Hingstar...

Sv: Hingstar...

därför att jag bara ägt hästen i 2 veckor och jag har importerat honom o aldrig sett han i tidigare hem och jag vet inte när han skulle ha gått med annan hingst. Vad jag uppfattade det som så var det några års sen han gick med en gammal avelshingst. och dom flesta är ridskolehästar (även hingstarna) här så det känns inte så passande att släppa ihop han med dessa. (o sen får jag nog inte heller..)

Jag skulle inte chansa på att släppa ihop två hingstar som inte gått ihop sedan de var föl... Det kan gå bra men det kan lika gärna sluta med nödslakt...
 
Sv: Hingstar...

Min treåriga hingst har gått med en äldre valack sen han kom till mig när han var 8 månader gammal. På sommaren har han gått i hingstflock. Det har fungerat bra.

Nu har jag bestämt mig för att kastrera endå trots att det har fungerat bra så här långt.
 
Sv: Hingstar...

Mitt problem är ju delvis att han är konvalescent och inte FÅR röra sig för mkt. Men det fattar ju inte han och har hur mkt spring i benen som helst ändå!
Nån som har bra tips på hjärngympa som inte involverar en massa spring?

Har ni några bilder på era prinsar?
 
Sv: Hingstar...

Min hingst(7 år) delar hage med en shettisvalack. och det funkar hur bra som helst.

När man ska börja ha en ung hingst enbart själv, har ni några tips på aktivering? ( han har inga problem med att gå ensam, jag tänkte mer för att göra hans tillvaro lite roligare?)

Finns möjligheten så skulle jag inte låta varken hingst eller nån annan häst gå för sig själv. Det är absolut inte samma sak att dom kan se andra hästar från sin hage som att ha en kompis som de kan busa och vara social med.
Jag blev tvungen att ha min hingst ensam ett par månader förra året då shettisen var utlånad som sällskap. Trots att hingsten gick i hagen precis bredvid andra hästar så blev han väldigt tillbrakadagen och apatisk. Samma dag som shettisen kom tillbaks och jag släppte in honom i hagen så riktigt såg man hur hingsten hade längtat efter ett sällskap. Och jag har aldrig tidigare sett en häst riktigt skutta och dansa runt som han gjorde runt shettisen.
sen ska man ju självklart vänja hästar att dom ska kunna vara lämnade ensam i stallet och i hagen om det skulle behövas. Men att låta hingstar gå själv bara för att dom är hingstar tycker jag inte är nåt bra alternativ.
 
Sv: Hingstar...

Sen finns det ju hingstar som inte KAN gå med några andra än ston, och det är ju kanske ingen lyckad idé... Jag har fått åka in och sy tillbaka käken på en av mina föredetta unghingstar efter ett försök att låta den ena äldre hingsten få lite sällskap, detta var inte populärt! Det var ju tur att det bara var käken som fick stryka med...

Sen har jag unghingstar som går ihop med varandra plus en vallack och det går hur bra som helst, så man får helt enkelt se vad som passar just den individen bäst, det går inte att säga att det ena är rätt och det andra är fel.
 
Sv: Hingstar...

Min 3 åriga hingst går ensam nu. Han mår inte dåligt av det, han har tom blivit lugnare men det har ju även med temperaturen att göra. Han har fram till i vinter gått med en 1 åring och en 2 åring. Kan inte släppa ihop han med de andra hästarna, det är nämligen blandat ston och valackar. Hade gärna köpt en sällskapshäst men det är fullt i stallet.
 
Sv: Hingstar...

Jag gillar inte heller att ha honom själv, men det funkar inte ihop med andra när han leker så hårt och är konvalescent, jag vill ju att han ska bli frisk.

är det ingen som har konkreta tips på övningar, har lite idétorka...
 
Sv: Hingstar...

därför att jag bara ägt hästen i 2 veckor och jag har importerat honom o aldrig sett han i tidigare hem och jag vet inte när han skulle ha gått med annan hingst. Vad jag uppfattade det som så var det några års sen han gick med en gammal avelshingst. och dom flesta är ridskolehästar (även hingstarna) här så det känns inte så passande att släppa ihop han med dessa. (o sen får jag nog inte heller..)

Stackars häst..
 
Sv: Hingstar...

nu till en ny fråga... om nu min pojke har gått själv ett par månader, tror ni jag kan släppa honom på betre med de andra i sommar?

Ska man plegga honom lit einnan för att ta udden av spänningen att träffa andra hingstar eller gör jag det farligt för honom för att han inte har 100 reaktionsförmåga?

Svårt det är.. :crazy:
 
Sv: Hingstar...

Stackars häst..

ehh.
ja eller hur, för det är o rekomendera att släppa ihop en stor hingst på 5 år med ridskolehästar då eller?
för övrigt har jag även skapat en tråd om ihopsläpp av hingst.
men det är o släppa ihop han med min valack på sommarbetet.
Jag kan ju faktiskt inte släppa ihop han med andra utan att dom godkänner det. Han får iaf daglig utevistelse, stor box och massa hästar omkring sig, så speciellt synd om honom är det inte.
 
Sv: Hingstar...

nu till en ny fråga... om nu min pojke har gått själv ett par månader, tror ni jag kan släppa honom på betre med de andra i sommar?

Ska man plegga honom lit einnan för att ta udden av spänningen att träffa andra hingstar eller gör jag det farligt för honom för att han inte har 100 reaktionsförmåga?

Svårt det är.. :crazy:


att plegga honom lite innan ihopsläpp med andra hingstar tycker jag låter som en vansinnig ide :eek:
 
Sv: Hingstar...

har två hästar en valack och en hingst 16 år båda två.
när de kom till mej från varsitt håll i landet,så fick de bekanta sej med varandra i stallet i boxar brevid varandra.
släppte ihop dom dan efter och det gick jättebra,de är bästa kompisar och trivs bra
 
Sv: Hingstar...

tänkte som sagt försöka med min egna valack i sommar.
tänkte låta dom gå i hage brevid varann först.(förbetes hagarna o sedan om det verkar funka, släppa dom i stora beteshagen.

jag förstår om ingen vill släppa ihop sin häst med min.
det är en stor krafftfull häst med stoooora hovar.
om han vill smälla till ngn, så kan det ju bli skador.

min förra hingst jag hade fick dock gå med annan hingst.
men den va så van med att gå med andra.
jag litar inte på att denna är det tyvärr.
o jag vill inte att ngn häst kommer till skada.
det va nyligen en häst här som avlivades pga sparkskada i hagen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstar...

tänkte som sagt försöka med min egna valack i sommar.
tänkte låta dom gå i hage brevid varann först.(förbetes hagarna o sedan om det verkar funka, släppa dom i stora beteshagen.

jag förstår om ingen vill släppa ihop sin häst med min.
det är en stor krafftfull häst med stoooora hovar.
om han vill smälla till ngn, så kan det ju bli skador.

min förra hingst jag hade fick dock gå med annan hingst.
men den va så van med att gå med andra.
jag litar inte på att denna är det tyvärr.
o jag vill inte att ngn häst kommer till skada.
det va nyligen en häst här som avlivades pga sparkskada i hagen.
Även ston avlivas pga sparkskador.
 
Sv: Hingstar...

jag skrev väl inte att det va en hingst som hade sparkat!?
det va inte det heller.

jag vill inte riskera att ngt händer...det är en stor rejäl häst jag har.
dessutom så kan jag inte tvinga andra att släppa ihop sin häst med en hingst.

alternativet är detta eller ha han i mitt eget stall utan några hästkompisar alls. Nu pendlar jag 6 mil enkel resa bara för att han ska få stå så tätt inpå andra hästar både i stall o hage. plus att han rids även med sällskap då o då. O det gör jag för hans skull. O platsen är inte billig heller för den delen....

tycker du kastar onödiga kommentarer innan du vet hur allt kan ligga till ;)
 
Sv: Hingstar...

Jag har min 20-åriga russhingst tillsammans med hans fyra 2-åriga okastrerade söner i vinter. Det fungerar super. De aktiverar honom och när han inte orkar vara lekpappa längre, finns det alltid någon annan som leker vidare. De håller sig på mattan på så sätt.
Under betäckningssäsongen går han med sina ston och föl, vilket också fungerar kalasbra.
 
Sv: Hingstar...

Jag har en treårshingst som går själv. Försökta ha honom med min ponnyval men han jagade den stackarn så att han försökte krypa ut. Inte av elekhet, han var mest busig men vad hjälpte det den gamla ponnyn? Synd för jag hade gärna sett att han haft sällskap.
 
Sv: Hingstar...

Jag vet ju inte hur stor din hingst är. Men våra ardenner hingstar på 166 cm och ca 970 kg har tom gått med en shettis på 73 cm och 93 kg.....
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 005
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp