Hingstfunderingar 2021

Det "ska" ju inte nedärvas, eller det finns ju ingen statistik iaf. och hur skulle man kunna mäta en sådan sak, men många uppfödare pratar om att det ofta går igen inom vissa blod. Jag har någon lös teori om att täta tornutskott och svag hållning, kombinerat med rent psykiska faktorer skulle kunna vara ett "recept" för sadeltvång. Och de tre sakerna är ju i högsta grad sådant som nedärvs :idea:
Det finns studier på att det ofta har med magsår hos hästen i fråga att göra så till viss del är det säkert nedärvningsbart och till viss del beroende på hästhållningen.
 
Sperman hann fram! :banana: Trots försenad pga missade flygplanet i Köpenhamn måndag morgon, men ägget väntade snällt tills den var här! :D

Så nu är första stoet inseminerat i dag med Mighty Magic, och så ligger det Duke of Hearts sperma i frysen redo tills nästa sto kommer i brunst. Skönt! 🥰


Tog även hem en dos H-Ekwador sperma, iom att jag ändå skulle betala frakt för en fryscontainer, funderar på om det skulle kunna vara något för min lilla tvååring i fall vi ska betäcka henne nästa år.
 
Sperman hann fram! :banana: Trots försenad pga missade flygplanet i Köpenhamn måndag morgon, men ägget väntade snällt tills den var här! :D

Så nu är första stoet inseminerat i dag med Mighty Magic, och så ligger det Duke of Hearts sperma i frysen redo tills nästa sto kommer i brunst. Skönt! 🥰


Tog även hem en dos H-Ekwador sperma, iom att jag ändå skulle betala frakt för en fryscontainer, funderar på om det skulle kunna vara något för min lilla tvååring i fall vi ska betäcka henne nästa år.
Spännande 🙃 såg precis nya bilder på godkända hingsten Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall x Acord II) flasha förbi på fejjan 🤩
 
Jag är helt övertygad om att sadeltvång nedärvs. Sålde min swb i höstas som var tvånghäst. Var i kontakt med henne som haft mamman, en väldigt tuff och van unghästryttare, hon sa att det stoet var den värsta tvånghäst hon nånsin mött. Flera avkommor till stoet ärvde tvånget. Personligen tycker jag det är ett ofog att avla på tvånghästar. Ganska garanterat finns det en fysisk anledning till tvång och varför ska en avla på det? Skulle isf vara om stoet verkligen presterat men att betäcka en tvånghäst för att den inte går att rida på ser jag ingen anledning att göra.
 
KWPN har ju allt öppet för läsning nuförtiden 😀 VDL gör ingen hemlighet av att Herald iii inte klarade röntgen. Gällande exteriören är de ofta överbyggda och knipta under framknäna. Det syns på de officiella hingstbilderna på både Herald III och H-Ekwador och det syns även på deras avkommor. Och den här bilden är inte resultatet av en dålig fotovinkel. Den bara förstärker en redan existerande brist på vettig exteriör. Den här hästen har även blivit tagen av banan i Burghley för att den inte gick fram i terrängen. På andra tävlingar har den inte kommit ur startboxen. En annan har skickat av en ryttare i dressyrprovet 🙈

Jungs Halunke gick sönder på/efter EM i Malmö 2013. Var borta ett år kom tillbaka för att gå sönder i Pau 2015 och aldrig mer tävla internationellt igen. Då var den elva år.. Butt's Abraxxas har tre mästerskapsguld i lag men ingen individuell för att han typ inte kunde hoppa felfritt.

Heraldik har helt klart lämnat några hästar som presterat mer än kanon men de hästarna har som sagt oxå haft ryttare som Jung, Klimke och Dibowski på ryggen. Går man från den kombon av häst och toppryttare är det inte alltid lika rolig läsning längre eller kul att se live.

Om jag inte i nio års tid spenderat varje helg nio månader om året med att kolla på fälttävlan på alla nivåer hade jag kanske gått omkring med ett rosa filter gällande Heraldik. Men för mig väger minussidan så mycket tyngre än plussidan.

Jag kan säkert överleva lite marackasvarning i benen men tycker framförallt temperament är viktigt. De måste vilja arbeta och kunna hoppa felfritt annars är det ju värdelöst. Judy Ann Melchior uttryckte sig så bra om att hoppa nolla på Zs visningar som gick online i helgen. Hon hade liksom ett eget namn för det.

En vettig fullblodshingst som verkar just nu är Gem Twists klon Gemini XX. Han är en liten räka på 158cm men lämnar enligt uppgift och egna självstudier inte särskilt smått. Dessutom går han att hantera utan problem och även om jag inte gillar varenda avkomma jag sett är några av dem typ to die for 🤩🤩🤩
Så här långt i år har jag sett en hel radda föl efter Gemini XX fladdra förbi på sociala medier. Föl som har extremt dåliga benställningar 😱😱😱
 
Vad tror ni om Bon Coeur till mitt Ampere-Chirlon-Trofé sto?

Stoet är ca 163 (och det är en lagom storlek tycker jag), rör sig trevligt, lätt för samling, eller lätt för sig överhuvud taget, jättefin galopp. Kan inte hoppa för allt i världen ;) Och har en tendens att tappa huvudet (och sin ryttare) då och då :angel: Tyvärr inte helt hundra korrekt i benen så där vill jag gärna förstärka lite, plus att den då gärna får vara lite stabilare mellan sina öron.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 286
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 757
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp