Hingstar som nedärver lugnt temprament

Sesca

Trådstartare
Det har ju varit många trådar om att vissa hingstar ger vassa avkommor och om hur stor betydelse temperamentet har. Jag tycker att temperamentet är mycket viktigt och vill för en gångs skull veta vilka som ger lugnt. Förstår att stoet har störst betydelse men det är ju svårt att diskutera alla Sveriges avelsston. Är främst intresserad av godkända halvblodshingstar. Har förstått att Master och Feliciano ska ge lugnare avkommor. Finns det fler?
 
Ganesco tycker jag verkar ge trevliga och harmoniska avkommor. I alla fall de jag träffat.

Betr. Master så vill jag göra vissa reservationer...jag har stött på störmoment som är efter Master. Men som sagt, stoet påverkar ju oxå.

De Sack avkommor som jag stött på har oxå verkat trevliga.

Höll ju nästan på att glömma... De la Gardie, har själv en ettåring efter honom och han är mycket trevlig att ha att göra med. Jag har inte träffat fler avkommor efter honom, men det verkar som om de generellt blir trevliga och självsäkra.
 
Master, nja.. det vill jag nog inte påstå att hans avkommor skulle vara lugnare generellt, min kompis som har en monsterhäst e Master har "sökt upp" X-antal och alla dessa verkar vara av det "tuffare" slaget.

Många Trofé avkommor är lugna och stabila (naturligtvis finns det undantag, tex min :crazy:).

De Cardento och Cortus avkommor jag har träffat på har till stärsta delen varoit helt OK i skallen.
 
Jag har hört precis tvärtom, att Master ger lite knasiga avkommor. Dock har medryttarhästen en avkomma med honom och hon (mamman) är lite smådum, medans avkomman är genomsnäll.
Dock fick dom kastrera ganska tidigt. Väldigt hingstig.
 
Min 2 åring efter Ragazzo är världens snällaste. Lugn och lätthanterlig. Klart han också kan bralla iväg när han är riktigt busig- men lite hör nog till åldern också :D
Mamman är o andra sidan ocskå väldigt snäll, men jag har hört av fler att Ragazzo ska ge lugna föl.
 
själv tycker jag det beror på hur fölet växer upp och hur den hanteras.
 
Om du läser min gamla tråd så tror jag inte folk kommer kunna enas om en enda hingst alla här tycker ger bra temperament. Jag har aldrig varit med om att vi kunnat diskutera en hingst utan att någon sett en "vass" avkomma.

Som sagt var - hantering och uppväxt gör skillnad!

/C
 
Master är väl efter Ceylon?
Och han ger ju ofta skarpt, han själv var heller ingen ängel.. :smirk:
 
Ang Master kan jag bara säga att min Masteravkomma är en ängel, cool, snäll och dessutom modig!

En hingst jag och många andra har bra erfarenheter av betr temperamentet är Nactus.
 
Kan bara hålla med!!!! :D
Tror aldrig att folk kommer kunna enas om detta! :devil:
 
Visst är det så, och varför ska alla tycka samma? :smirk:
Det finns hästar som passar alla!
En person tycker att en häst är "skarp" och svår medans nästa tycker att samma häst har för denne ett perfekt lynne.
 
Exakt!
Hästar är ju individer, precis som människor! Alla människor passar ju inte ihop.. och fy vad trist om det vore så! Och alla hästar kan inte passa alla människor, även här är det ju kemi som ska stämma!
 
Naturligtvis gör hantering och uppväxt stor skillnad och kombinationen med mamman. Däremot tror jag att vissa linjer ger lite mer fart och humör vilket inte alls behöver vara negativt då många ryttare vill ha det. Har ridit ett stort antal Amiralavkommor vilka alla var för explosiva för min smak, dock är dessa hästar mycket uppskattade av andra.

Vad som är skarpt och om det är positivt eller inte är nog en smaksak, vad jag personligen föredrar framgår nog. Jag är nyfiken på vad ni tror om de "nya" dressyrstammarna med Donnerhall, Weltmeyer och Rubinstein. De högpreterande hoppstammarna har jag fått för mig är åt de skarpare slaget men har aldrig hört något om dressyrhästarna.

Jag vill än en gång poängtera att jag inte tycker att det är negativt med skarpa hästar, bara jag slipper ha sådana.
 
Acacio har lämnat en lugn avkomma i vårat stall.lilla Acca hon e så lugn å go å fin å tjock!
Men Levantos avkommor är mera jobbiga sägs de..att rida med mera!....många duktiga ryttare säger de..och varför slutade Malin rida Levantos?..
 
Malin slutade rida Levanthos eftersom hon inte tyckte att de passade ihop. Han var lite mer en herrhäst-därför lämnades han till Peder Fredricsson.
 
Partisan. Har själv fött upp ett sto efter honom som är super cool. Har även träffat/sett ett antal som är lika coola.
 
Nactus har överlag lämnat mycket snälla och trevliga avkommor. Har själv fött upp sex stycken och haft ett antal unghingstar efter honom på bete. Så det har rört sig om olika ston och då även olika ägare (unghingstarna). Alla har varit väldigt behagliga att handskas med. Även Nactus själv är mycket trevlig i sitt sätt.
 
Kan bara hålla med dig om Nactus. :bump:
Har själv två unhästar som är coola och väldigt frimodiga. De är efter 2 olika ston där den ena är lite ängslig och det andra stoet är hetsigt och ganska svårhanterad.
Har betäckt 2 ston med honom i år mest på grund av Nactus temperament och allsidighet.

Lill
Stall Nöbbeled
 
Rubinsteins hingstlinje är ju i alla fall välkänd för att lämna oerhört ridbara avkommor. Det är ju en väldigt värdefull egenskap!
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 653
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 414
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: hetluft
·
Avel Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst. Lite bakgrund: Stoet (ett hbl) har...
Svar
16
· Visningar
5 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp