Hippologen 2007

ino_124

Trådstartare
Vet att det finns många hippologtrådar och så men det finns ingen som "är igång" nu iaf;)

Har tänkt att söka nu 2007 och har lite finderingar....
Är det en jobbig utbildning tycker ni eller är det lika mycket kul som ansträngande?

Hur är det på Flyinge jämfört med strömsholm?

Hur mkt ridning är det (båda åren)?
Är det jobbigt eller bra att ha med egen häst?

Om jag kommer in i år gå direkt från Naturbruksgymnasie, tror ni det är en nackdel eller har man nytta av det man lärt sig där?

Kommer antagligen få ridintyg av en av lärarna på skolan, tror ni det vore bättre med tränare?

Har egentligen tänkt att jobba ett år innan men ska söka i år ändå och "träna" på att göra provet om inte annat.

Skriv gärna allt som kan vara intressant att veta :bump:

Sv: Hippologen 2007

Just det.... Är det jobbigt att göra intagningsprovet?

Ni som inte klarade det, vad gjorde ni för fel???

Ja men som sagt skriv allt man kan tänkas behöve eller vilja veta:D

har du beställt antagningsblanketter? Och behöver man inte 6 månaders praktik?

Har man gått Naturbruksprogram med hästinriktning och läst ett visst antal poäng kan man söka direkt. Men det är nog en klar fördel att jobba med hästar innan, att utveckla sin ridning så man verkligen kan ta till sig kunskapen.

Tycker inte att intagningsprovet var så svårt. Jag kom in på ridlärarinriktiningen men ville hellre gå stallchef så jag tackade nej till min plats.

Jag har fått hem blanketter... För en gångs skulle var jag i tid:banana:
Jag har gjort en del praktik med skolan sen har jag innan jag började på Naturbruk praktiserat i ett halvår (på halvtid visserligen), sen har jag jobbat helg nu på ett annat ställe i några månader.
Där jag är nu får jag rida mycket och jag har egen häst också.

Jag sökte för två år sedan men kom inte in. I dressyren behövde jag träna på att inverka mer på hästen, och i hoppningen var det följsamhet över hindrena och inverkan. Misslyckades på konditionstestet också. Berodde på att jag var magsjuk och hade spytt hela natten innan, och var det hela dagen. Visste att jag hade kondisen osv men som sagt det gick helt enkelt inte att springa. Påverkade väl ridningen och då framförallt styrkan (var som en urvriden disktrasa:crazy: ). Teorin var lätt, men eftersom jag gått naturbruk så hade jag nog en fördel där. Läs Hästhållning i praktiken och hästens biologi så klarar du det. Läs på engelskan oxå eftersom det ingår en engelsk del. Intervjun är det bara att vara dig själv och vara positiv (vet en som kuggade pga av dålig attityd, var godkänd på allt annat). Häst vid hand är det bara att läsa dig till, du intruktioner. Har du dessutom gått naturbruk så har ni säkert tränat på det. Vet inte om jag ska söka i år, har beställt papprena och fått hem dom. Antagligen skickar jag väl in en ansökan och gör provet och sen får jag ta beslut när jag vet om jag kommit in eller inte. Troligtvis lär jag inte komma in men det kan vara kul att se om man utvecklats och hur man ligger till. OM jag kommer in så får jag se hur jag gör då... Lycka till med ditt prov!!!

Ja, häst vid hand och teorin borde gå bra.

Sen är det svårt att säga med ridningen, men det är väl bara att göra sitt bästa. Så ska jag försöka att inte tänka så mykcet i hoppningen, då brukar det gå bäst.

Konditionen behöver jag träna på, inte bara för provet... Hur fort måste man springa?
Jag har astma också men det ska nog gå bra...

Samtalet kommer jag nog tycka är vldigt nervöst men jag ska bara försöka vara mig själv så ska det nog gå bra..

Kom igen nu... Det måste väl vara någon mer som har något att säga... VAD SOM HELST:bow:

När jag gjorde det på strömsholm fick vi springa 2 km, det skulle vara under 10 min. På flyinge är det 2,5 km och då får man lite mer tid på sig. Men som jag har förstått det som så kan man bli godkänd även om man kommer in på längre tid. Dom vill se att man har lite kämparanda och även se hur mkt du vill detta. Det är alltid sista momentet på dagen och man är VÄLDIGT trött. Det är (som jag har fattat det som) mer ett sätt att testa viljan. Träna konditionen ordentligt för du kommer att behöva det eftersom provet är rätt krävande, nervositet och spänningar gör en ännu tröttare så det kan vara bra att ha tränat lite extra. Om du har astma borde du kunna få ta med det i beräkningen, när du får kallelse till provet så kan du ta kontakt med anatagningsnämnden tror jag. Det borde ge dig ngn form av dispans eller åtminstone ta hänsyn till det i bedömningen, har jag för mig. Jag hade kollat upp det om jag var du. Ett annat tips är att ta med mackor el ngt annat du kan äta gående, det finns inte alltid tid att äta och det börjar ju vid 7 eller 8 och det brukar vara klart vid 19.00 ungefär så du bör få i dig lite.

Tack så mkt för tipsen...

Ska kolla upp det där med astman. Jag klara ju att rida och så men det är just när jag gör lite mer högintensiva grejer det är jobbigt...

Självklart ska du söka! Mina 2 år på Flyinge var de hittils bästa i mitt liv. Fantastiska lärare och massor med nya, nyttiga kunskaper. Visst är det tufft med tentor och stalltjänst och många klagar på att det är "onödigt" mkt regler mm men har man rätt attityd och inställning så förstår man poängen:). Antagningsprovet var inte så farligt, man måste bara vara väl förberedd. Läs på teorin och tänk igenom vad du vill med utbildningen. Ridproven handlar mest om din grundsits och inverkan, dom vill se att du kan utvecklas och ta instruktioner. Häst vid hand är inte så avgörande det är nästan ingen som kuggar på den delen. I konditionstestet sprang jag på 11 min drygt men jag hade klasskompisar som gick runt så det är bara att göra så gott man kan.
Lycka till och Pm:a gärna om du undrar ngt

Nu puttar jag lite då jag tycker den här börjar bli aktuell, vilka har sökt? vilka inriktningar? sista anmäla är ju i morrn! så hoppas alla fått i väg sina ordentligt dom som vill gå!!

Jag har skickat in anmälan nu. Värsta spännande, tänk om man har glömmt något eller inte ens kommer med till provet. Då blir man ju lite besviken.

Är det någon som vet om det går att ta med sig hund?! Känner att jag kommer känna mig väldigt ensam om jag inte kan ha hund eller katt med mig. Det beror väl lite på vad man hittar för boende men är det överhuvudtaget att tänka på?

PUTTAR! Jag har också tänkt att gå hippologen. Kommer dock först gå ut gymnasiet jag går nu, sen jobba med hästar i ett år och sen KANSKE söka, om jag inte väljer att jobba/praktisera i två år innan. Jag har en åring här hemma som jag tänkt ta med isånafall, åker ingenstans utan honom. Då kommer han ju vara minst 3-4 år iallafall. Kanske kan få hjälp med att utbilda honom där?

Någon som haft med sig sin häst? Hur mycket kostar det? Är det bra eller dåligt..? Annars får han gå på någon bondgård inärheten. Han är ju uppväxt med stora boxar/hagar, älskar att få vara ute så mycket som möjligt och så vidare. Jag är rädd att han börjar klättra på väggarna om han inte får gå ute längre än 10 h per dygn.

Jag längtar..* :love: Hur mycket poäng måste man ha ifrån gymnasiet för att ens få göra antagningsprovet?

Liknande trådar

Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka