Bukefalos 28 år!

Hingstval till arabsto

Sv: Hingstval till arabsto

*kl*
Jag gillar också Elcatero... MEN, vad tycker ni kunniga om detta?
Hypo mating Elcatero x Saba

Observera att Carioca (3.e led) och Samunira (2.a led) är helsystrar!! Dessutom är Elcatero 1.a generationen 'pure-in-the-strain' Mlecha och Saba's strain är också Mlecha, det kan bli lite för mkt av det goda!

Bia
 
Sv: Hingstval till arabsto

Det är just såna här saker man måste ta reda på innan man går vidare. Ja, Elcatero är en bra hingst . men nu dök det upp något som man kanske ska passa sig lite för. Då får man leta vidare. (Han är ju inte den enda med både utseende och prestation.;))

madde++++
 
Sv: Hingstval till arabsto

Gomir tex har ju både prestation och typ.
Betäckte mitt varmblod med honom och fick min mest typade häst :)
som nu debuterat 50 km distans.
Tanken var att ta fram en superdistanshäst och typen var som en glad bonus!
Det jag tycker Gomir har gett genomgående är bra ben, harmoniska kroppar, bra halsar och en bärighet i alla gångarterna. De är lätthanterliga, positiva och tillmötesgående.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Kan tillägga att min erfarenhet av araben Pamir är bra.

En viktig detalj att tänka igenom är att valet av hingsthållare!!
Om stoet är äldre (och annars också förstås) är det jätteviktigt med en bra, seriös hingsthållare.
Åk och hälsa på hingsthållarna och bilda dig en uppfattning om hingstarna och hingsthållarna!

Lycka till!
 
Sv: Hingstval till arabsto

Elcatero verkar vara en trevlig hingst men det blev lite för mycket linje avel för min del :angel:

Avkomman är det inte bestämt vad som ska hända med men jag kan tänka mig att är det en hingst så säljer hon eftersom det blir jobbigare med hagar etc eller nej det blir typ omöjligt eftersom hon har 2 ston och 1 lösdrift :D blir det däremot en sto är det nog mer möjligt att den behålls.
Men ingenting är bestämt utan avkomman ska ha en så pass eftertraktad stam att den är relativt lättsåld om läget blir så.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Hej vill bara berätta om mitt gamla sto, hon hade krezus som morfar och hon lämnade fina ridponnyer;)
mvh prillan
 
Sv: Hingstval till arabsto

trevligt, men ridponnyer är helt ointressant för "våran" del då betäcker vi hellre inte alls :)

Renrasigt är sagt och det håller vi benhårt på

Pamir ska vi titta närmre på också, men jag hittade två st? En Pamir och en Pamir PL vem är den ni menar?
 
Sv: Hingstval till arabsto

Pamir utan PL (den med rysk stam som ägs av Ingrid Kindh). Pamir PL är iofs ingen dålig hingst det heller men han finns inte i Sverige (möjligen på semin).
 
Sv: Hingstval till arabsto

Det går ju att kastrera också:angel:

madde++++
 
Sv: Hingstval till arabsto

de finns en hingst Jamb han har presterat men har inte de arabiga huvudet .....Men de känns lite egoistiskt att förslå honom för han ägs av min mamma :angel:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Elcatero verkar vara en trevlig hingst men det blev lite för mycket linje avel för min del :angel:

Ja, jag instämmer eftersom det var ston som orsakade det!
Så här ser linjeaveln ut på hittills inkomna förslag:

ELCATERO X SABA
8 Generation Coefficient of Inbreeding: 8.26%

PAMIR x SABA
8 Generation Coefficient of Inbreeding: 4.01%

GOMIR X SABA
8 Generation Coefficient of Inbreeding: 2.65%

JAMB X SABA
8 Generation Coefficient of Inbreeding: 2.22%

Jag anser att 6,5% är helt okej då det gäller väl dokumenterade hingstar med bra möderne man linjeavlar på!

Bia
 
Sv: Hingstval till arabsto

Tanten är idag betäckt med Gomir!

Hon blev genast 10år yngre när vi lastade av henne :rofl:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Nämen va roligt!! Jag har ett barnbarn till Saba köpt på auktionen,
PM'ar...
/t
 

Liknande trådar

Avel Har nu försökt i sju år att få mitt arabsto registrerat. Förra ägaren vägrar att lämna ifrån sig språngsedeln. Säger ena gången att hon...
Svar
1
· Visningar
776
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp