hingsten...

Barnardo

Trådstartare
nu rider jag och sköter hingsten i stallet. skrev en tråd på NH förut och frågade om join up var en smart idé... har insett att det kanske inte är det bästa att göra... :crazy:

men jag känner att jag behöver vara ledaren av hästen. han kan vara lite jobbig ibland. om man leder honom och stannar, så går han över mig. trycker huvudet rakt på mig så att jag måste flytta mig och jag går ju nästan omkull! :( han nafsar även en del, men detta är för att man gärna daltar lite med honom. men det har vi slutat med nu, så förhoppningsvis slutar han med det...
utom detta tycker jag inte det är några problem. han skrapar jämt med hoven när vi ryktar och så, det har han alltid gjort, och om man säger nej brukar han oftast sluta. annars kan man bara putta lite på honom så att han tappar balansen.
han är en jättesnäll hingst och menar alltid väl, men han är stark och mycket smart och han kommer ju att bli värre med tiden när han listar ut vad som behövs för att han ska kunna "knäcka" mig...

någon som har lite tips på vad jag kan göra? hans ägare tycker att jag kan daska till honom när han håller på. Visst, det gör jag när det går för långt, men jag vill helst undvika det, och jag vill att vi ska vara vänner...
denna tråd kanske skulle vara på NH, men men... :smirk:
 
Jag har själv en hingst som var lite jobbig när jag köpte honom, han kunde resa sig mot en och bita en och sånt!!!

Han kan åxå börja skrapa med hoven när man ryktar honom....han tycker det är lite trist att stå stilla, jag brukas "slå" till honom på knät på de benet han skrapar med....nu gör han det ytters sällan.

När han seste sig mot mig fick jag ju säga till honom ordentligt....hande hingst kedja på honom i början...ånär han seste sig rykte jag till (inte super hårt,men bestämt)....nu reser han sig inte mer.
Konstigt nog slutade han bitas då åxå....visst kan han så å suga på ens tröja å så,men det gör inte mig något.

Man ska ju aldrig slå en häst till lydnad,men försöka få dom att förstå att de dom gjort är fel på mildaste sätt.
Då vill det till att ALLA som har hans om häster kör på samma linje...annars kan det bli snurrigt!! :D

Lycka till

//Rebecka :banana:
 
Hur mycket hanterar ägaren hästen ifråga? Fungerar hennes metod enligt dig? (man ska inte alltid lita på att andra säger att saker "fungerar", har märkt att många inte har några större krav på sina hästar och att en häst kan göra nog så mycket hyss även när den är "väluppfostrad").

Du kanske ska ta upp frågan igen på NH-forumet?
 
Ett djur blir inte lydigt av aga utan av konsekvens. En häst tål otroligt mycket fysiskt våld, därför är det viktigt att inte tillvänja dem vid det. Att tala om vad som är rätt och vad som är fel och att vara konsekvent med detta är vad som krävs. Hur du talar om för DIN häst vad som är fel är upp till dig och hästen. Får du reaktionen att hästen slutar med det som var fel om du säger NEJ! finns ingen anledning att ge mer obehag, men om hästen inte slutar trotts att du ger den ett obehag måste du ta till så mycket att du får önskad reaktion. Om du är konsekvent och har rätt taiming ska du behöva mindre och mindre tillrättavisningar. Måste du stegra har något blivit fel.
 
ägaren hanterar honom knappt överhuvudtaget. det är jag som sköter honom och rider honom. det kan vara så att ägaren tar in honom någon gång då och då för att borsta av eller spraya på myggmedel... annars hanterar ägaren honom aldrig...
tycker inte att det känns som om ägarens metoder håller i längden. metoden där är att daska till honom när han gör någonting... jag brukar säga "NEJ!" och låta honom bestämma själv. slutar han när jag säger nej så berömmer jag honom, men slutar han inte brukar jag antingen putta till honom så att han tappar balansen eller daska till honom.
 
Kanske det kan vara en ide att vända dig till en tränare, det skulle nog vara lärorikt och kul för både dig och hästen, och du skulle säkert få en massa bra tipps. :D
 
"En hingst säger du till, en valack ber du snällt och ett sto lämnar du in ansökan i tre exemplar tre månader i förväg".

Ett talesätt som är förvånansvärt lika verkligheten!

En hingst säger man till, ordentligt, annars "sätter" de sig på en!

Man behöver inte slå en häst till lydnad men var auktoritär i ditt uppförande, höj rösten med ett NEJ om han inte lyssnar och vid behov: smäll till med handflatan på bogen/bringan om han inte "förstår" din röst.

Livsfarligt med en hingst som tror att det är OK att trycka ner ägaren/ryttaren/skötaren med huvudet/bringan. Vissa hingstar tror ju att människan är ett brunstigt sto och försöker trycka ner med huvudet och halvt reser sig.

Det gäller att träna ledarskap ofta och tydligt med en hingst.
 
det är just detta jag vill göra... TRÄNA LEDARSKAPET med honom!!!
vad skulle du göra för att träna ledaskapet med honom då? :bow:
 
En annan åsikt: Oavsett häst: Man ber, man säger till, man ser till. Attityd möts med attityd, så enkelt är det.
 
Först och främst får han ju inte gå över dig. Då måste du säga ifrån, hallå här är jag trampa inte på mig!

Sen kan du köra samma stil på honom, att han ska flytta sig när du går på honom. Det enklaste är att gå mot rumpan så ni går i en liten cirkel, byt varv, gå rakt fram då ska han följa med, om du backar mot honom ska han backa osv.

Detta är inget krångligt, och ganska effektivt ur ledarsynpunkt.

Sen får man inte glömma att ledaren är den som tar initiativet. Ju iderikare häst man har desto påhittigare får man själv vara för att inte tappa initiativet. Gör man samma sak varje dag på samma sätt är det lätt att en kreativ häst försöker ta komandot för att slippa ha tråkigt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp