Sv: Hippogrip Sko
Alldeles riktigt
Jag har provat dem på EN häst och jag upplevde följande:
Funkade rätt bra första perioden (då hade hästen varit barfota innan och hade bra kvalitet och "tighthet" i hovarna) (Orkar inte gå in på varför jag tvingades sko honom men det var inte självvalt)
Andra perioden blev nackdelarna mer uppenbara
Det samlas jord etc under skorna eftersom det är så pass breda. Det bästa är att bara låta det vara kvar så blir det jämnast tryck, det blir dock i mitt tycke för fuktigt under skorna.
Dels förskjuts skon bakåt under skoperiodenoch så rör sig sömmen i hornet och underminerar hovväggen. För MYCKET rörelse alltså.
Hästen trivdes bra med de obroddade hippogripen men blev "blockhalt" när den broddade varianten kom på så det var bara att försöka dra ut brodden med skorna fastspikade. Hästen ville knappt gå de få stegen ut ur stallet. Kan säja att det är ingen risk att broddarna trillar ut av sig själv...
Det blev helt enkelt punkttryck.
Återförsäljaren hade ALDRIG hört om nån häst som reagerat så på broddarna...
Skorna håller rätt bra men när de slits, tex i tån (man spikar där också) så slits även sömhuvudet av och det kan vara halvknepigt att få ut sömmen sen.
Så jag var sådär nöjd.
Hästen visade ingen ömhet med skorna på , kunde ömma på grusvägar annars, så de ger mer skydd än helt barfota.
Nu är hästen barfota igen, har flyttat till jättestora hagar (vilket märks på hovarna) och han rids med Easyboot Epics fram.
Dessa skor är jag supernöjd med och hästen också. Inget skav, prisvärda, enkla att använda, broddbara. Superbra.
Ska tillägga att jag innan jag la på Hippogrip hade kontakt med en hovslagare som skodee väldigt mycket med dem och hon hade mest positivt att säga.
En häst utgör ju inget större studiematerial men jag har rätt bra koll på hovar och jag kommer inte att välja Hippogrip igen.