Sv: Historiska romaner för ovan läsare
Serien om ramses av Christian Jacq! (Utspelar sig på faraonernas tid, handlar om ramses)
Författaren är dessutom egyptolog, väldigt välskrivna böcker.
Brännmärkt, av Catharina Ingelman-Sundberg. Handlar om en kvinna i det medeltida Stockholm, det finns tre böcker i serien alla är bra.
Ramses-böckerna är underbara, men de är lite tunglästa på grund av det högtidliga språket tror jag. Samma med Sinue egyptiern. Om han inte läst mycket kanske några med enklare språk vore bättre.
Om man vill ha lättlästa skulle jag rekommendera Barbara Wood:s böcker. Den bästa enligt mig år Gudarnas dotter. Handlar om Selene som är läkekvinna i gamla Egypten. Gillar man den så lör man gilla hennes övriga böcker, de liknar varandra i stilen väldigt mycket.
Kristin Lavransdotter är otroligt bra, har läst den tre ggr. Utspelar sig i Norge på Arns tid. En kärlekssaga mellan Kristin och Erlend, främst ur Kristins vinkel. Man får följa hennes känslor och vardag så man verkligen får känna hur en kvinna på den tiden hade det. Sigrid Unset fick Nobelpriset för den boken om jag inte minns fel.
Elisabeth Gloriana är en biografi om Elizabeth av England, suveränt skriven och lättläst. Romanform.
En annan biografi om en svensk drottning är Drottning Blanka, skriven i romanform och handlar om tonåriga Blanche som gifts bort med en svensk kung/kronprins och hamnar på Bohus fästning på 1300-talet. Lättläst och underbar historisk läsning.
Håller med om Påven Johanna, lättläst och som klistrad i handen! Baserad på verkligheten också.
Glömde, en bok med en man också ;-) Alexander min härskare, som givetvis handlar om Alexander den store.