Hingstförslag

SLD

Trådstartare
Då mitt halvblodssto står långtidskadad (ligamentsskada efter bus i hagen) och vi inte riktigt vet när eller om hon blir bra har vi börjat fundera lite på att betäcka henne till våren.

Stoet i fråga är 5 år e Camaro M - Sankt Gotthard - Bacardi. Bedömd med 45 poäng som både dressyr- och hopptalang på 3-årstestet 2006.
Hela stammen och blup finns nedan för den som är intresserad:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/156017-first-fidelity-swb

Hon har tävlat 1,00 m felfritt, hoppad något högre på träning. Var på väg ut på riktigt då skadan kom i maj.

Hennes fördelar: Oerhört hoppvillig, bjuder alltid och har aldrig stannat på ett hinder, bra galopp, lätt i typen, snäll och trevlig, trevlig modell.

Hennes nackdelar: Något lättstressad och "stissig" vilket går ut över gångarter och ridbarhet, skulle behöva lite mer ryggverkan i hoppningen.

Jag vill ha en hingst med bra hoppteknik med bra ryggverkan, bra gångarter(främst trav), bra(lugn) i huvudet, utan för mycket massa och konkurrenskraftig stam(utifall jag blir tvungen att sälja avkomman). Stoet är 172 cm, så helst inte en hingst över där, vill helst ha avkomman mellan 165 och 170, men hellre lite större än lte mindre.

Jag har inte hunnit titta så mycket själv, utan tar tacksamt emot alla förslag.

För ni ska kunna bilda er en bättre uppfatting kommer lite bilder nedan.

3-årstest
DSC02813.jpg


Dålig extriörbild från juni (strax efter skadan kom)
P6020044.jpg


Dressyrträning februari 2008
P2230271.jpg

P2230239.jpg


Dålig hoppbild, den enda jag har
IMG_0222.jpg
 
Sv: Hingstförslag

Puttar upp lite och hoppas någon har nåt förslag..
 
Sv: Hingstförslag

Hej,

Akribori kan vara ett bra förslag. Han har gett många föl med dubbel diplom.
:banana:
 
Sv: Hingstförslag

Det kan vara lämpligt om man rekomenderar hingstar som finns i avel! Eller finns han på fryst?

Till TS - spelar det någon roll var hingsten finns? Importsperma, fryst eller färskt i Sverige?

En hingst jag tror skulle passa är Last Liberty. Mycket bra möderne, högt blup i hoppning och bra blup i gångarter. Han har lämnat mycket bra tillsammans med Gotthard-blod och kommer från ett oerhört starkt möderne!

Det verkar som ett trevligt sto, och det finns flera hingstar som kan passa, men det beror lite på frågorna ovan!
 
Sv: Hingstförslag

Placeringen i landet är ganska oviktig om det kommer till betäcking, men om jag får välja vill jag gärna ha färsk eller transportsperma, för att hålla nere kostnaderna.
Men spåna fritt, har du något annat jättebra förslag så shoot, jag är öppen för förslag..

Ska förresten titta lite mer på Last Liberty, han verkade intressant vid en första titt!
 
Sv: Hingstförslag

En till som borde fungera är Cyrano de Bergerac, dock lite mer massa där men han ligger högt i blod. Han har fått sin första son godkänd i Tyskland nu. (Tror det är första iaf)
 
Sv: Hingstförslag

Jag är också förtjust i Last Liberty. Men vet inte så mycket om avkommornas mentalitet. Däremot lämnar ju Aerline H mycket trevliga avkommor med bra gång för att vara hopphingst. + Mycket bra hoppförmåga. Vårt 5 åriga sto (E: Aerline H) fick 9 -9 i löshoppning på 3-års testen. Millegarne har ofta kombinerat sina hingstar Camaro M och Highlight. Han lämnar också bra mentalitet. Lycka till med ditt hingstval.
 
Sv: Hingstförslag

En till som borde fungera är Cyrano de Bergerac, dock lite mer massa där men han ligger högt i blod. Han har fått sin första son godkänd i Tyskland nu. (Tror det är första iaf)

Mmm, han är fin, men i hans rekommendation från efter bruksprovet stod det något i stil med "bör ej användas till ston med veka kotor". Stoet själv har inga veka kotor, men hennes mamma hade, så jag tror inte jag vågar chansa där..
 
Sv: Hingstförslag

Jag är också förtjust i Last Liberty. Men vet inte så mycket om avkommornas mentalitet. Däremot lämnar ju Aerline H mycket trevliga avkommor med bra gång för att vara hopphingst. + Mycket bra hoppförmåga. Vårt 5 åriga sto (E: Aerline H) fick 9 -9 i löshoppning på 3-års testen. Millegarne har ofta kombinerat sina hingstar Camaro M och Highlight. Han lämnar också bra mentalitet. Lycka till med ditt hingstval.

Aerline H ska tittas lite närmare på också, absolut. Highlight är jag inte alls förtjust i dock, tycker det är lite för mycket massa, även om stoet är lätt i modellen så var mamman inte lika lätt.
 
Sv: Hingstförslag

Tycker mkt om typen av ditt sto, hennes lätthet, som du givetvis i mina ögon skall försöka behålla, och vidar utveckla. Så för mig kommer ingen hingst utav det tyngre slaget i fråga.

Den hingsten som jag tänker på är Caramé efter Radiator. Han har samma lätthet, och ett trevligt psyke, bra gångarter osv.

Visst det blir en chansning, då han är en mkt unghingst, och väntar sin första fölomgång nästa år, men det är även en chanstagning oavsett vilken hingst du använder dig utav.
 
Sv: Hingstförslag

Hej!

Eftersom ni är inne på Last Liberty tänker jag föreslå hingsten Jeopardy som är av liknande modell. Bifogar en bild på honom. Jag träffade Jeopardy i somras och det verkade vara en jättetrevlig individ :) ! Funderar faktiskt att använda honom själv nästa år! För tillfället är mitt sto efter Master dräktig med Last Liberty, så om allt går vägen blir det en fölunge till våren. Det jag främst ville komplettera till mitt sto var en bra hals, och ett bra temperament. Detta tycker jag att både Last Liberty och Jeopardy har!




Hälsningar Johanna
 
Sv: Hingstförslag

Tycker mkt om typen av ditt sto, hennes lätthet, som du givetvis i mina ögon skall försöka behålla, och vidar utveckla. Så för mig kommer ingen hingst utav det tyngre slaget i fråga.

Den hingsten som jag tänker på är Caramé efter Radiator. Han har samma lätthet, och ett trevligt psyke, bra gångarter osv.

Visst det blir en chansning, då han är en mkt unghingst, och väntar sin första fölomgång nästa år, men det är även en chanstagning oavsett vilken hingst du använder dig utav.

Jo, hennes typ är väldigt trevlig och absolut något jag gärna skulle ha på en eventuell avkomma.

Careme var väldigt trevlig och lätt i typen. En 6:a på traven oroar dock. Tycker dock att han på filmen rörde sig helt okej. Någon som sett honom live? Får väl också se hur han har utvecklats till våren..

En så ung hingst på ett oprövat sto gör mig också lite tveksam, även om det alltid är en chansning.
 
Sv: Hingstförslag

Jeopardy skulle kunna var ett alternativ också. Någon som vet om det finns filmer på honom på nätet? Det negativa där är väl kanske att (rätta mig om jag har fel) att varken han eller hans stam är så välkänd så skulle jag av någon anledning blir tvungen att sälja avkomman kanske det inte skulle vara ett jättelättsålt föl?
 
Sv: Hingstförslag

Hej!

Tyvärr kanske du har rätt på den fronten, men faktum är ju det att Jeopardy trots sin relativt höga ålder född -91, är av en modern typ. Han har ju dessutom en hel del placeringar i högre klasser och avslutade sin sista tävlingssäsong 2005 genom att vinna 1.50 i Strömsholm! Jag såg i senaste Ridsport att han hade 7 betäckningar förra året, och det var faktiskt mer än en del andra hingstar med kanske mer "kända" namn.

Skulle med tycka det var kul om någon ville sätta in ett filmklipp eller mer bilder. Kanske någon som har en avkomma att visa upp? Eftersom jag själv funderar på honom till nästa år vore det jätteskoj!

Men som sagt var, det som jag mest fastnade för då jag träffade honom var hans kanontemperament, och jag har hört fler tycka detsamma :)

Johanna
 
Sv: Hingstförslag

Ja, jag lägger till Jeopardy på listan iaf, det är ju ett tag kvar.

Annars börjar det mer och mer luta ut betäckning för henne, så fler förslag och synpunkter mottages tacksamt!
 
Sv: Hingstförslag

Puttar upp min tråd nu, då det definitivt blir betäckning till våren.

Främsta kandidat är fortfarande Last Liberty, han blev ju höjd till A nu också vilken inte gjorde honom mindre aktuell.

Aerline H var också på förslag i denna tråden, men jag gillar inte alls de extriörbilder jag har sett på honom på nätet, korta ben och och mycket massa. Något som sett honom live och kan dementera/bekräfta?

Jeopardy har jag strukit från listan, känns inte helt rätt.

Annars tar jag tacksamt emot fler förslag. Förutom kriterierna ovan har jag kommit fram till att jag gärna vill ha en hingst som bevisligen lämnat en del, och som har ganska jämna blup, inget bottennapp på någon av kategorierna med andra ord.
 
Sv: Hingstförslag

Ja, ryggen (över hinder alltså) kan man ju inte klaga på iaf! Lite mer tveksam till exterriören, dock.

TS: av hoppbilden att döma så skulle jag vara noga att det är en hingst som hoppar med mycket rygg, och som helst man vet nedärver det också.
 
Sv: Hingstförslag

jag skulle valt en hingst med riktigt bra exteriör. Din häst ser rätt underutvecklad ut och ser även väldigt olika ut på bilderna?Ser ut att vara i rätt dåligt hull också.
Aerline H har som sagt högre poäng än dom flesta hopphingstar så vad du kan ha att anmärka på hans exteriör vet jag inte,korta ben har han knappast.
 

Liknande trådar

Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp