Historien bakom de

alazzi

Trådstartare
bomlösa sadlarna? Någon som vet när man började att tillverka de moderna bomlösa sadlarna? Hur har utvecklingen varit? Vad var det för skäl till att man började tillverka dessa sadlar?

Sv: Historien bakom de

*puttar upp och skriver vad jag HÖRT (men inte är säker på)*

Det är väl egentligen tvärtom; bomsadeln utvecklades ur en bomlös sadel.

Som jag förstått det utvecklades bomsadeln eftersom riddarna i riktigt tunga rustningar skulle kunna sitta stadigt; och för detta behövdes högt fram och bakvalv; och för att dessa skulle vara stabila behövdes en bom dem emellan. Fast detta kan inte stämma sådär jättebra eftersom även vissa nomader rider i bomsadlar (fast de kanske använder sadlarna till annat också? Som packning av bytesdjur m.m. (då är det kanske bekvämt med något hårt för att hålla bytet på plats mitt på sadeln)).

De första sadlarna har jag för mig var "filtar" packade med halm eller liknande för att göra vassa ryggrader lite trevligare att sitta på (och/eller verka stötdämpande?); det var helt enkelt "dynor".

Jag är övertygd (overbevist) om at sadelbom = laget for menneskets beste, inte for hästens. Er spent på om noen her vet mer om det! :bump:

Jo, visst har du rätt i att bomsadeln är en nyare sadel än den bomlösa.

Det jag funderar på är den nya generationen av bomlösa varianter.

T.ex Torsion och liknande. Hur länge har de funnits?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
342
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: MissFideli
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka