Hingsttips??

C

Cessan

Jag planerar att betäcka mitt sto nästa vår och tänkte höra med er om ni har några förslag på hingstar. Stoet är efter Artist-Carat-Gaspari, ca 161 cm hög, korrekt byggd, mkt vacker och har hög ridbarhet, hoppar bra och smidigt samt är rädd om sig men ej tittig. Hon är ganska så sprallig med mkt livsglädje (mkt bockningar mm som ung - är 8 år nu och har lugnat sig endel..) men har ett mkt bra temperament och psyke.

Hennes stora nackdel är igentligen galoppen varför hingsten ska ha en mkt bra galopp, han bör oxå vara hög eftersom hon är liten. Har ni några förslag?

Själv har jag tänkt på:

Cagancho
Guido
Corrado WL (visserligen en dressyrhingst men han har 10:a på galoppen - inte säkert att han är i avlen heller :confused:)
Chess
Camiell-Flamingo Z
Landor S (har vunnit en betäckning med honom men vet inte hur hans galopp är.. :confused: Tyckte det var svårt att prata med dem sist..)

Bilder på stoet:

Ridbild
Uppställd

Tacksam för all hjälp jag kan få.. :) Känns som det behövs då det är första fölet för både mig och stoet..
 
Jag tycker att det var mycket Carat "över" ditt sto!
Jättesöt! Härlig utstrålning!
Om du har vunnit en betäckning med Landor S, hade jag nog använt den.
Här är en sida med mer info, samt avkommebilder.
Ingen dålig kille..
http://www.roshoeve.be/Hengsten/LandorS.htm

Ingen av de andra är i närheten av hans resultat i avelboxen.
Och avkommorna är ju inte helt olika ditt sto i typ.

Hade jag vunnit en betäckning med honom, ha´de jag nog faktiskt använt den.
Inte (bara ;) ) för att det blir "billigt", utan för att det är en spännande hingst med intressant blod.
Han har en bra stofamilj med, mamma elitsto med 4 godkända söner...

På vilket sätt var det svårt att prata med dem?

Mvh
 
Tack för svaret och adressen till sidan! :)
Det var kul att se några av hans avkommer och lite mer info om honom!

När jag ringde dit så var han jag pratade så rörig. Han blandade ihop allt jag sa mm. Det kändes därför bara allmänt jobbigt att prata med honom.. :confused: Sen är jag sån "knäpp" person som tycker det är jobbigt att var till besvär när jag ringer för att fråga om något mm - och jag kände mig som jag var till besvär.. Men han kanske bara hade haft en jobbig dag eller nått :smirk: Har hört av någon annan att de ska vara jätte trevliga :confused:

Kanske ska bli Landor S ändå. Tyckte avkommerna såg fina ut på sidan. Får väl bygga upp lite nytt mod och ringa till dem igen för att höra lite mer om hans galopp mm.
 
Jag tror nog att det kanske kan vara lite som du säger.
Det var en rörig dag.
Om man ringer mitt i betäckningssäsongen, har alla hingsthållare/stationer omänskligt mycket att göra.

Jag kan själv bli mycket rörig i sådana tillfällen.
Jag var bara tvungen att ha tag på dem i säsongen, då vi hade megastrul och fullkomlig panik!
Både vi och den seminstation vi använder.
Fick rätsida på det till slut, så de kan, trots det fullkomliga kaoset, ta tag i "de rätta sakerna".
Men om du ringde ang en betäckning nästa år, så slogs säkert automatiken på!

Klart att de inte tycker att du stör!
Det är ju deras levebröd!

Skriv upp vad du undrar över, och fråga igen om du inte får svaret du önskar!

Galoppen tycks det inte vara något fel på.
Du kan se honom hoppa och galoppera på den här länken.
Sök på Landor S.

http://www.horse-gate.com/hengstvideos/index_tab_e.html

Sedan ringer du igen! ;)
mvh
 
Hm...var beredd på att stoet måste åka till Askö!

Det var i allafall den informationen jag fick...endast seminering på Askö stuteri...det blir ju en bit om du bor i skåne/småland...men det kanske inte spelar dej någon roll???
 
Tack för tipset om den sidan oxå! Han var verkligen jätte fin och så ut att ha bra galopp!! Ska ringa Askö oxå för att höra vad de tycker.. Ska samla mod nån vecka och komma på alla frågor så jag inte behöver ringa mer än en gång :smirk:

Precis som du säger så är det säkert praktiskt att ringa nu när de inte har det så stressigt..
 
När de ringde mig för att berätta att jag vunnit betäckningen så sa de till mig att man fick välja på två stationer - askö och en i skåne. :confused: De sa att de hade samarbete med någon i skåne (minns tyvärr inte vad stationen hette) och att de endast inseminerade på dessa 2 ställen med honom. Får väl fråga om det oxå när jag ringer. Om jag måste köra Cessan ända till Askö så får jag verkligen tänka igenom det ordentlig innan - det blir ju ett antal mil att köra..
 

Liknande trådar

Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Retzina
·
Avel Nu så här under hösten/vintern börjar man ju redan tänka på nästa avelssäsong...;) Nästa år kommer vara mitt första år i halvblodsaveln...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 290
Senast: stommen
·
A
Avel Hejsan tänkte höra runt lite om en fundering jag har... Någon gång i framtiden ska jag betäcka mitt sto som är 1999 e d-day - judex...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Ankiesen
·
A
Avel Är det hädelse att lägga på en gångartshingst på henne? Hon är trevlig modell har taktmässiga gångarter med ganska mkt luft ,mkt bra...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp