Hingstar som nedärver lugnt temprament

Jag har valt hingstar som jag hört lämnar bra temperament. Då mitt sto är efter "ökände" Pik Trumpf så kan det nog behövas för att "balansera". Mina uppfödningar är e: Homosassa, Come Fast och Leuthen. Alla tre är otroligt coola och sociala, inte en antydan till "Pik Trumpf humör" där. Sen såg jag att någon skrivt Stanford som lugn, det har INTE jag hört, snarare att de är bra hästar, men har mycket egna idéer. Likaså Master hästarna som är kända för att vara ganska "känsliga" och med endel nerv. Annars har de hästar jag träffat efter bla Quite Easy och Cortez varit mycket trevliga i temperamentet.
 
Highlight lär själv ha trevligt temperament och även nedärva detta.
 
Måste också fråga en sak... Skulle Feliciano ge lugna avkommor? Möjligtvis slöa... Men jag har träffat och dessutom hört från bekanta om flera Felicianoavkommor som har hästarnas motsvarighet till DAMP om man nu kan säga så ... :crazy: Så även om de inte är vassa i tempramentet egentligen så får du en häst som inte kan stå still tre sekunder i taget och som i och med det är hopplöst jobbig att rycka man, klippa, fläta, ryckta, sadla, sätta på benskydd, tränsa... etc. etc.

Vet föresten ännu Weltman-avkomma som är lugn och trevlig, var inte hingstig som treåring (blev nyligen valack) ska dock tilläggas att mamman till denna (e. Rosenkavalier) har lämnat tre mycket trevliga avkommor efter tre olika hingstar.
 
Håller med Ang Partisan. De avkommor jag träffat (och ridit) har inte varit lugna i tempramentet utan snarare som du beskrivit.
 
Sv: Re: Hingstar som nedärver lugnt temprament

vad är det för stam på castor?
 
Sv: Re: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Castor är e: Cor de la Bryère ue: Fokus II. Om jag inte har fel för mig så är han exporterad till Ungern.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Är medveten om att min fråga inte direkt följer ämnet här men...

Någon som har erfarenhet av hingsten D'Avenir (som Tinne V har)? Sett avkommor, själv betäckt med honom osv?
Tacksam för svar då jag tycker han har en superspännande stam!
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Har en häst på prov e Trofé (som jag definitivt behåller ;) )
Stabilare, snällare, trevligare och vackrare häst har jag nog aldrig träffat. :love:
 
Sv: Re: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Håller med!!!!
Alla Stanford avkommor jag har träffat har varit gudasnälla!!!!
(5-6 st)
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Har en Partisanavkomma själv och hon verkar vara ett undantag??
Hur snäll och gosig som helst. Pigg och glad att rida men är ibland ganska stoig.
Hennes avkomma är en 1-årshingst efter Last Liberty. Letade efter en hingst som nedärver bra temperament då jag vet att Partisanavkommer kan vara lite väl skarpa. Fick en avkomma som bedömdes till bra könskaraktär men är väldigt tillmötesgående och har visat sig hitills iallafall ha ett fantastiskt huvud. Så honom kan jag rekommendera.
 
Sv: Re: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Och en av mina bästa vänner har Pascals mest muppiga avkomma i sin ägo :D

Tänk arv och miljö under uppväxten så kan vi nog få stora variationer i temperament på hästar, men Marwin och Nactus är två hästar som jag tycker lämnat mkt bra avkommor temperamentsmässigt men även Robin z tycker jag faller in i den kategorin.
 
Sv: Re: Hingstar som nedärver lugnt temprament

CillaW skrev:
Ang Master kan jag bara säga att min Masteravkomma är en ängel, cool, snäll och dessutom modig!

En hingst jag och många andra har bra erfarenheter av betr temperamentet är Nactus.



Min Masterkille är oxå en ängel (än så länge)!
Fortfarande hingst och jättesnäll, och snygg dessutom! :love:
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Om man bortser från att det självklart alltid finns någon "tråkig" individ från alla hingstar, så lämnar Bayron väldigt trevliga avkommor!
Jag har själv en mycket trevlig Bayronavkomma med en lite skarp mor. Unghästen är väldigt annorlunda, det märks att hon är lik pappa i mycket.
Sedan sätter ju hantering osv. sin prägel, men generna kan man ju inte bortse ifrån. Jag valde Bayron mest på ridbarheten och temperamentet, sedan att han passade exteriört till mitt sto och hade bra gång var ju också aspekter jag lade värde i.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 676
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 439
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: hetluft
·
Avel Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst. Lite bakgrund: Stoet (ett hbl) har...
Svar
16
· Visningar
5 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp