Miiikaela_

Trådstartare
Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så får det bli. Jag skulle gärna vilja ha hjälp med lite tankar kring hingst som kan tänkas passa.

Hon är e.acacio och ue.cordon bleu, ganska liten på ca 160 cm gått 130 hoppning i yngre dar och har på senaste tävlat upp till msv dressyr. Tanken är en hopphingst men som gärna lämnar lite trevliga gångarter också.

Lite önskemål är:
- Lämna större, dvs jag vill helst ha en avkomma på 165+ som färdigväxt
- Nedärva relativt bra gångarter, men viktigast är en god galopp
- Ädelt, högrest
- God hoppförmåga
- Hör fertilitet, då stoet skall betäckas för första gång

Ganska basic-saker. Jag själv har tänkt en del på Hip hop då jag verkligen gillar honom, men är rädd att han skall lämna litet. Därav mina funderaringar.

2m6reyh.jpg


euef04.jpg


308lk5l.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval

Har fått uppfattningen av att Hip-Hop ofta lämnar lite mindre, aningen långa hästar. Kan ha fel, men många av dem jag sett har sett ut så.

Spontant tänker jag att Click and cash hade kunnat vara ett spännande alternativ till ditt sto. Eller kanske New Balance (har dock ingen uppfattning om vilken storlek han nedärver)?
 
Sv: Hingstval

Briar lämnar ju rätt stort, och är ju egentligen hoppstammad men med sina egna meriter i dressyr på allra högsta Nivå...
Dock vet jag inte hur hans fertilitet är nu när han står i england. Men det är den första hingsten jag kommer att tänka på iallafall...
 
Sv: Hingstval

Hmm då blev jag ytterligare lite tveksam på honom. Lång vill jag inte ha då jag redan tycker min är aningens för lång. Jag har själv bara träffat 3-4 st Hip hop avkommor och tyckt att dem har varit mycket trevliga, men vet ju heller inte allt på mammasidan heller. Ska kika på Click and cash :)
 
Sv: Hingstval

Briar lämnar trevligt prestationsmässigt men det finns inte speciellt många Briar-avkommor som varit trevliga i psyket av de jag träffat. Men det kan ju ha varit rent otursmässigt också. Men har fått för mig att han lämnar ganska vasst etc.
 
Sv: Hingstval

Briar lämnar trevligt prestationsmässigt men det finns inte speciellt många Briar-avkommor som varit trevliga i psyket av de jag träffat. Men det kan ju ha varit rent otursmässigt också. Men har fått för mig att han lämnar ganska vasst etc.

Det stämmer att han kan göra det, men jag tror en del hänger på stoet också.
Vi har en 2 årshingst E: Briar- Amiral hemma. Han är så otroligt snälla. Sen finns det hans helbror Brisbane som de fick kastrera för han var helt ohanterbar som hingst och rätt svår även som valack...

så har man bara ett trecvligt sto hade jag inte varit rädd för att använda honom.
 
Sv: Hingstval

Jag har iår fått ett föl e Cosmeo. Han rör sig trevligt, och har bla en avkomma i DK som gått kval till unghästVM i dressyr. Både hans far och morfar har lämnat dressyrhästar och varit extremt framgångsrika i hoppavel. Mitt föl verkar bli stort och har fått uppfattningen om att han lämnar stort rent generellt. Mitt sto blev dräktig på första försöket.
 

Liknande trådar

Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 350
Senast: Roheryn
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 465
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp