Hingstfunderingar 2021

Svarar till flera som kommit med tips.

Först blev jag glad när det såg ut som att Daho står nära där jag bor, men sedan såg jag att han står på fryst. Jag har inte betäckt detta sto tidigare, och hon är nu 13 år gammal. Mamman fick bara ett föl, så vet inte hur fertiliteten är i den linjen. Vad är era erfarenheter av fryst? Man hör ju så mycket problem runt det?

Gasque verkar intressant! Jag ska ta och kika på avkommorna. Det är ju tusan att alla ponnytävlingar är inställda nu...

Är det någon som har erfarenhet av connemara till SWB-ston? Jag tänker att de connemaror som finns häromkring (från Jörgen Folkessons uppfödning) skulle komplettera mitt sto väl. De hoppar bra, lite rejälare ben än min, och verkar över lag vara trevliga i temperamentet.
Jag hoppar in i denna tråd igen, och fortsätter mina funderingar.
Efter att rehaben av mitt sto gått lite upp och ned börjar jag landa i att verkligen betäcka. Jag har tänkt en del, kollat upp lite vad hon har bakom sig osv, och har kommit fram till att ponnyhingst är vad som gäller. Jag har hittat en connemara i bra storlek, Little Finnigan, som gett några trevliga avkommor häromkring. Pratat med andra stoägare som sagt att sperman är bra och att det varit lätt att få stona dräktiga. Plus för mig eftersom mitt sto är maiden.
Men han är ju homozygot skimmel, och jag ser en ändlös räcka dagar av att tvätta svans och gödselfläckar framför mig. Det heter ju att "en bra häst har ingen dålig färg", men just skimmel!
Är det någon som har avkomma efter Little Finnigan? Vad hade ni för sto? Vad gör avkomman idag?
 
Vet inte om jag törs skriva något mer här, känner mig så förvirrad och osäker! Vad vet ni om hur Revolution avkommor här i temperament? Min station rekommenderar Gränsbo för där fungerar skicken bäst, jag har ingen het kandidat därifrån egentligen men har tittat lite på Rockabye S. Men vad tror ni om temperament och ridbarhet?
 
Vet inte om jag törs skriva något mer här, känner mig så förvirrad och osäker! Vad vet ni om hur Revolution avkommor här i temperament? Min station rekommenderar Gränsbo för där fungerar skicken bäst, jag har ingen het kandidat därifrån egentligen men har tittat lite på Rockabye S. Men vad tror ni om temperament och ridbarhet?
En bekant har fött upp två stycken som är mycket trevliga. Vakna och "med" men inte så ängsliga eller för reaktiva. Tänkte använda Rockabye på vår reåring men jag backade pga. att jag inte vill spä på hennes tendens till mjuka kotor, något jag tycker man ska ha i åtanke med Revolution/Rockabye.
 
En bekant har fött upp två stycken som är mycket trevliga. Vakna och "med" men inte så ängsliga eller för reaktiva. Tänkte använda Rockabye på vår reåring men jag backade pga. att jag inte vill spä på hennes tendens till mjuka kotor, något jag tycker man ska ha i åtanke med Revolution/Rockabye.
Tack! Det är ju de där kotorna sim jag ser dom en svaghet, stoet är mer vek än upprätt i dina kotor men inte anmärkningsvärt. Men jag ska kolla hennes bedömningsprotokoll från unghästtestet för att se vad de skrev. Stoet är i övrigt litet, kompakt men med fullblodsmamma så mycket ädelt bakom, supertrevlig men har haft problem med sadeltvång och spänningar efter det, som till viss del hänger ihop med brunst. Galoppen ör hennes svagaste gångart och hon har lite sämre hovar
 
Tack! Det är ju de där kotorna sim jag ser dom en svaghet, stoet är mer vek än upprätt i dina kotor men inte anmärkningsvärt. Men jag ska kolla hennes bedömningsprotokoll från unghästtestet för att se vad de skrev. Stoet är i övrigt litet, kompakt men med fullblodsmamma så mycket ädelt bakom, supertrevlig men har haft problem med sadeltvång och spänningar efter det, som till viss del hänger ihop med brunst. Galoppen ör hennes svagaste gångart och hon har lite sämre hovar
Jag har ett par syskon till stoet i fråga som också är något mjuka i kotorna, och modern likaså så har fler skäl till att backa just på kotorna. Är stoet inom normalgränsen och det inte går igen i mödernet så tycker jag inte Rockabye är vek nog för att man ska avstå rakt av. Han har också lite grov halsansättning så det kanske är en till grej att tänka på. Tycker inte något i stammen föreslår sadeltvång och han själv har ju 9 och 9.5 på ridbarhet i bagaget så det låter väl inte helt tokigt?

Just ang. sadeltvång har jag lite tråkiga erfarenheter just med ättlingar till Florestan.
 
Jag har ett par syskon till stoet i fråga som också är något mjuka i kotorna, och modern likaså så har fler skäl till att backa just på kotorna. Är stoet inom normalgränsen och det inte går igen i mödernet så tycker jag inte Rockabye är vek nog för att man ska avstå rakt av. Han har också lite grov halsansättning så det kanske är en till grej att tänka på. Tycker inte något i stammen föreslår sadeltvång och han själv har ju 9 och 9.5 på ridbarhet i bagaget så det låter väl inte helt tokigt?

Just ang. sadeltvång har jag lite tråkiga erfarenheter just med ättlingar till Florestan.
Tack för svar! Ska fundera lite över kotorna, annars låter det ju bra! Du tror att det kan komma sadeltvång från Luxus sida? Jag har tänkt att det kommer från fullblodet, det hänger på något sätt ihop med brunst i alla fall, inga tendenser på vintern, värst i maj... Ska bli intressant att se hur hon blir om hon blir dräktig
 
Tack för svar! Ska fundera lite över kotorna, annars låter det ju bra! Du tror att det kan komma sadeltvång från Luxus sida? Jag har tänkt att det kommer från fullblodet, det hänger på något sätt ihop med brunst i alla fall, inga tendenser på vintern, värst i maj... Ska bli intressant att se hur hon blir om hon blir dräktig

Hade helt ärligt glömt vem som var far till Luxus och jag vill inte påstå att han utmärkt sig genom sadeltvång för mig, men pappan Florencio har jag mött och känner till lite hästar efter som är känsliga i olika utsträckningar, likaså Friendship och avkomman Figaro R, men även någon genom Fidermark, Florestanus och Flore Star.
 
Hade helt ärligt glömt vem som var far till Luxus och jag vill inte påstå att han utmärkt sig genom sadeltvång för mig, men pappan Florencio har jag mött och känner till lite hästar efter som är känsliga i olika utsträckningar, likaså Friendship och avkomman Figaro R, men även någon genom Fidermark, Florestanus och Flore Star.
Intressant, har träffat på flera avkommor med Florencio som pappa som har haft sadeltvång. Trodde inte det "nedärvdes" eller vad man ska säga med sadeltvång.
 
Intressant, har träffat på flera avkommor med Florencio som pappa som har haft sadeltvång. Trodde inte det "nedärvdes" eller vad man ska säga med sadeltvång.
Jag vet en Floricello med någon typ av tvångigt beteende plus annat, den hade rejäl kissing spines och fick avlivas vid 5 års ålder.
 
Hade helt ärligt glömt vem som var far till Luxus och jag vill inte påstå att han utmärkt sig genom sadeltvång för mig, men pappan Florencio har jag mött och känner till lite hästar efter som är känsliga i olika utsträckningar, likaså Friendship och avkomman Figaro R, men även någon genom Fidermark, Florestanus och Flore Star.
Min häst har ju en storebror efter Friendship och den är rätt bockig och reds inte på sitt treårstest för han inte varit helt samarbetsvillig vid inridning. Mamman är ju het och bestämd men bockat har hon inte gjort en gång i sitt liv. Har hört flera med samma pappa som inte varit hästar för ngn med lite dålig balans.
 
Min häst har ju en storebror efter Friendship och den är rätt bockig och reds inte på sitt treårstest för han inte varit helt samarbetsvillig vid inridning. Mamman är ju het och bestämd men bockat har hon inte gjort en gång i sitt liv. Har hört flera med samma pappa som inte varit hästar för ngn med lite dålig balans.
En bekant till mig slog nästan ihjäl sig på en Friendship 🙈 Han står i länet så den har jag sett och hört en del om många avkommor från både genom uppfödare och ryttare.
 
Intressant, har träffat på flera avkommor med Florencio som pappa som har haft sadeltvång. Trodde inte det "nedärvdes" eller vad man ska säga med sadeltvång.
Det "ska" ju inte nedärvas, eller det finns ju ingen statistik iaf. och hur skulle man kunna mäta en sådan sak, men många uppfödare pratar om att det ofta går igen inom vissa blod. Jag har någon lös teori om att täta tornutskott och svag hållning, kombinerat med rent psykiska faktorer skulle kunna vara ett "recept" för sadeltvång. Och de tre sakerna är ju i högsta grad sådant som nedärvs :idea:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 757
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp