Hippologen!

Sv: Hippologen!

ojdå... det trodde ja ginte att de brukade göra =) hittils har den tidigaste fötts vid 21 tiden.... sedan bara nattebarn.
Vet inte vilka ston som fans då du var där men de som kommit hittills är:
Derrydona e. Londonderry u.Dodona (jättevackert stoföl!)
Vinslow High e. Camiell -Flamingo Z u. High Pearl (en hingst.)
Natty Flame e. Camiell -Flamingo Z u. Natty Rose (väldigt sött stoföl)
Daily Pleasure e. For Pleasure u. Druva (mitt namnförslag)
odöpt e. Etrusco u. High Noon (bara ett par dagar gammal, stor!)

Så nu väntar vi bara på
Stevie Pause xx (Cardento)
Rimini (Richfield)
Duchesse (Etrusco)
Natty Lass xx (Cathageno)
Dietrich (Emmerton)

Va? haha... vilken var det? Dakotas föl?
De fick lov att kolla High Noon också då hon gått långt över tiden och det såg aldrig ut som hon skulle föla, men när det väl hände gick det väldigt fort =)

Det märks att stona byts ut ganska så ofta ifrån avelsboxarna. Dodona sattes in för första gången när jag var där, trots hennes helt förskräckliga benställ :eek:
High Pearl tror jag föddes då.
Natty Rose känner jag inte igen, kanske föddes då? (u Natty Lass antar jag)
Druvan föddes
Noonan fick sitt första
Riminis blev ju Rockefeller
Highness är död idag, fick något jättevackert
Duchesse fick ju Druvan
Dietrich fick...en hingst?
Dakotas minns jag inte vad den heter eller ens vad det blev :o . Hon konstaterades icke dräktig på sen kontroll på hösten, MH hade henne som sin häst och red och tränade, i början av våren började stackars Dakota bli tung och klumpig, M trodde hon var full av mask eller dräktig, så orkeslös var hon. Fick ordern att ta ut henne på galopppbanan för att flåsa henne lite. Dakota orkade ingeting. Då vägrade M rida henne förrän dom kollat upp henne, och ojdå...
...in med handen för att känna..."ja det är hjärtslag här" säger lilla A.
Boxvila för Dakota och hon fölade efter bara några veckor :crazy: . Det var ju 2001 så kolla vilken fyraåring som är undan Dakota, så vet du hur den "blev till" :cool:

Hälsa ledningen att vi vill ha fölbilder på hemsidan mer än på Derrydona :banana:

Till övriga läsare av Tråden:
Så här roligt har vi det på Hippologen! :)
:banana: :banana: :banana:

Dakotas föl blev ett stoföl, e. gigolo. Daytona, ett väldigt trevligt sto med bra gångarter och trevligt temerament. Går som unghäst åt tvåorna. :banana:

Tack där trillade poletten ner :idea:
Så var det hon hette ja! Så bra att hon växte upp och blev trevlig, med en lite halvtaskig start i magen :D

Jag har sökt och blivit kallad till provet. Ska göra den 26:e.

Ni som sökt, vilken inriktning har ni valt? Ni som som svarat och går där redan, vilken inriktning går ni? Har ni med er egna hästar?

Jag sökte stallchefsutbildningen, kom inte in där. Hade ingen reserv vald heller då jag inte ville bli ridlärare. Men mitt i sommaren ringer dom upp mig ifrån SLU och undrar om jag inte kan tänka mig att gå ridläraren istället, då jag tydligen hade gjort sådana bra antagningsprov. Efter lite tvekan tackad jag ändock ja, och började på hösten på Flyinge. Dit hade jag en häst med mig och det var tur det, för det var inte mycket ridning man fick som det tydligt talades om ifrån början. det var mer inriktat på teorin och mycket tid las till läsning.
Andra året på strömsholm tog jag med mig två hästar. en äldre världsvan herre och en unghäst. Där red vi mycket! Vi Hippologer ansvarar även för RIK´s extrahästar, och jag tror vi hade ungefär 55-60 hästar på 25 elever. Vi hade ju varsinn hopp och dressyrhäst, men utöver dom fanns det alltid extrahästar som skulle ridas, eller kamraternas, om någon var sjuk eller ledig, osv osv. Även RIK hade extrahästar till sig själva, som vi red till och från. Och sedan fanns ju beridarnas hästar som dom gladeligen ville ha hjälp med... :smirk: Så det fanns hästar så det räckte och blev över. Jag skickade hem min gamla häst vid jul och behöll bara unghästen däruppe, för att ha mera tid till examensarbetet. På våren går man inte i skolan mer än kanske 4h per dag, det är gott om egen tid för ridning av skolhästarna och framförallt x-arbetet. Jag kan säga till andra som söker/kommer in, att man inte behöver ha egen häst med sig till Strömsholm. För hästarna man rider där är av FIN kvalité! och det är roligt! :)

jag har sökt ridlärare...och kommer jag in ska jag inte ha med mej någon häst ner..

Jag kom in näst sist i mitt fys test och jag kom in....

När vi skulle springa så sa det bara :eek: "poff" :eek: så var alla flera mil bort och kvar står jag långsamt springande mot folkmassan :o i fjärran....och jag sprang ändå på 11 min :smirk: ....

Skönt att veta att man kan komma in trots inte så bra fys test, drar en lättnadesn suck. Har verkligen haft Ågren för den delen. Har pratat med min tränare som gicj hipplogen för många herrans år sedan och hon sa precis som haileybailey att man inte behöver ha häst andra året. Tror ändå att min lilla gumma får följa med, fast det blir nog tufft. fast man ska ju komma in först innan man börjar planera... En fråga till HaileyBailey: Ångrar du att du gock ridlärarutbildningen? Vad jobbar du med nu?

Ja och nej med handen på hjärtat.
Ja jag ångrar att jag valde/accepterade ridlärarinriktningen då jag innerst inne inte trodde jag skulle tycka om det. (hade inte undervisat tidigare och har inget tålamod med barn) Jag gick 2000-2002.
Nej jag ångrar inte att jag gick Hippen för jag fick vänner för livet (givetvis :love: ) och fick förmånen att träna för de allra bästa instruktörer vi har i sverige. Mette Henriksen, Bo Jenå, Susanne Gielen, Peter Eriksson, Sylve Söderstrand :love: :love: :bow: :bow: (alla älskar Sylve) Lotta Björe :bow: , Louise Haaga, Erik Berggren, Pontus Westergren, Eva-Karin Oscarsson (nåja, vår personkemi brast en aning men KUNSKAPEN :bow: ), Linda Andersson och Mads Hendeliowitz. Vi fick rida MKT bra hästar och utvecklade oss något otroligt. Det gav mig väldigt mycket på det personliga planet om inte annat. Jag har kunnat utbilda många hästar därefter (varav en Bruksprovsetta :cool: och en Rikskvalitetsfinalist) . Det jag brinner för mest är just uppfödning och utbildning , och det fick jag koppen full av på Flyinge med Anders och Ann Gånheim. Samt ha privata träningar för osäkra ekipage, det är jätteroligt!!
Jag valde att inte arbeta som ridlärare därefter utan tog en paus helt ifrån hästar som yrke och satt som projektansvarig på kontor ett tag och sedan/just nu arbetar jag i hästaffär som "sakkunnig". Har i dagarna påbörjat en distansutbildning i Marknadsföring och i höst börjar jag en påbyggnadskurs för färdiga Hippologer som heter Affärsledarskap, den utbildningen leder vidare till rättigheten att söka forskarutbildningar/tjänster, och det är mitt huvudsiktliga mål. Att få forska, vägen dit är nog snårig och lång, men vill man bara så...då får det ta sin tid. Kunskap leder i längden och SLU har så gott rykte som instution för utveckling, så jag åker tåget till slutstation.

Sitter inte som överbetald på jobbet idag, men har en stadig rörelse "vid sidan av" som jag inte kunnat haft om jag inte gått Hippen. mina kamrater som idag jobbar som ridlärare tycker ju inte det är så värst stimulerande heller alla dagar. I den branschen är det nog svårare att utvecklas som peron, om ni förstår vad jag menar. Det krävs nog att man hamnar på "rätt" ridskola för det.

många tankar, men Hippen ger er möjligheter till mycket efter skolan, så ta chansen!! :)

Mkt intressant att lasa. Blir verkligen sugen pa att ga dar nu. Hoppas att jag kommer in nu. Som det stod i foregaende inlagg, finnns fler hippare som vill delge sin historia sa vore det roligt...

Cockney har väl fullt upp med pluggande inför alla sluttentor och den förfärligt skrämmande Muntliga Syntesen! Men vi får hoppas att hon vaknar till liv snart ;)

Vad är den muntilga syntesen för något? Lät svårt....

Nu har jag vaknat igen... =)
Huvaligen vad det är mycket nu, det är ju bara två veckor kvar!!
Den Muntliga syntesen har jag faktiskt inte hunnit oroa mig för om jag ska vara ärlig =) Har tenta i ridlära idag och på fredag MV´s miljötenta (som jag måste klara för att ens få göra muntliga syntesen) Sedan 3 st examen kvar i unghäst blocket.

Till dig som frågade så är Muntliga syntesen en muntlig tentamen som binder ihop alla kurser som man har haft under året. Man sitter i grupp om 4 pers. tillsammans med 2-3 lärare och man får frågor som t.ex."Du har fått i uppdrag av en bekant till dig som är uppfödare att köpa in några unghästar , vad tänker du på?" eller "En dag då du kommer lite tidigare till inackorderingsstallet där du har din häst upptäcker du att den har sitt utetäcka på sig men inte är ute i hagen (som den borde vara) och dessutom är tjock i benen, vad gör du? och vad kan det bero på?"
åsså ska man så djupt och ingående som möjligt diskutera fram svar i gruppen och använda sig av allt som man har lärt sig.

Längtar som få tills att flytta upp till strömsholm nu. Är lite trist just nu med många skolhästar som är skadade så de stackarna som har examen nästa vecka får lite snabbt rida in sig på gymnasiehästarna... Två st. som går i tvåan nu har t.om med fått DELA häst i hoppningen för att det inte finns några hästar... de behöver nog komma ut på sitt bete och sin behövliga vila...

Var det nått speciellt ni ville veta ?

okej, lät inte så hemskt som jag först trodde. Då går du ridlärare då (eftersom du skulle upp till strömsholm)? Vad tänker du göra efter utbildningen? Har du samma mål nu som när du sökte in? Har du med någon egen häst till Flyinge? Funkar det bra i såfall? Hur mkt ridning är det egentligen första året? Passar på att grilla dig nu lite när jag har chansen... ;)

Näe det tyckte inte jag heller förrän jag insåg hur hemskt det var (vi fick göra en slags"övning" på den muntliga syntesen för ett par månader sen så vi inte skulle vara helt oförberedda på den slutgiltiga, tack och lov för det =) )

Japp, helt rätt...

Jag är en av de få som vet vad jag inte vill göra när jag går ut och det är att jobba som ridlärare...(trots att jag går den inriktningen)
Men så är det, att jobba på ridskola som ridlärare är inget som lockar för min del, jag skulle i sådana fall gärna utbilda mig till C-tränare i hoppning.
Oj vad var mina mål =) Jag ville egentligen gå stallchefsinriktningen för att jag tyckte det verkade intressant med unghästutbildningen men så blev det inte utan trots att det sägs att Hippologen inte är någon ridutbildning (som den eg. inte är) Så ger dock ridlärarinriktningen en större möjlighet till iallafall mer ridning på schemat än andra året på Flyinge gör. Så därför valde jag ridl.inr. + att jag tyckte att utbildningen ger en väldigt bred bas att stå på, jag visste inte riktigt vad jag ville göra - jag ville absolut inte läsa något teoretiskt som jag eg. inte var intresserad av. så tyckte jag att hippologen var ett utmärkt alternativ.
Jag går eg. här för att utveckla mig själv teoretiskt och praktiskt så mycket som möjligt och när jag har gått ut hoppas jag att jag genom kontakter kan få ett bra jobb, där jag får rida och utvecklas ännu mer. jag är ganska öppen för det mesta när jag går ut.

Jag har inte med någon egen häst för att jag inte äger någon. Dock går det ingen nöd på mig för det, har haft möjlighet att hjälpa flyinge unghingstberidare med hennes personliga utbildningshästar så jag har fått rida ganska mycket och det har varit väldigt skönt ibland då det har varit stressigt i skolan och dagarna blir sena som dom är. så jag tycker att jag har haft det bra...

Första året är uppdelat så att man går igenom tre olika block.
ex. 1. Ridning 6v
2. Körning 3v/Integration 3v
3. Stuteri och unghäst
Så man rider i 6 veckorpå en skolhäst som man blir tilldelad. 3 dgr/v dressyr och 2dgr/v hoppning sedan rider man hästen en dag på helgen ute. så just under ridblocket är det ganska intensivt men sedan är ridning så når obefintlig bortsett på det som man rider på unghästen (absolut inget mycket!) dessutom ska de nog ta bort det till nästa år...

Grilla på! jag tycker det är kul att vara till någon hjälp. Jag minns själv att jag var likadan när jag hade sökt in =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 245
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 967
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka