Hingstvalsfunderingar inför 2018

Oklart hur jag gör i år. Nu har jag egentligen bara ett sto kvar som är mitt. Treåringen som kommer i sommar är tveksamt om den ska gå treårs, och som det ser ut nu får den ridas/vila ett år iaf och inte betäckas.
Kvar är tysken, vars föl verkar vara sålt redan förutsatt att allt går bra. Velar mellan att pensionera henne eller att betäcka om i år för att smida medan järnet är varmt så att säga. I så fall blir det en ny Casanova då han är såld och gör sin sista säsong här. Det är smidigt at välja honom då jag kan åka och hämta färsk sperma.

Höjden av tur vore att få ett stoföl, då får vi fundera ut hur vi ska göra med avelsrätt osv, men det lär inte vara nåt problem då jag är övertygad om att det blir en hingst...
 
Jag tänker mig också vara ambitiös i år. Även synda och sätta en hopphingst på mitt dressyrsto, avkomman ska förhoppningsvis behållas. Starkaste kandidaten är just nu Diacontinus, jisses vilken fin hingst! Ngn som kan berätta mer om honom? Läste mig till att temperamentet skulle vara gott, men kan man hitta ngt om exteriör någonstans?

Jag skulle då råda att höra sig för om ocd-status på hingsten med hingsthållaren, då jag hört något yppas om skrammel.
Han är tysk, så det är endast ögonvittnen som kan berätta något om exteriören. Jag tycker han ser ut att vara välbyggd med tilltalande vinklar, men jag har inte sett benställ och dyl. på nära håll. Superfin hingst som tilltalar även mig som gångartsnörd. Flera Diarado-söner med Contender på mödernet är attraktiva.
 
Är Casanova också såld? Vem har köpt honom?
Ja, jag är tämligen säker på att han är såld utomlands men att de jobbat för att behålla honom en säsong till. Ingen aning om vem som har köpt honom dock. Det stod iaf i brevet vi stoägare som använt honom fick ut efter årsskiftet, att han gör sin sista säsong här i år; har även hört från andra säkra källor att han ska utomlands.
 
Ja, jag är tämligen säker på att han är såld utomlands men att de jobbat för att behålla honom en säsong till. Ingen aning om vem som har köpt honom dock. Det stod iaf i brevet vi stoägare som använt honom fick ut efter årsskiftet, att han gör sin sista säsong här i år; har även hört från andra säkra källor att han ska utomlands.

Åhå - ja det står ju ingenting om det på deras hemsida. När Triton såldes basunerades det ut direkt.
 
Åhå - ja det står ju ingenting om det på deras hemsida. När Triton såldes basunerades det ut direkt.
Blev lite osäker nu när jag inte hittade nåt om det men frågade min bekanta och hon mindes precis samma, men har de inte gått ut med det offentligt så kanske det inte blev nåt av affären i slutändan. Det enklaste är att fråga Kjellson om man vill använda hingsten.
 
Jag skulle då råda att höra sig för om ocd-status på hingsten med hingsthållaren, då jag hört något yppas om skrammel.
Han är tysk, så det är endast ögonvittnen som kan berätta något om exteriören. Jag tycker han ser ut att vara välbyggd med tilltalande vinklar, men jag har inte sett benställ och dyl. på nära håll. Superfin hingst som tilltalar även mig som gångartsnörd. Flera Diarado-söner med Contender på mödernet är attraktiva.
Nyfiken vilka flera diaradosöner som finns med Contender på mödernet? :)
 
Jag skulle då råda att höra sig för om ocd-status på hingsten med hingsthållaren, då jag hört något yppas om skrammel.
Han är tysk, så det är endast ögonvittnen som kan berätta något om exteriören. Jag tycker han ser ut att vara välbyggd med tilltalande vinklar, men jag har inte sett benställ och dyl. på nära håll. Superfin hingst som tilltalar även mig som gångartsnörd. Flera Diarado-söner med Contender på mödernet är attraktiva.
Ja det skramlar om honom. Men det hade inte stoppat mig, man får bara regga i annat förbund enligt de som har honom. Personligen tycker jag att han är döläcker.
 
Jag tänker mig också vara ambitiös i år. Även synda och sätta en hopphingst på mitt dressyrsto, avkomman ska förhoppningsvis behållas. Starkaste kandidaten är just nu Diacontinus, jisses vilken fin hingst! Ngn som kan berätta mer om honom? Läste mig till att temperamentet skulle vara gott, men kan man hitta ngt om exteriör någonstans?

Han är :love:! Har tyvärr inte så mkt mer att komma med... :p Förutom att Diarado brukar ju lämna ädla/späda hästar
Nyfiken vilka flera diaradosöner som finns med Contender på mödernet? :)

Diatendro finns iaf, minns att jag sett flera men har tyvärr inte noterat ner namn på dom...
 
Nyfiken vilka flera diaradosöner som finns med Contender på mödernet? :)

Tidigare nämnd Diatendro, Diacon (är nog kastrerad nu), Dicontendro, De Quidam (men det ligger längre bak där), Doom SR f. 2015 visades fram i DSP där han var fin, men måste såklart gå ett riktigt test för att bli helt godkänd.
Förutom det har jag sett film på en del icke-hingstar med just Diarado och Contendro I/Contender-kombon och tycker de är fint byggda, smidiga och rörliga.
 
Tidigare nämnd Diatendro, Diacon (är nog kastrerad nu), Dicontendro, De Quidam (men det ligger längre bak där), Doom SR f. 2015 visades fram i DSP där han var fin, men måste såklart gå ett riktigt test för att bli helt godkänd.
Förutom det har jag sett film på en del icke-hingstar med just Diarado och Contendro I/Contender-kombon och tycker de är fint byggda, smidiga och rörliga.

Vad bra att du har full koll! :up: Minns jag skrev någongång tidigare att jag tror Diarado/Contendro kommer bli en golden cross. :d
 
Jag står helt i valet och kvalet om jag ska köra hjärteavel och betäcka dressyrstoet (som hoppar bra) med en hopphingst, gärna med mkt blod och bra gång eller om jag ska vara tråkig och resonabel och köra ngt dressyrstammat. Diacontinus är ju fantastisk men ser väldigt tung ut? Har ngn andra förslag förutom de ovan? Avkomman ska gå fälttävlan:)
 
Måste även fråga om Chicos boy? Kan ngn berätta pos/neg om honom? Vad ger han rent storleksmässigt? Stoet är endast 163, han ska vara 169 men ser jätteliten ut. Kanske iofs är jättar som rider?
 
Jag står helt i valet och kvalet om jag ska köra hjärteavel och betäcka dressyrstoet (som hoppar bra) med en hopphingst, gärna med mkt blod och bra gång eller om jag ska vara tråkig och resonabel och köra ngt dressyrstammat. Diacontinus är ju fantastisk men ser väldigt tung ut? Har ngn andra förslag förutom de ovan? Avkomman ska gå fälttävlan:)

Om du går för "tråkig och resonabel" så finns Firenze på min lista som en dressyrhingst vars avkommor borde kunna gå fälttävlan... :idea: Har själv funderat på honom till ett hoppstammat dressyrsto.
 
Jag står helt i valet och kvalet om jag ska köra hjärteavel och betäcka dressyrstoet (som hoppar bra) med en hopphingst, gärna med mkt blod och bra gång eller om jag ska vara tråkig och resonabel och köra ngt dressyrstammat. Diacontinus är ju fantastisk men ser väldigt tung ut? Har ngn andra förslag förutom de ovan? Avkomman ska gå fälttävlan:)
Jag funderar på Charleston e:Cascadello I till mitt allroundstammade sto. Hade bestämt mig för att betäcka med en dressyrhingst men stoet är egentligen en bättre hoppare och hennes första avkomma med dressyrhingst går FT så jag är enormt sugen på att se vad det kan ge, speciellt med en hingst med sån galopp. Men samtidigt är jag enormt nöjd med min egen dressyravkomma så jag hinner kanske ändra mig igen :o
 
Om du går för "tråkig och resonabel" så finns Firenze på min lista som en dressyrhingst vars avkommor borde kunna gå fälttävlan... :idea: Har själv funderat på honom till ett hoppstammat dressyrsto.
Han är på min tråkiga av tråkigast lista, ser så himla bra ut på pappret eg. Kanske man bara borde tråka sig, kan ju bli riktigt bra:)
 
Jag funderar på Charleston e:Cascadello I till mitt allroundstammade sto. Hade bestämt mig för att betäcka med en dressyrhingst men stoet är egentligen en bättre hoppare och hennes första avkomma med dressyrhingst går FT så jag är enormt sugen på att se vad det kan ge, speciellt med en hingst med sån galopp. Men samtidigt är jag enormt nöjd med min egen dressyravkomma så jag hinner kanske ändra mig igen :o
Hur kommer det sig att du tar Charleston och inte Cascadello? Och vilken dressyrhingst tog du på ditt sto förra gången?

Känns som man tyvärr hinner ångra sig mången gång:p:p:p
 
Hur kommer det sig att du tar Charleston och inte Cascadello? Och vilken dressyrhingst tog du på ditt sto förra gången?

Känns som man tyvärr hinner ångra sig mången gång:p:p:p
Lite olika nledningar egentligen även om jag funderat på Cascadello också. Tycker han är lite bättre galopp och mer tilltalande i typen/aningen bättre vinklad bak för att passa mitt sto och sen ytterligare lite Ladykiller-blod. Hon har CdB rätt nära och jag använder gärna blod som klassiskt gett bra allroundhästar om jag ska använda hopphingst. Hon har tidigare en avkomma efter Biggles (den som går ft) och min, som är efter For Romance.
 
Jag står helt i valet och kvalet om jag ska köra hjärteavel och betäcka dressyrstoet (som hoppar bra) med en hopphingst, gärna med mkt blod och bra gång eller om jag ska vara tråkig och resonabel och köra ngt dressyrstammat. Diacontinus är ju fantastisk men ser väldigt tung ut? Har ngn andra förslag förutom de ovan? Avkomman ska gå fälttävlan:)
Hjärteval.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 139
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp