Hingstar som nedärver lugnt temprament

Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Nej, fy!!! Pascal användes ganska mycket i våra trakter för ett antal år sedan då han stod här och den ena är tokigare än den andra! Skulle aldrig använda honom. Däremot brukar avkommorna vara snygga.
 
Sv: Re: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Självklart träffar man på hästar då o då man tycker är för skarp eller hård osv.. jag har svårt att generalisera o säga att "den" hingsten ger så o så?! Däremot fick jag ofta höra att min förra häst hade "tuff" "skarp" stam?! Magini-Ceylon. Hon hade ibland lite väl mycket motor kanske men var inte "hård eller skarp".

Däremot har jag träffat på en del ston o deras avkommor som jag aldrig skulle köpa eller köpa en avkomma efter. Iofs hade de säkert varit annorlunda med en annan uppfostran men jag har märkt att stoet präglar avkomman mycket!!

Men du undrade över Weltmayer, donnerhall och rubenstein... Har inte hört något negativt ang lynne och har träffat på några som har rubenstein och weltmayer i stammen, dock inte i första led. Rubenstein verkar ge mycket hög ridbarhet vilket jag tycker är viktigt men jag kan tänka mig att de har mycket "go":)

Jag kommer helt klart att välja någon hingst med rubensteinblod i sig till mitt ungsto då det är dags att betäcka henne.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Nej, fy!!! Pascal användes ganska mycket i våra trakter för ett antal år sedan då han stod här och den ena är tokigare än den andra! Skulle aldrig använda honom. Däremot brukar avkommorna vara snygga.

Jag har upplevt hans avkommor precis tvärtom. Har träffat och ridit flera med Pascal som far och en del med honom som morfar och alla har varit trevliga och snälla att både hantera och rida. Lite busiga har de varit, men inte tokiga. Lite liv ska det ju vara i dem, så länge det är kontrollerat. Däremot kan jag tycka att en del Pascal avkommor ser lite tråkiga (alldagliga) ut.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Mitt 10-åriga sto är ue Rubenstein och hon har mkt kapacitet men är ganska svårriden och speciell. Hon är dock väldigt känslig öch lättlärd och rör sig mkt bra. Även en stjärna på hoppning!
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Har träffat på två avkommor eftre Partisan. Båda var ganska 'bängliga' och tuffa i psyket. Trots att ingen av dem är några unghästar så betedde de sig nästan som tonåringar :D
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Dàvenir är mkt hingstig, men snäll. Träffade honom ordentligt på en hingstvisning i år. Skulle betäcka med honom men blev avrådd då han hade enormt dålig sperma kvalite. Lite synd för det är en väldigt fin och välstammad hingst. Men vi får väl se om han kommer att vara kvar i avel efter detta med kvaliten på sperman.

Betäckte istället med Bourbon men resorberade, också en kanon trevlig och lung hingst. Stod och kelade med min son i stallet när vi var och hälsade på.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Jag har fött upp en Partisan avkomma (sto) enormt fin i huvudet och guda snäll. Abslut den trevligaste och snällaste föl jag haft. Hon är nu såld och är 4 år. Nobbeled här på Buke kan svara dig lite om hur hon är nu. Hennes granne äger min avkomma.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

"knapplån för jag orkar inte scrolla upp"

Uttini....
Lämnar supertrevliga individer, finns "inga" snällare på denna jord, dessutom är han polare med Trofé. kanske 2 goa gubbar som tillsammans sprider sina goda gener vidare...
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Båda är tagna ur aveln pga dålig nedärvning och vad det gäller temperament på avkommorna så överensstämmer nog inte alla med din uppfattning
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Hört talas om Trolé?
Uttinipojken har många fina avkommor på tävlingsbanorna, inte minst i fälttävlan. Så det stämmer inte riktigt att de är urtagna pga dålig nedärvning. Trofé var gammal och tillsammans med Uttini så används dom för fullt i undervisning istället.
Nej, temperamentet är aldrig 100%. det finns ju ett sto också. Men de båda gossarna har mkt gott rykte just för avkommornas temperaments skull
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Är det sant. Tror faktiskt inte det. Har fött upp en efter Uttini. Guda snäll. Red in honom själv och sålde honom sedan. Har aldrig gjort en fluga förnär, förutom hans matte som i alla tider låtit honom sutta/snutta/slicka på hennes kläder.

Jag har hört att dom togs ur avel pga att dom hade så dåligt med ston.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Ja, officiellt tog Flyinge dem ur avel för att de började bli gamla och hade få ston. Vet inte om detta gäller inofficiellt också.

Hur som helst blev båda C-premierade i år, vilket i sig inte behöver betyda att de lämnar dåligt, utan bara att de inte lämnat tillräckligt bra för att bli A-premierade.
Tycker att det är lite synd att man inte kan B-premiera hingstarna istället då, så att de i alla fall kan få användas i aveln och ge gröna papper.
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Ang. Ceylon och hans dåliga temperament.

Träffade en polishäst häromdagen som var efter Ceylon - Krevad. Jag trodde ju helt klart att denna häst skulle vara ett monster :devil: , men det var tydligen en av de snällaste hästarna de hade i polisstallet :eek: . Ännu ett bevis på att man aldrig kan vara säker på vad man får ;)
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Jag har inte heller hört talas om att det var temperamentet som gjorde att de två herrarna togs ur aveln, utan just bristande förvärvning. Däremot har jag hört om andra hingstar som tagits ur aveln p g a avkommornas temperament!
 
Sv: Hingstar som nedärver lugnt temprament

Hört talas om Trolé?

Trolés helbror Molière (ex Trolle) var för något år sedan den bäst/mest placerade svenska uppfödningen i USA i dressyr. Stod om detta i Ridsport för 1-2 år sedan. Även han gick bra på Breeders, minns tyvärr inte vilken placering han fick. Men tyvärr ingår dessa i det fåtal av Trofés avkommor som har "lyckats". Det finns även en yngre syster till ovanstående herrar (3 år) som kanske kan bli lika bra som sina äldre helbröder.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 434
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: hetluft
·
Avel Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst. Lite bakgrund: Stoet (ett hbl) har...
Svar
16
· Visningar
5 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp