Historiska romaner för ovan läsare

Praeterea

Trådstartare
Min sambo har precis tagit sig igenom böckerna om Arn, vilket nog är något av det första han har läst sen skoltiden. Nu är han sugen på att fortsätta med något annat i samma stuk, men även om jag läser mycket och gärna gapar avdelningen för historiska romaner i min bokhylla väldigt tom.

Så är det någon som har något bra tips på böcker med historiskt tema som är hyfsat lättillgängliga, även om läsaren inte har så stor läsvana?
Tar tacksamt emot alla förslag!

Sv: Historiska romaner för ovan läsare

Ellis Peters serie om Broder Cadfael, munk och detektiv på 1000-talet.

Mika Waltari - "Mikael Ludenfot" och "Sinue egyptiern"

Eller varför inte Frans G Bengstsson "Röde Orm"

Röde Orm tänkte jag också på. Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross tror jag också kan vara något

Rune Pär Olofsson har skrivit en romanserie i fyra delar om Tiden då Gustav Vasas söner var kungar. Lyckans tärning heter den första boken och jag tyckte de var läsvärda. Röde Orm är ju en klassiker.
Jan Fridegårds Trägudars land kan också vara något att kolla upp. En serie på tre böcker om slaveriet i Sverige.

Conn Igguldens serie om Ceasar! Precis lika medryckande, spännande och hyfsat lättläst som Arn :-).

Jag kommer att tänka på Johanne Hildebrandts serie om Valhalla, Freja heter första boken? :)

Serien om ramses av Christian Jacq! (Utspelar sig på faraonernas tid, handlar om ramses)
Författaren är dessutom egyptolog, väldigt välskrivna böcker.

Brännmärkt, av Catharina Ingelman-Sundberg. Handlar om en kvinna i det medeltida Stockholm, det finns tre böcker i serien alla är bra.

100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann, där får man ju världshistorian i ett svep liksom. :D Just för att behålla läsglädjen! :D En man som heter Ove är ju i samma stil.

Serien om ramses av Christian Jacq! (Utspelar sig på faraonernas tid, handlar om ramses)
Författaren är dessutom egyptolog, väldigt välskrivna böcker.

Brännmärkt, av Catharina Ingelman-Sundberg. Handlar om en kvinna i det medeltida Stockholm, det finns tre böcker i serien alla är bra.

Ramses-böckerna är underbara, men de är lite tunglästa på grund av det högtidliga språket tror jag. Samma med Sinue egyptiern. Om han inte läst mycket kanske några med enklare språk vore bättre.
Om man vill ha lättlästa skulle jag rekommendera Barbara Wood:s böcker. Den bästa enligt mig år Gudarnas dotter. Handlar om Selene som är läkekvinna i gamla Egypten. Gillar man den så lör man gilla hennes övriga böcker, de liknar varandra i stilen väldigt mycket.

Kristin Lavransdotter är otroligt bra, har läst den tre ggr. Utspelar sig i Norge på Arns tid. En kärlekssaga mellan Kristin och Erlend, främst ur Kristins vinkel. Man får följa hennes känslor och vardag så man verkligen får känna hur en kvinna på den tiden hade det. Sigrid Unset fick Nobelpriset för den boken om jag inte minns fel.

Elisabeth Gloriana är en biografi om Elizabeth av England, suveränt skriven och lättläst. Romanform.

En annan biografi om en svensk drottning är Drottning Blanka, skriven i romanform och handlar om tonåriga Blanche som gifts bort med en svensk kung/kronprins och hamnar på Bohus fästning på 1300-talet. Lättläst och underbar historisk läsning.

Håller med om Påven Johanna, lättläst och som klistrad i handen! Baserad på verkligheten också.

Glömde, en bok med en man också ;-) Alexander min härskare, som givetvis handlar om Alexander den store.

Senast ändrad:

Johanne Hildebrandts triologi "Freja - Sagan om Valhalla", "Idun- Sagan om Valhalla" och "Saga från Valhalla" är lättlästa.
Ken Follet
Catharina Ingelman -Sundberg har många bra historiska romaner
Marion Zimmer-Bradley Hennes romaner om Kung Arthur rekomenderas, är lättlästa

"Quo vadis" av Henryk Sienkiewicz. Väldigt spännande bok som dessutom är lättläst. Utspelar sig i antikens Rom (ca 50 e. kr.) och skildrar kejsar Neros förföljelser av de tidiga kristna.

Jag föreslår en outsider i Rune Pär Olofsson.
Nu var det väldigt länge sen jag läste dem, men bara slukade hela serien då :).

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka