Hingstval 2004

Jag anser att det är förtal om att Br Rp bara är vackra och inte kan prestera något, sen när kan en ponny inte både vara vacker och duktig!? Small-Land Masquerade tävlar i hoppning och alla de Brittiska Ridponnyer som är "felreggade" i ASRP t ex XX/welshkorsningar som tävlar. Om att de två hingstarna inte blev godkända i ASRP tycker jag inte är så konstigt med de kraven som inte många hingstar klarar av om de inte får dispens, vilket verkar kunna delas ut till visa hingstar :angel:!

Och vad är en "svensk ridponny" utan de engelska raserna det skulle vara russ, hbl och kblskorsningar, kolla på Power Boy, Veronas Gerswin, Feno-Me, Waco, Leuns Veld's Elegant, Micis Napoleon, Vitluvens Curbitz, Verona's Bo-Gis härstamning, XX, OX och welsh, alltså Brittiska Ridponnyer med födda i annat land! Sen att man använder ponnyerna på olika sätt t ex show i England, dressyr i Tyskland mm så är det i alla fall samma ras bara att länderna har olika marknader för vad de vill göra!

Blomman
 
Jag hoppas att det där inte var riktat till mig, för JAG har inte sagt nåt om hur raserna är, bara upplyst om att just de två inte är godkända i ASRP.
 
Det vara bara en fortsättning i diskussionen..........oj, inget personligt mot dig!

Jag tycker inte att det är en merit att vara godkänd i ASRP, det säger inte så mycket för mig mer än att hingstägaren troligtvis är kompis med någon i styrelsen.......och detta är inte riktat mot dig heller! :D

Blomman
 
Tycker du är väldigt oförskämd när du säger att det finns felreggade brittiska ridponnyer i ASRP. Bara för att det tex är en welsh/xx korsning så betyder det inte att det är en Brittisk Ridponny! Det är väldigt förmätet av dig... Och det andra du skriver om att hingstägare ska vara kompisar med någon i styrelsen för att få godkänt hingsten, ja det låter väldigt tramsigt och bittert. Surt sa räven, ungefär! :D

Sen förstår jag inte varför man vill kalla en ras för ridponny om främsta syftet är att ställa ut/show...du skrev ju det själv! Och jag tror nog att de tävlar mer än dressyr i Tyskland med sina ponnys. Och i Tyskland säger man Tyska Ridponnyer och inte Brittiska...trots samma bakgrund. :idea:

Ingen har heller påstått att de sk Brittiska Ridponnyerna inte kan prestera något! Det är din egen tolkning och får stå för dig. Säger kanske en del om din egen inställning?? :D

Och, i så fall ska man kanske inte säga SVENSKA halvblod heller? :confused:

Syftet med ASRP är väl att man här i Sverige vill ta fram en sportponny med kapacitet och som dessutom ser trevlig ut. Andra länder har liknande målsättning och nånstans har man väl enats om vilka raser som ska ingå, utan att ta hänsyn till rasernas nationalitet. Det är svenska avelsmål, svenskfödda hästar och svenska krav för att bli godkänd hingst.

Tycker inte det låter som kvalitet att man i Brittiska ridponnyföreningen godkänner alla bara det är rätt raser...hur bra hingstar blir det då i slutändan? Se bara på araberna, där vilken hingst som helst blir godkänd! Inte borgar det för kvalitet i alla fall.

Med din något snobbiga och nedlåtande attityd lär ju inte fler ansluta sig till de Brittiska ridponnyerna. Och visst är det roligare och mer utvecklande att kunna vara med på kvalitetstävlingar med sina föl/ungponnyer/vuxna ponnyer, än att stå utanför och fnysa på näsan? :smirk:
 
Jag förstår om det blev lite förvirrande! Jag funderar nämligen även på ett föl/häst till mig själv, som jag skulle kunna rida...förutom ridponnyavkomma! :bump:
 
Har inte visat hingst för att bli godkänd i ASRP, så jag är inte bitter för att inte fått hingst godkänd! Däremot så har jag varit med och själv hört styrelsemedlemar tala om för domarna vad de tycker ska bli godkänt eller inte under bedömningen vilket fick mig att undra hur det går till egentligen.

Vidare så tog jag bara dressyr i Tyskland som ett exempel men du kanske inte förstod det? I England på showerna så ingår både ridning och hoppning så vad du menar med show vet jag inte..........

Ang. om vad "svenska" halvblod bör kallas ger jag mig inte in på!

BRF följer bara moderföreningens regler, som man måste för att vi är med i EU, och har inte med att göra vad vi i Sverige tycker bör göras. Tycker själv att det är upp till var och en att bestämma själv vad man vill avla på.

Att SPAF inte tillåter importer att vara med på deras evenemang är ett handelshinder inom EU och jag tror att det kommer bli ändringar med det! Tycker det är starkt av en avelsförening att inte gå med på SPAFs krav som strider mot EUrätten bara för att få vara med på deras evenemang! I framtiden tror jag att toppstyret inom SPAF och SH kommer försvinna när de inte kan tvinga föreningar att vara medlemmar bara för att annars får man inte vara med på deras evenemang!

NPS, The National Pony Society i England har sedan 1893 fört stambok på de Brittiska Ridponnyerna och vilka raser som ingår i den och är alltså en moderförening för rasen vilket gör, enligt mig, att de ponnyer som hör till bör registreras som det också. Jordbruksverket gjorde genom sin okunnighet fel i att tillåta ASRP regga dessa ponnyer tycker jag........

Blomman
 

Liknande trådar

Avel Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue...
Svar
6
· Visningar
2 933
Senast: Görel
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: cissiny
·
F
Avel Vilka (godkända!) halvblodshingstar (mot hopp) betäcker ponnyston egentligen? Jag har ett C-ponnysto som blir 3 i maj (f 2001 alltså)...
2
Svar
37
· Visningar
3 043
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp