Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
bomlösa sadlarna? Någon som vet när man började att tillverka de moderna bomlösa sadlarna? Hur har utvecklingen varit? Vad var det för skäl till att man började tillverka dessa sadlar?
*puttar upp och skriver vad jag HÖRT (men inte är säker på)*
Det är väl egentligen tvärtom; bomsadeln utvecklades ur en bomlös sadel.
Som jag förstått det utvecklades bomsadeln eftersom riddarna i riktigt tunga rustningar skulle kunna sitta stadigt; och för detta behövdes högt fram och bakvalv; och för att dessa skulle vara stabila behövdes en bom dem emellan. Fast detta kan inte stämma sådär jättebra eftersom även vissa nomader rider i bomsadlar (fast de kanske använder sadlarna till annat också? Som packning av bytesdjur m.m. (då är det kanske bekvämt med något hårt för att hålla bytet på plats mitt på sadeln)).
De första sadlarna har jag för mig var "filtar" packade med halm eller liknande för att göra vassa ryggrader lite trevligare att sitta på (och/eller verka stötdämpande?); det var helt enkelt "dynor".
Hästnyheter Två bolag som står bakom omdiskuterade Viegård Stuteri ska betala höga böter, efter flera händelser rörande vanvård av djur. Trots detta...
Hundavel & Ras Jag gillar verkligen inte att så många hundraser (åtminstone de som inte också har prov) ska ha så tydlig könskaraktär. Jag tror att det...