Bukefalos 28 år!

Hitta partner

Sv: Hitta partner

Vad tror du själv? Är det något som saknas inom ridsporten är det oftast kunskap om gruppdynamik. Räcker väl med att läsa vissa trådar här på Buke för att inse att "damerna i stallet" inte är världsbäst på att krama om varandra. I många stall finns det en rätt uppenbar "hackordning". Som kille ser man den rätt snart men kan oftast hålla sig neutral till det. Man gör oftast jobbet och bryr sig inte om "skitsnacket". Men det är oftast inte heller accepterat att vara neutral. Och ve den tjej som bryter ordningen och vissar intresse för killen. Hon blir snabbt "utfryst" om "hönan" överst inte uppskattar det hela...
 
Sv: Hitta partner

Det är säkrast att vara tyst om de åsikterna på platser som är kvinnodominerade. Sammanhållningen är ofta inte vad den borde vara eller förväntad... *s*
 
Sv: Hitta partner

Visst stämmer det allt för väl att det är en massa skitsnack och dålig stämning i många stall, men att göra det till något typiskt kvinnligt är rätt trist. Det finns allt för mycket skitsnack och överträdelser på manliga arbetsplatser/hobbylokaler med så det är snarare ett mänskligt drag.

Blandningen är alltid bäst, lite svår att få till bara.
 
Sv: Hitta partner

Tyvärr så är det ett faktum att sammanhållningen på kvinnliga arbetsplatser är sämre än på manliga. Man ställer inte upp för varandra på samma sätt. Man stöttar inte fackliga ombud eller skyddsombud när det gäller. Allt det här märks inte minst när det handlar om lönelägen och löneförhandlingar. Hade kvinnor haft bättre sammanhållning hade lönediskrimineringen mellan könen varit enbart ett minne idag...

Håller med om att blandning alltid är bäst. Det brukar dämpa konversationen och få människor att uppföra sig...
 
Sv: Hitta partner

Oj att tjejerna inte slänger sig på dig med din attityd är ju verkligen jättemärkligt.
 
Sv: Hitta partner

Ehm, ursäkta? Vi är defintivit kvinnodominerade på mitt jobb och sammanhållningen är strålande! Vi som jobbar ihop har även blivit vänner på fritiden.
 
Sv: Hitta partner

Ja det köper inte jag heller!

Både på min förra arbetsplats (ca 25 kvinnor, 1 man på avdelningen) och på min nuvarande (3 kvinnor) är det väldigt bra stämning, och jag har aldrig upplevt att man inte stöttat varann, tvärtom!

Visst förekommer skitsnack, men det var då inte bättre på de mansdominerade avdelningarna, snarare tvärtom!
 
Sv: Hitta partner

Snälla du, det finns allt för många exempel på ren och skär mobbing på manliga arbetsplatser, såväl fysisk och psykisk. Läste så sent som igår om två kvinnor som utsattes för trakasserier av de andra på jobbet, ena brukade kastas ner i sopkontainrarna av sina "snälla" kollegor på lagret. De kallades för horor och fick finna sig i att bli smällda på rumpan och nypna i brösten. Nu har de ansvariga tack och lov dömts men kvinnorna klarade inte av att gå tillbaka till jobbet utan har fått omplaceras efter sjukskrivning. :yuck:
 
Sv: Hitta partner

Tycker det är så tråkigt med såna kommentarer., Jag känner inte alls igen det!
Har jobbat på båda kvinnodominerade och mansdominerade arbetsplatser. Min erfarenhet är snarare att på kvinnodominerade arbetsplatser var man bättre på att stötta varandra och hjälpas åt. Om jag ska generalisera så har det snarare varit äldre män som har snackat mest skit på de arbetsplatser jag varit.
 
Sv: Hitta partner

Är skyddsingenjör sedan tjugotalet år tillbaka med över tiotalet år som skyddsombud. Visst finns det bra arbetsplatser med god sammanhållning men det finns också sämre...

När sjuksköterskestrejken var för någa år sadan får man nog säga att sammanhållningen inte var den bästa. Det har påverkat inte minst löneutvecklingen än idag. Och sen kan man även nämna bemanningsituationen på både sjukhus och vårdhem. Men bättre sammanhållning så skulle vissa företag inte kunna agera som de gör.

Sen räcker det med att titta på hästnäringen. Hur många tjejer vågar kräva att man följer arbetsmiljölagen? Nej oftast är man så rädd för att förlora jobbet att man inte vågar säga emot eller ställa krav.

Men, ok det är off topic. Personligen, hur man ser på och agerar rörande lika frågor... ...det är rätt stor skillnad att diskutera här på forumet och att göra det i verkliga livet...
 
Sv: Hitta partner

Fast den typen av problem med att folk inte vågar stå på sig har inget med kön att göra tycker jag. Jag har jobbat fackligt i 20 år och har träffat alla sorters människor. Sen måste man ju alltid se på bakomliggande orsaker som gör att folk inte vågar stå upp för sig själva och sina rättigheter.
 
Sv: Hitta partner

Tyvärr så är det ett faktum att sammanhållningen på kvinnliga arbetsplatser är sämre än på manliga. Man ställer inte upp för varandra på samma sätt. Man stöttar inte fackliga ombud eller skyddsombud när det gäller. Allt det här märks inte minst när det handlar om lönelägen och löneförhandlingar. Hade kvinnor haft bättre sammanhållning hade lönediskrimineringen mellan könen varit enbart ett minne idag...

Håller med om att blandning alltid är bäst. Det brukar dämpa konversationen och få människor att uppföra sig...

Det här är faktiskt bland det mest kvalificerade skitsnack jag läst på Buke (vilket inte vill säga så lite).

Så det är kvinnornas och enbart kvinnornas fel att löneskillnader mellan könen existerar? Snacka om att skuldbelägga de som är drabbade!! Jag kan meddela att det inte är mitt och mina kvinnliga kollegors fel inom den statliga verksamhet jag arbetat tio år av mitt liv (läs: universitetet) att vi än idag har lägre löner och generellt svårare att meritera oss. Det är en patriarkalisk struktur som uppbärs av båda de biologiska könen!

Du säger att tjejer har svårt att stå på sig och säga ifrån. Ja tacka fan för det! För om man gör det som kvinna är man en bråkig bitterfitta. Om man gör det som (rätt sorts) man är man ett chefsämne som visar styrka. Och det kan jag inte bevisa på något sätt, men jag tror inte jag är ensam om denna slutsats.

Sedan är det så, beträffande sammanhållning, att män fram till för något decennium sedan tränades professionellt i en typ av sammanhållning som vi är vana att definiera som sådan (för jag tror man kan definiera sammanhållning på olika sätt). D v s de gjorde lumpen. Så om män har lättare för "sammanhållning" än kvinnor kan jag mycket väl tänka mig att det snarare är en fråga om kultur än biologi.

Själv hävdar jag att snacket om att kvinnor pratar skit, kvinnor kan inte hålla sams och blabla är en form av urban legend. Av någon anledning tas den som en sanning och kan därför användas för att "kvotera" in män att hålla ordning på hönsen. Det är många som gör som du, säger "såhär är det" för att ursäkta att kvinnor särbehandlas negativt i vissa frågor.

Men vilken grund finns det för denna myt? Hur kan man ens objektivt undersöka och bevisa något sådant?

Det skulle vara förbannat skönt att slippa höra det idiotargumentet. Någonsin igen.
 
Sv: Hitta partner

Jag som håller på med western tycker förstås att det är den bästa inriktningen när det gäller att träffa likasinnade män. Min man red inte innan vi träffades men han valde att börja rida eftersom jag hade en ridhäst. Och i westernmiljön finns det normalt en del män, fler än inom engelskridningen åtminstone. I nuvarande stall finns det faktiskt ett gäng män som har hästar.
 
Sv: Hitta partner

Oj att tjejerna inte slänger sig på dig med din attityd är ju verkligen jättemärkligt.

Ja, helt obegripligt, verkligen! Tänk så härligt det skulle vara att få en man som vet exakt vad som är fel med en själv, ens stallkompisar, ens kollegor på den kvinnodominerade arbetsplatsen och ens väninnor!

Jag blir helt till mig i trasorna vid tanken.
 
Sv: Hitta partner

Du säger att tjejer har svårt att stå på sig och säga ifrån. Ja tacka fan för det! För om man gör det som kvinna är man en bråkig bitterfitta. Om man gör det som (rätt sorts) man är man ett chefsämne som visar styrka. Och det kan jag inte bevisa på något sätt, men jag tror inte jag är ensam om denna slutsats.

Oavsett kön brukar det generellt handla om vad man säger och hur man säger det.
Den som inte har förmågan att uttrycka sig med diplomati kommer sällan någonstans, eller blir iaf begränsad i sin karriärssträvan. Gäller både män och kvinnor.



Själv hävdar jag att snacket om att kvinnor pratar skit, kvinnor kan inte hålla sams och blabla är en form av urban legend.

Men vilken grund finns det för denna myt? Hur kan man ens objektivt undersöka och bevisa något sådant?


Det finns skillnader mellan mansdominerade och kvinnodominerade arbetsplatser, det verkar iaf vi som har bägge erfarenheter överens om.
När det gäller den psykosociala arbetsmiljön och social kulturen ur kontraperspektiv så saknas det nog undersökningar - men det finns andra.

Vi vet att kvinnor överlägset leder sjukskrivningarna, att det är kvinnor som leder när det gäller psykosocial ohälsa, att det är kvinnor som tar ut största delen av FL och VAB, att det är kvinnor som enligt uppgift dubbelarbetar dvs både är yrkesverksam och tar hand om hushåll/barn/man, att det är kvinnor som deltidsarbetar och därför har en ganska dålig månadsinkomst.
Så, vem vill hävda att en kvinnodominerad arbetsplats inte skulle kunna ha en viss prägling som kanske inte är helt fördelaktig?
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
884
Senast: Ananazen
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 967
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 772
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp