisk begåvning om den inte håller?
Vill man vara säker kan man ju satsa på de hingstar som gått ordentligt själva och gärna kommer ur en stam där många hållit för prestationer på toppnivå.
Det mest intressanta dock med avel och hållbarhet är att många använder ston som inte håller utan att reflektera över det. Varför vill man avla på ett sto med lösa benbitar, pålagringar etc. ?
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

För att man vill att hon ska göra något när hon ändå inte kan ridas, fast hur konstruktivt det är vet man ju inte.. Det är ju svårt det där med ston, de bästa tävlas ibland så länge att de inte kan bli dräktiga när det är tid, samtidigt som det ju verkligen är de vi vill se i avel. Och de som inte håller för ridning hamnar allt för ofta i avelsboxen. Så jag håller med om att det nog inte är hingstarna vi ska vara mest oroliga för, de är ju röntgade och har fått en ordenlig veterinärbesiktning.
Ulrika
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Har länge funderat över det här med hållbarhet. Vad har man för glädje av en helt fantastisk begåvning om den inte håller?
Det mest intressanta dock med avel och hållbarhet är att många använder ston som inte håller utan att reflektera över det. Varför vill man avla på ett sto med lösa benbitar, pålagringar etc. ?

Jag vill åter tynga på att många som inte är så bevandrade i avel kanske inte heller är särskilt duktiga ryttare... :angel: Ston som kanske hade hållit under någon annan tävlingsryttare kan gå sönder med fel träning. Begåvade hästar är lätta att sabba genom alltför snabb, fel och ensidig träning. Det är oerhört svårt att påvisa vad som är genetiskt och inte. Men det är klart att alla seriösa uppfödare inte väljer att ta föl på ett sto som är triangelmärkt av okänd anledning.
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Som någon nämnt ovan, exteriör och benställ är nog det viktigaste för bästa chans till hållbarhet plus givetvis god uppfödning med mycket rörelse på bra underlag och bra foderstat under uppväxten.
Det är nog svårt att säja något generellt om hållbarheten på en viss hingsts avkommor, eftersom det är så många faktorer som spelar in: uppfödning, mammans exteriör/benställ, vem som sitter i sadeln och hur den tränas och utfodras, för att ta några exempel.
En hingst med egna prestationer som också lämnat många avkommor som har prestation i högre klasser (=hållbarhet under flera års tid) är kanske vad du främst ska söka efter. Bättre bevis än så går nog inte att få.

Något hingstförslag har jag inte åt dig just nu.
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Ja det var ett förnuftigt svar!
Det jag tänkte på var ju främst rejäla defekter som en hingst ev kan nedärva, dvs skador som inte beror på miljön. Men det borde väl förhoppningsvis vara ovanligt, om hingsten själv hållt för tävling länge, har många friska avkommor och givetvis om stoet har friska gener. Visst är det väl tyvärr vi människor som orsakar de flesta skador hästarna får (som inte är rena otursolyckor) genom felaktig utfodring, hantering eller ridning.
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Om en hingst har klarat att tävla på högre nivå under en längre tid får man nog anse honom som ganska hållbar. Det är visst sekretess på om hingstar nedärver vissa defekter, tills det är så uttalat att det blir utredning på det och hingsten tas ur avel.. OM jag fattat det rätt. Men jag tror inte det är många hingstar i den svenska halvblodsaveln som lämnar stor % sjukliga avkommor med ett friskt sto.
Om storleken så kan den ju aldrig garanteras, men man kan ju betäcka med lite större och hoppas på det bästa.
För temperamentet, åk ut och hälsa på den tilltänkta hingsten, hör med bekanta och hör här på buke. Väljer du ut 5 aktuella hingstar och ventillerar det här får du säkert en massa svar.
Ulrika


Det var ett bra tips, det ska jag göra.
Även om åsikter ibland kan gå isär är det intressant att höra andras erfarenheter och åsikter om vissa hingstar, med tanke på att många här säkert besitter bra mycket mer kunskap om avel än mig själv ;) Men det är jättekul att lära sig!
Jag tycker att det är ett väldigt stort och svårt beslut det här med betäckning, så det är nyttigt att lära sig lite mer innan man bestämmer sig.
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Jamen det måste ju vara ett gott betyg tycker man!
Det är ju svårigheten med att välja en yngre hingst, som tex De Noir som jag är lite nyfiken på, han har ju inte levt så länge... Men man får väl se till övriga släktingar också kanske.

Mitt stos pappa blev ju själv 27 år om jag minns rätt. Nu vet jag inte om Ganesco tävlades så hemskt mycket, men det känns ändå på något sätt som ett fint betyg att han levde så länge, eller vad tycker du?
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Det är sant att träningen kan ligga bakom det hela, men tex pålagringar på en femåring? Kom igen, så illa ska det väl inte behöva vara, man ska ju inte behöva vara proffs för att kunna använda hästen. Lösa benbitar känns ju inte så roligt att avla på heller, faktum att man inte kan veta om de beror på faktorer under uppväxten el. genetik borde ju ändå avskräcka en från att avla vidare?
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

En häst som rids in som 2 1/2 åring på felaktigt underlag i felaktig form och med taskig skoning kan sorgligt nog ha pålagringar redan vid 5 års ålder. Tyvärr!
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Det är sant att träningen kan ligga bakom det hela, men tex pålagringar på en femåring? Kom igen, så illa ska det väl inte behöva vara, man ska ju inte behöva vara proffs för att kunna använda hästen. Lösa benbitar känns ju inte så roligt att avla på heller, faktum att man inte kan veta om de beror på faktorer under uppväxten el. genetik borde ju ändå avskräcka en från att avla vidare?

Nu är det inte pålagringar som är den vanligaste avlivningsorsaken, utan kotledsinflammationer och dylikt. Lösa benbitar har väldigt många hästar, och de flesta ger inga men. Sedan misstänker jag att även pålagringar kan ha sin orsak i ridningen, precis som Borsalino konstaterar. Jag tror inte man med säkerhet kan säga vad som är ärftligt och inte. Men att avla på sunda individer borde som sagt vara en självklarhet.
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Som andra redan sagt så är ju exteriören viktig för hållbarheten, men glöm inte bort vad du kan göra själv under fölet/unghästens uppväxt! Föl behöver jämnåriga lekkamrater, stora hagar som tillåter ruscher och gärna kuperat så de får lära sig att hålla rätt på fötterna. Lösdrifter i större grupper eller långa utevistelser och framförallt fri tillgång på grovfoder. Du avlar ju för din egen skull, tänk på att föl och unghästar behöver rörelse för att stärka senor, leder och skelett. "Sent tagna" ser jag som en varningsklocka och inte något som är positivt. Har du inte möjligheter att ge den det hemma så hyr in den på något ställe med gott renomé och åk dit en/ett par ggr i veckan för lite extra pyssel första året. :idea:

Finns inga fel att börja hantera en unghäst tidigt, fel blir det bara när man har bråttom. Ett steg i taget, vila för att kropp och knopp ska hinna med. Det är ju inte arbete som ska utföras utan stärkande och utbildande av den växande individen för att få hållbarhet = förhoppningsvis många år tillsammans.
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Ganesco blev till och med 28 år!:)

Jag känner inte till att han tävlats över huvud taget, kanske finns det någon annan som vet?
 
Sv: Hingstar och hållbarhet?

Har aldrig hört talas om att han tävlat!
Men,det var ju inte så vanligt bland de äldre hingstarna.
Tycker själv mkt om Ganescoblodet,men har tyvärr inte haft någon häst med honom i stammen,även om jag varit på väg att köpa två!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
560
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 515
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Sätta upp gammal tapet?
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp