Hingstar som nedärver lugnt temprament

samma sak där...
ridbar betyder för en person: känslig, explosiv,eget huvud
osv, medans nästa tycker att denna häst är "svår".. :smirk:
 
Håller också med. Nactus-avkommor har ofta mycket trevligt temperament!!
 
En lite jämförelse när det gäller två hingstar. Det rör sig om ett sto som blivit betäckt med Zephyr ett år och Nactus ett år. Samma ägare till sto och föl, allstå samma hantering.
Ska man utgå från att stoet och uppfödaren sätter sin prägling på fölen så borde ju de här fölen vara ganska lika.
Det är dom utseendemässigt. Bägge fuxar och lika stoet i typen. Men tempramentet är som natt och dag. Zephyravkomman är den äldre och trots detta är Nactus avkomman på alla sätt trevligare och enklare att handskas med och mycket längre kommen i allt. Däremot så har jag upptäckt att ett flertal andra Zephyr avkommor är väldigt lika den här. Dom har många karakteristiska särdrag allihopa.
Jag har träffa bägge hingstarna och dom är också väldigt olika i sättet. Nactus är nästan som ett lamm medan Zephyr i så fall är en tiger. Så visst spelar även hingsten in i hur avkomman ska bli. Duktiga tävlingsryttare kanske föredrar Zephyrtypen medan normalryttaren kanske hellre vill ha en Nactustyp.
Kan vara lite att tänka på när man ska välja hingst. Vem är det tänkt ska ha hästen? Ett proffs eller en vanlig motionsryttare? Eller kanske vilket som?
 
Castor ger stora och lugna avkommor även om modern kan vara lite hispig men han är ju inte kvar i Sverige längre och han ger faktiskt stor Galopp med :angel: :banana:
 
Hej!

Har en bekant som avlar på Pascal, och han har genomgående
mycket trevliga avkommor efter denna hingst.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Det som är intressant om man själv vill ha föl är ju själva diskussionen - vem säger att den lämnat skarpt, vilken avkomma har denne träffat, undan vilket sto, är det en ridskoleryttare eller någon som tävlar, är det många som höjer varningensfinger eller bara någon enstaka? etc... eftersom det inte finns någon riktig definition på skarpt/lugnt. Vissa hästar här vi ganska samstämiga om som t.ex. Ceylon även om vi inte är ense om hur mycket han slår igenom. Då kanske man ska undvika Master åt ett sto som själv har Ceylon i sig för att minimera risken att få en skarp avkomma. För det handlar om sannolikheter.

Det finns ingen rättvisande statistik, eftersom vi har olika definitioner på skarpt och olika preferenser. Skärpa kan både ge en myterist och en kompetent karriärist. Samma mynt - olika sidor.
 
Jag håller verkligen med! Fast enligt min erfarenhet så kommer Ceylons temprament från Jovial. De två elakaste hästar jag någonsin träffat var efter Jovial respektive Ceylon. Har sett det hos flera Jovial-ättlingar, men mest framträdande hos Ceylons linje. Ser ibland annonser om hästar som är inavlade på Jovial och undrar hur den som bestämde det tänkte...

Det här betyder inte alls att jag avskyr Jovials ättlingar! Jag har en Ceylon-dotter som jag älskar!
 
Weltman har väldigt bra temperament. Väldigt snäll att hålla på med och rida. Inte alls hingstig.
 
Jag har också hört att Troll-avkommor blir lugna och stabila. Har inte hört talas om nån med en skarp avkomma, nån annan som har?

Ceylon har jag träffat på en hel del elakingar efter, likaså Indus. Även om modern också spelar in så ser man ju en del drag hos vissa hingstar...
 
Jo jag har sett några avkommor efterhonom som jag tycker är jätte bra och trevliga med och sen tyckte jag att 2 såna gamlingar kunde ju få till det om nåt ... ;) :angel: :angel:
 
Partisan är väl inte känd för att lämna lugna och fina avkommor? Har för mig att han sänktes till C. De två jag har träffat på har varit som hin håle, anfaller en i boxen, sparkar efter en när man ska leda och försöker kasta av en när man ska rida. Benhårt psyke, som man måste vara järnhård och totalt orädd för att kunna rå på.
 
Partisan var ju e. Herkules 504
Som gjorde sig mer känd som en oerhört duktig dressyr häst... (tävlades svår int. dressyr med Lars Andersson).
än vad han blev känd som fadershingst. Avkommorna var väl kanske inte alltid de mest samarbetvilliga .. :crazy:
Däremot hade de ofta snygg exteriör och bra gång!
 
Ganesco, Bellini, där har samtliga avkommar jag träffat varit kanontrevliga, mycket samrabetsvilliga och lite hundliknande.

Hade ett sto efter Trofé på foder i två år och hon var mycket stark i psyket, hade blivit utsatt för mycket, men var lugn och stabil ändå, dock har jag hört många som sagt tvärtom på Trofé.

//Emma
 
Pans Kardinal är ju inte längre i avel men jag vet fyra avkommor som knappast är några stjärnor men som är väldigt trevliga i tempramentet. Han gav väl inga stjärnor men just de fyra jag vet är väldigt trevliga... små änglar.
 
självklart ärdet nog så tillstörsta delen,men jag har ett litet men där att tillägga.Var hos en hingstägare på besök och fick träffa yyy och xxx samt deras avkommor.Alla avkommor verkade trevliga iof,men vad som var så påtagligt var att den ena hingstens avkommor var betydligt blygare än den andres,de var mkt mer reserverade.Medans resten,söner och döttrar till den andra hingsten glatt steg fram och hälsade och var positiva,nyfikna.har en egen efter den,som uppvisar samma positiva attityd.Är så go,alla säger det,och igår när vi gick runt i hagen och kollade den så följde han efter när vi var klara,gick samma runda somvi oliksomför att se vad vi hade gjort(nyfikenheten själv).Min typ av häst!
 
allafall,vad jag ville få sagt var nog att det nog HAR lite betydelse ändå med vem som är pappan,eftersom detta exempel visade flera avkommor från två rätt olika hingstar som var uppfödda och hanterade likadant,och hade gemensamma drag somnog skall härledas till pappan(eftersom de alla har olika mödernen)
 
Bayron.
Har ett Herkules-Brabantsto som är trevligt, men mycket humör och eget huvud. Betäckte med Bayron och fick en jättetrevlig och social, lättlärd och relativt lätthanterad fölunge med glimten i ögat. :love:
Tror det blir en kanonhäst! Bayron själv har ju 10 på temperamentet, och nedärver bra ridbarhet och bra temperament också.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 428
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: hetluft
·
Avel Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst. Lite bakgrund: Stoet (ett hbl) har...
Svar
16
· Visningar
5 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp