Hingstbete!

C

Cathrine

Har inte en aning om ifall tråden ska ligga här eller någon annan stans - man i så fall blir den väl flyttad... ;)

Ska skicka iväg min åring på hingstbete (har fått det rekommenderat av en vän som ska släppa sin på samma ställe). Vad ska man tänka på?

*Behövs ngn extra försäkring? (Ansvarsförsäkring för betesuthyraren, ngn särskild för mig som hingstägare?)

*Hur ofta bör man se till sin hingst? (Har 3 mil till betet.)

*Hur bör själva släppet gå till?

*Ska åka och titta på betet innan jag verkligen bestämmer mig: vad ska jag vara uppmärksam på?

*Hur ofta bör hingstarna ses till av uthyraren?

*Är det någon som vet hur hingsten förändras efter kanske tre månader som vildbasse? Kan jag räkna med att det blir besvärligt att hämta hem honom? (I dagsläget är han mycket välhanterad, otroligt snäll att ha med att göra och har inga hyss för sig alls. Dessutom är han lättlastad (har redan varit iväg med honom ensam ett par gånger.)

*Ska kastrera honom snarast möjligt sedan - när kan man tycka att det kan vara lämpligt? Inte förr´ns oktober?

MVH

Cathrine
 
Sv: Hingstbete!

Jag har själv både hingstar och hingstbete hemma, och här kommer lite synpunkter från mig.


*Behövs ngn extra försäkring? (Ansvarsförsäkring för betesuthyraren, ngn särskild för mig som hingstägare?)

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till i detta fallet. Själv har jag en ansvarsförsäkring sedan innan, vet inte om det är något man måste ha som beteshållare. Kanske någon annan kan upplysa oss här?


*Hur ofta bör man se till sin hingst? (Har 3 mil till betet.)

Jag ser gärna att mina "sommargäster" hälsar på sin häst minst var 14:e dag, oftare är ju bättre, men kanske inte varje dag.


*Hur bör själva släppet gå till?

Det bästa är om man släpper alla samtidigt, så ordnas rangen upp med hänsyn till alla hästar samtidigt. Brukar vara mindre komplicerat än vad man kan tro, faktiskt.

*Ska åka och titta på betet innan jag verkligen bestämmer mig: vad ska jag vara uppmärksam på?

Det är väldigt viktigt att det är ett bra och säkert staket, och att det är tillgång till skugga och lä ifall det blir en (till) skitsommar. Jag rekommenderar att du åker och tittar på det innan så att du inte blir tveksam när du väl ska släppa. Kan vara svårt att hitta ett bra bete med kort varsel.

*Hur ofta bör hingstarna ses till av uthyraren?

Jag tycker att det är ett minimun med en gång om dagen. Själv har jag hingsthagen i anslutning till gården så att jag har konstant uppsikt, men jag ser iallafall över ben och så minst en gång om dagen.

*Är det någon som vet hur hingsten förändras efter kanske tre månader som vildbasse? Kan jag räkna med att det blir besvärligt att hämta hem honom? (I dagsläget är han mycket välhanterad, otroligt snäll att ha med att göra och har inga hyss för sig alls. Dessutom är han lättlastad (har redan varit iväg med honom ensam ett par gånger.)

Hingstar i den åldern påverkas en hel del av betet, lek med jämnåriga är väldigt viktigt. Men jag har aldig varit med om att det blir till det sämre. Är hästen väl hanterad innan så "håller" det sig bra. Speciellt om du tar på grimman ett par gånger under sommaren, bara för att kolla.


*Ska kastrera honom snarast möjligt sedan - när kan man tycka att det kan vara lämpligt? Inte förr´ns oktober?

Det beror på vart du bor, hur mycket flugor som frodas där. Så fort flugorna inte är ett besvär kan du kastrera.



// Emelie
 
Sv: Hingstbete!

Vilket bra och utförligt svar! :bump: Stort tack! :bow:

:) Cathrine
 
Kontrakt!

Hur är det nu med näringsidkare? Måste det stå något speciellt i kontraktet för betet (skriver man kontrakt för sån´t?) för att inte min häst ska anses ingå i ev. konkurs??? :confused: Har för mig att jag läst något om det... :smirk:

MVH

Cathrine
 
Kontrakt

Ingen som vet vad som gäller mot näringsidkare? :confused:

MVH

Cathrine
 
Sv: Kontrakt!

Har du papper på att du äger hästen och den inte är förväxlingsbar med någon av hingstägarens hästar (chipsmärkning är jättebra) så skall det inte vara några problem bara i har kontrakt er emellan vad som gäller md pris, tillsyn osv. Skulle kunna vara problem om du sätter hästen på bete hos tidigare ägare och du inte haft hästen hemma någon längre period då det i det fallet kan gå för ett skenköp och hästen stoppas in i konkursboet. Men det gäller både privarpersoner och näringsidkare.
 
Kontrakt

OK - jag hade för mig att det var något speciellt när näringsidkare var inblandad, men då var det fel. :) Kontrakt ska skrivas och jag har passbeskrivningen på hingsten, så då borde väl allt vara OK. Tack! :)

/Cathrine
 

Liknande trådar

T
Hästhantering Hej. Jag har en hingståring. Till sommaren kommer det en till hingst på två år som det e tänkt ska gå på bete i hop. Att ha hingst är...
Svar
12
· Visningar
2 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp