Hingsttand/canintand

akj<3

Trådstartare
Hej! Min dressyrponny trivs inte längre på bett - hon vill bara springa då och håller på med tungan (lägger den över bettet osv). Dessutom saliverar samt skummar hon betydligt mer på vänster än höger sida. När jag rider henne på hackamore funkar det jätte bra och hon är verkligen arbetsvillig och avslappnad då! Var hos veterinären för ca 1 månad sedan och hittade då en salivcysta och en salivsten som togs bort genom ett kirurgiskt ingrepp, dvs de skars bort. Därefter red jag inte på bett under två veckors tid men har nu börjat prova lite igen. Problemen är kvar. Jag har känt igenom hennes mun själv här hemma nu, och upptäckte en hingsttand/canintand i vänster överkäke, som jag vetat om sedan innan. När jag söker på hingsttänder står det dock att de inte brukar besvära hästen? Dessutom att det ska vara komplicerat att operera bort? Stämmer detta? Och vad tror ni, kan det vara hingsttanden som orsakar obehaget med bett i munnen för henne?
 
Hon kan minnas att det gjort ont med, trots att cystan osv är borta.

Har haft flera med canintänder men de har inte orsakat problem, bettet är aldrig i kontakt med dem.
 
Tror du att hon kan vara irriterad av canintanden när den håller på o växa fram? För det känns som om det är ett tunt lager av tandkött över.
 
Jag hade en ponny med problemmun. Efter att ha fått åtgärdat hans tänder red jag bara på hackamore ett halvår, därefter la vi till bett utan tyglar och inverkade bara på hacket. För att så småningom rida med dubbla tyglar och till sist plocka bort hacket helt.
Totalt tog det 1,5 års tid att få bort hans hjärnspöken om att bettet gjorde ont... det tog sin lilla tid att få honom att acceptera bettet.
Nu var det ju ett extremfall, men ge det mer tid och be att få ta bort den där tanden, den gör ändå ingen nytta.
 
Är du säker på att det är en canintand/hingsttand och inte en vargtand?

Är säkert en vargtand, caninetänderna upptäcker man ju liksom inte bara sådär, dom syns ju rätt tydligt

broussard-blog-2-pic-1.gif
 
Jag har en häst som det både plockats bort varg + hingsttand på pga det störde henne. Togs bort vid olika tillfällen. Båda sorterna var lätta att plocka ut men vargtänderna tog lite längre tid att läka. Be din veterinär kolla om det är en vargtand och plocka ut den om du tycker den orsakar problem. När vargtänderna togs reds min på hackamore i 6 veckor medan när hingsttanden togs bort kunde hon ha bett efter ett par dagar och hon verkade inte alls ha ont efter den togs bort.
 
Är säkert en vargtand, caninetänderna upptäcker man ju liksom inte bara sådär, dom syns ju rätt tydligt

Visa bifogad fil 21646
Ston kan sakna hingsttänder, ha hingsttänder som ts beskriver som ligger under tandköttet samt ha de klassiska stora hingständerna, så det är inte alls omöjligt att det är hingsttänder ts märker. Vargtänder brukar inte vara så lätta att märka såvida de inte är jättestora.

Till ts, hingsttänder ger sällan bettproblem så bettet inte ska komma i kontakt med dem och det stämmer att de är svåra att ta bort eftersom roten är lång, svängde och sitter fast bakåt ner i käken.
 
Vi var på en mindre veterinär samt tandläkarklinik för ca tre veckor sedan med henne, och då upptäckte de att hon fått ärrvävnad efter att en tandläkare på Slöinge (där vi var första gången) skar bort en salivcysta. Man kan skära bort ärrvävnaden men då finns det ju stora risker för att det bildas ny, så därför har vi valt att istället testa oss fram och försöka få henne att trivas på bett. Veterinären/tandläkaren på kliniken rekommenderade att ta bort nosgrimman på vårt aachenträns och istället sätta snokremmen där så att bettet lyfts upp och att börja med ett rakt bett som ska ligga mer stilla. Vi testade med det ca 4-5 ridpass men det kändes aldrig helt bra. Så vi beställde ett micklemträns och ett tredelat bett med rörliga bettringar samt bettskivor (bettskivorna använder vi dock bara nu medan vi kommer igång mer, tanken är att plocka väck dem sedan). Igår red jag på micklemtränset och det tredelade bettet och fick en väldigt bra känsla. Inte lika bra som på hacket, men ändå långt på vägen! Så nu ska vi bara träna vidare så får vi se hur det utvecklar sig.
 
Plockar upp en gammal tråd.

Mitt 5-års sto har fått en hingsttand på vänster sida. Är det vanligt att de bara får en eller två? Dvs en på var sida, eller bara en?
Eftersom hon har varit ganska tjaffsig i munnen misstänker jag att det är denna hingsttand som har spökat och gjort lite ont när den växt. Så jag vill egentligen veta om jag ska förvänta mig en till på andra sidan eller om det kan vara så att de ibland bara får en.
Kan ju tillägga att hon hade enorma vargtänder som togs ut vintern när hon nyss fyllt 4, dvs i januari det året hon blev fyra.
 
Plockar upp en gammal tråd.

Mitt 5-års sto har fått en hingsttand på vänster sida. Är det vanligt att de bara får en eller två? Dvs en på var sida, eller bara en?
Eftersom hon har varit ganska tjaffsig i munnen misstänker jag att det är denna hingsttand som har spökat och gjort lite ont när den växt. Så jag vill egentligen veta om jag ska förvänta mig en till på andra sidan eller om det kan vara så att de ibland bara får en.
Kan ju tillägga att hon hade enorma vargtänder som togs ut vintern när hon nyss fyllt 4, dvs i januari det året hon blev fyra.

Jag har ston som haft två st. Aldrig någon med bara en.
 

Liknande trådar

Utrustning Har testat en kompis Myler-bett på min krångliga dam. (Krånglig i munnen alltså, inte annars) ;) Jag brukar oftast rida henne på...
Svar
11
· Visningar
5 560
Hästvård Hemkommen från häst-tandläkar-veterinären:crazy:. Var där för knappt ett år ( hon var fyra då )och det avlägsnades en vargtand + togs...
Svar
4
· Visningar
2 775
Senast: gylle
·
Trav Min passhäst har haft lite problem med sin mun nu på senare tid. Han bröt överkäken förra året i oktober/november, fick tandställning...
Svar
17
· Visningar
2 412
Senast: Tagliabue
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 826
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp