hingsthantering (martha?)

M

molla

Jag behöver lite råd. Det är så här, att till sommaren ska jag ta över en häst på foder. Hästen ifråga är en hingst, 4 år gammal. Han är supersnäll på alla sätt och vis, inte ett dugg hingstig annat än att han gnäggar lite lågt om han ser nåt snyggt sto.... I alla fall så tänker ägaren betäcka ett av sina ston med "min" hingst i vår, och nu undrar jag litegrann över detta. Är det vanligt att dom förändras mycket efter första betäckningen? Vad ska jag tänka på? Hur bra är det att hingsten får betäcka en gång och sen kanske aldrig mer? Jag har haft hand om en del hingstar tidigare, men det har varit hingstar som antingen aldrig betäckt eller också har varit i avel några år. Har sett att martha har stor hingsterfarenhet och tycker att du har mkt sunda inlägg, vill du ge mig lite råd?
 
min första fråga är: är han godkänd?? om han inte är det bör du råda ägaren att använda en hingst godkänd för avel.
sen så blir de såklart ofta hingstigare när de väl fått smaka på "det goda" men det brukar vara himla individuelt mellan hingstarna ..
 
Jag har dåligt med erfarenhet av såna saker, men jag ska själv betäcka med egen hingst i vår och har fått höra att dom KAN bli lite övermodiga efteråt, men är det bara en normalt begåvad hingst så går det över efter ett tag...

Jag har även en 8 åring i stallet som har betäckt några av ägarens ston för ett par år sedan, han är som vanligt, lite hingstig men han har inte glömt bort att han är väluppfostrad :), och han var lika hingstig innan som han är nu...så det tror jag inte är några problem.....
 
Det var skönt att höra! Hästen är mycket väluppfostrad och väldigt trevlig på alla sätt så jag hoppas ju att det kommer att funka med hanteringen även efter betäckningen. Om han skulle bli lite mer hingstig gör egentligen ingenting, för som han är nu så kan man tro att han är valack......Bara han inte blir FÖR stöddig. Så tusen tack för svaret, jag känner mig lite lugnare nu :)
Till lul: han är inte godkänd. Men det är ju hennes häst, och hennes beslut :smirk:
 
jo det är sant, jag blir bara lite upprörd när inte folk använder godkända hingstar -de finns ju som av en anledning .. :)
 
Vad är det för ras? varför behålla honom som hingst om han inte ska användas i avel :confused:. Hingstar brukar ha en besvärlig ålder runt 3-4 år,kommer man över det magiska ålders-strecket brukar det inte vara några större problem.Har själv 2 st.hingstar.En AB premierad och den andra ska visas nu 21 Mars.
 
Det är ett halvblod. Ägaren vill att han spars som hingst så länge det fungerar. Och hittills har det ju inte varit några som helst problem, som jag skrev innan, han är som en valack. Går med andra hästar i hagen, bryr sig inte särskilt mycket om ston även om dom brunstar. Men han har alltid fått vara mitt ibland ston också, för att det inte ska bli så stor grej utav det senare. Jag har dock fått tillåtelse att kastrera om det skulle bli hanteringsproblem, men eftersom han ska betäcka i vår och jag inte kommer att ta över honom förrän i sommar så lär jag ju få han honom som hingst ett tag i vilket fall, för jag vill helst inte kastrera på sommaren, med tanke på infektionsrisken.
 
Håller inte med dig.
Om hingstägaren vill använda sin hingst på egna märrar så är det fritt fram tycker jag.
Det finns lika stor chans till fullträff där om man bara är kritisk.

Däremot skulle sållningen bland skitmärrar vara hårdare.

Jag ser nämligen ingen skillnad i att använda egen hingst eller åka till station med en skitmärr för att betäckas med godkänd hingst.

Och eftersom vi har, å kunders räkning, använt "egna" hingstar ett antal år, så har vi också sett att märrarna avgör om det blir bra eller inte.

AM
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 693
Senast: Karro-Lina
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 605
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 344
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp