Hitta häst?

Comfort

Trådstartare
yey, debuten på Galopp!:banana:


Min travhäst blev utdömd till trav igår, och nu känner jag mer för att gå över till mit gamla (egentliga:o) intresse, nämligen fullblod.

Innan jag köpte Yalla letade jag efter att fullblod att ha till rid/hopp/fritidshäst. Det fick MYCKET gärna vara en fd galoppör, gärna direkt från banan då jag tycker det är fantastiskt roligt att omskola hästar, och har gjort detta flera gånger med lyckade resultat.

dock efter ett par tråkiga erarenheter fick jag nog och köpte travis istället, som nu har skitit sig då...



jag ska nu omskola henne och sälja som ridhäst, och sedan försöka hitta ett fullblod är det tänkt, men hur?:confused:
de man ser på annons är oftast skadade, eller så står de 100 mil från mig eller är för små. Står det inget om skada så får man höra när man ringer att "jo han har ett ansträngt gaffelband, eller hon har problem med ryggen så behöver en liten ryttare", osv osv

kan man besöka tränare på tex Jägers, Täby och höra sig för?
Om man ringer, blir man dissad då eller?
Blir det överpris?
Via kontakter vinner man ju mycket, men jag känner inte EN ENDA som håller på med galopp:crazy:

Jag vill bara ha en trevlig häst med storlek, som suger på galopp men vill gärna bo hos mig och bli en mycket välomhändertagen ridhäst, är det så svårt? sen behöver den inte kosta 30 000 bara för det;)

jag tycker man hör ofta historer om folk som har gått till tränarna och sen köpt en fin häst för fruktansvärt underpris, eller är det just det det är, historier?
 
Sv: Hitta häst?

jag tycker man hör ofta historer om folk som har gått till tränarna och sen köpt en fin häst för fruktansvärt underpris, eller är det just det det är, historier?

Det är sanna historier. Ring runt till tränarna och kolla. Så här års kommer unghästarna och dom som inte duger blir till salu. Kommer det då någon som verkar förhållandevis vettig blir ägarna jättelyckliga. En mun mindre att mätta. Säg att det kostar runt 10.000 i månaden att ha häst i proffsträning så fattar du att dom blir glada att få hästarna sålda!:angel:
 
Sv: Hitta häst?

ok! härligt! :D
men ska man höra av sig til tränarna eller till ägarna?
Ta med släpet och åka en tripp till malmö bara för att "kolla?" ;):p
 
Sv: Hitta häst?

Jag skulle nog börja med att ringa runt lite och sen komma och titta. Det gäller att ha tur och att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle. Kanske sätt ut annons här på Buke, jag tror att tränarna börjar leta här. Du kan också sätta annons i Skandinavisk Galopp, det kostar 200 kr tror jag. Billigare än att köra runt med släpet!:angel:

Nu är vi flera här som har dig i bakhuvudet om vi hör något.
 
Sv: Hitta häst?

Fast det är nog ingen som säljer en helt frisk häst med storlek (något som är väldigt eftertraktat...) för mindre än 30 000 kr.

De hästarna bör kosta minst 40 000 + moms

Däremot om du kan acceptera en mindre skada eller en allmänt sliten häst så kan du komma ner i pris. En mindre senskada är egentligen inget större problem som ridhäst men man får ta det lite lugnt(= rida dressyr) ett halvår så att det hinner läka ut.
 
Sv: Hitta häst?

Nä de får vara nog med folk som vill ha hästar gratis och under 25 000kr. de kostar att föda upp osv. Fullbloden är dessutom inte bara köpa för att dom är billigare en hbl utan dom är dyrare att fodra och försäkra och dom behöver skos var6 vecka så man ska nog tänka efter både 1,2 el 3 ggr innan man köper sig ett fullblod.
Ledsamt att se sitt fina fullblod avtacklad pga att folk inte vågar fodra dom ordenligt. Dom ska fasen inte säljas billigare dom är minst lika bra ridhästar som Hbl om inte bättre då dom inte är ridna bara mellan 4 väggar dag ut och dag in. Bra uppfödd osv.
Ett fullblod på 165cm med bra gång kostar runt 50 000-70 000kr och de får man om man inte har så jäkla bråttom. och hittar en kunnig person.
 
Sv: Hitta häst?

Gordon har rätt i sina synpunkter, men det är trots allt inte alla som farar illa efter att ha avslutat sin galopp-karriär. "Visa din..."-tråden har flera exempel på motsatsen.
Den riktning prop-utskrivningen håller på att ta, betydar att flera och flera galoppörer blir utslagna och man, tyvärr, kommer att hamna i en utbud/efterfrågan-situation.
Att sälja för en god peng betydar inte automatiskt att hästen får det bra, även om chanserna kanske är större. Med lite möda går det att hitta en bra, ny ägare och då kan det vara värd att få mindre betalt.
Annars återstår alltid ett nog så tråkigt alternativ.
 
Sv: Hitta häst?

Ja som många andra har sagt så är det bara att ringa runt till olika tränare eller ägare och höra sig för. Alternativt kolla annonser för vissa annonserar.

Jag har alltid varit en fullblods människa och för mig är det den enda rasen som "duger".
Köpte min nuvarande sötnos i våras. Hittade honom på annons av en slump en dag och for till Angarn för att titta på honom helgen efter. Detta var i januari. Nästan 3år gammal, härlig stam, riktigt fin exteriör och vilka gångarter!! Det var inge snack om saken jag skulle ha honom.
Dock...så hade han en senskada. Men det var inget som oroade mig, med rätt vård så brukar de återhämta sig så bra att man aldrig mer märker av senskadan mer än exteriört. Dessutom visade han inge ömhetstecken när jag var där.
Men till en början så fick jag ta honom på foder för att se att allt stämde, eller rättare sagt att han trivdes hos mig. Vilket han gjorde och en bättre häst lär jag nog aldrig hitta. Självklart blev det ett köp.

Nu lite mer än ett halvår sedan han kom hem till mig så har vi det oerhört kul tillsammans och han sätts nu igång efter en kortare viloperiod. Senan har vi inte märkt av över huvudtaget och det lär vi nog aldrig göra heller.


Så var inte orolig för en mindre skada, som ridhäst kommer en häst aldrig någonsin komma upp i de påfrestningar som en galoppör i träning kommer upp i.
 
Sv: Hitta häst?

Den riktning prop-utskrivningen håller på att ta, betydar att flera och flera galoppörer blir utslagna och man, tyvärr, kommer att hamna i en utbud/efterfrågan-situation.
Vad menas med prop-utskrivning
 

Liknande trådar

Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 049
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 940
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp