Bukefalos 28 år!

Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Chili

Trådstartare
Jag har en väldigt pysslig mamma och tycker att hennes verk borde visas upp för världen! Hon har en lång tid haft dille på att göra Barbiekläder, men inte vilka som helst - utan historiska kläder, alltså tidsenliga från någon tidsperiod. Hon gör dem från scratch utan mönster, hon bara letar i böcker och på nätet efter tydliga bilder och gör själva mönstret själv :)

Allt ska vara med - mamelucker, underkjolar, korsetter. Tyvärr har hon inte hunnit göra tidsenliga huvudbonader och håruppsättningar så helt nöjd med dessa bilder är hon inte (perfektionist) :p

Visar bara 3 kreationer idag, fler orkade vi inte klä på. Hon håller just nu på med Sverigedräkten som ska vara klar till midsommar :)
Den första är från sent 1300-tal. Då fanns varken bh eller korsett, som synes. Från insidan och ut:
Mamelucker.
liten8.jpg


Mamelucker + särk.
liten9.jpg


Närbild

Underkjol.
liten11.jpg


Underklänning (ja de hade mååånga lager kläder).
liten12.jpg
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Närbild på underklänningen.
liten13.jpg


Huvudbonad (inte tidsenlig men det var fint med den till).
liten14.jpg


Själva klänningen (vi orkade inte knäppa alla pytteknappar).
liten15.jpg


Närbild klänning

Från sidan (detta "hål" under armarna kallades Djävulens Fönster för att männen kunde se kvinnornas midja, vilket enligt prästerna var ren ondska...).
liten17.jpg


Bakifrån med släpet
 
Senast ändrad:
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Fortsätter in på 1500-talet (har jag för mig). Denna kreation är inte helt klar än.

Underklänning, korsett + mamelucker.
liten4-2.jpg


liten5-2.jpg


Närbild framifrån

Underkjol (med insydda ståltrådar för att få rätt vidd på kjolen, vilket de också hade under den tiden).
liten2-1.jpg


Såhär långt är den klar, alltså saknas överdelen, huvudbonad osv.
liten1-2.jpg
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Och som en lite avslutning, den första outfiten hon gjorde. Nutida leoparddress. Jackan och kjolen är fodrade med rosa satintyg :)

liten6-2.jpg


liten7-1.jpg


Ursäkta för bildbomben, men någon kanske finner inspiration att själva börja med detta! För den som är pysslig verkar det jättekul för det är verkligen sjukt petigt med alla små pärlor... Fritt fram för kommentarer! :)

/Chili och mamma
 
Senast ändrad:
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Gud var snygga!:love::love:

Shit om man ändå kunde vara så duktig:laugh:

Nästan så att man blir sugen på att rota fram alla gamla barbiedockor och den hög med kläder man hade då.. Haha:angel:
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Fast kvinnor hade inte mamelucker på den tiden. (Dvs medeltiden)

De hade knästrumpor som gick en bit ovan knäet och som var fästade i ett strumpeband.

Thats it.

Det är inte förrän in på 1800-talets slut det blir vanligt att kvinnor har mamelucker eller liknande byxor underst.

Fast det är roliga och välgjorda kläder ändå....

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Såå sjukt fina!
Gillar att det är gjort så "riktigt" som möjligt. De kläder som hörde till Barbie där det var lager involverat brukade ju mest vara fusk vill jag minnas. Typ smoking till Ken var en byxdress :p
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Vad duktig din mamma är! :laugh:

Min mamma är likadan, hon sydde alltid ur snygga Barbie kläder till mig och min lilla syster.
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Fö syr jag en rysk uniform fr WW2 till min ena nalle..... Ganska kul projekt... fast hjälmen lär bli svår!

/KT
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Du får leta upp en trevlig smed vettu!:D

/Migo
som syr historiska kläder åt sig själv istället.
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Fast kvinnor hade inte mamelucker på den tiden. (Dvs medeltiden)

De hade knästrumpor som gick en bit ovan knäet och som var fästade i ett strumpeband.

Thats it.

Det är inte förrän in på 1800-talets slut det blir vanligt att kvinnor har mamelucker eller liknande byxor underst.

Fast det är roliga och välgjorda kläder ändå....

/KT

Jag måste passa på att fråga vilken typ av "strumpa" du menar?
Jag är dålig på underkläder ska erkännas, trodde att man hade sydda typ hosor av lin underst? Det är ju iofs en sorts strumpa...:angel:
Stickade (under)kläder var en bra bit senare va?
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Jag måste passa på att fråga vilken typ av "strumpa" du menar?
Jag är dålig på underkläder ska erkännas, trodde att man hade sydda typ hosor av lin underst? Det är ju iofs en sorts strumpa...:angel:
Stickade (under)kläder var en bra bit senare va?

Jag menar sydda... stickade kommer inte förrän under 1500-talet.

Hosor och strumpor är ju i princip samma sak...

Här i skåne säger man juhåsor eller hossor om just strumpor... ioavbruten tradition fr förr kanske???:D

/KT
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Åh, är det verkligen så? För hon har tittat i en massa faktaböcker och vill ju göra dem helt tidsenliga. Det är ju till och med hål i grenen för att underlätta toabesök :D

Men får säga till henne att kika igen på det där.

Till övriga; tack för responsen! :) Och ja - hon har ett himla tålamod med sånt där... När vi var små sydde och stickade hon massor till oss och hon har även gjort min balklänning (där hon sydde på massor med pärlor i sömmarna, sådana extremt små :o).
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Kläderna är jättefina! Jag är djupt imponerad över hennes sömnadsskicklighet och tålamod.
 
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Tack, hon kommer bli så glad av att höra det här :)
Hon hade en egen sybehörsbutik som hon fick lägga ner pga ryggoperation så nu syr hon allt möjligt hemma i den mån hon orkar med (sitta vid symaskinen är jobbigt för ryggen). Så det betyder massor för henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Historiska hemmagjorda Barbiekläder!

Sorry för frånvaron av barbiedocka men jag tog vad som fanns hemma; en ölflaska.:p

PICT0042.jpg


PICT0041.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp