Hitta schäfertik

martha

Trådstartare
:love: Jag såg en så fin schäfer som jag föll pladask för på fejjan , den som äger henne är en kompis till mig och hon sa att jag kunde få henne :) ...min kompis föder upp rasen och detta är en norskfödd tik som snart är 2 år och på rtg visade hon en etta på armbågarna och A på höfterna så hon kan inte ha henne i avel ändå...jag är såååå sugen på na...och hon är villig att vänta tills min 11 åriga sch/bc vandrar vidare nångång framigenom....
Men hur hittar man henne på datorn ??

30612_397061727475_721952475_4425151_315452_n.jpg

kompisen själv är till norge nu och kommer inte hem förrän onsdag

Sv: Hitta schäfertik

Är hon importerad? I så fall finns hon ju med på Hunddata.
Testa att söka på Schäfer och det hon kallas, kan ju vara ett sällsynt fall av hund som kallas samma som den heter i samtavlan ;)

har provat det men finner henne inte, hon är importerad från norge och jag vet att det var krångel med papprena först men nu hade hon fått stamtavlan på henne, alternativet är väl att hon intreggade in henne i sverige när rtg sa som den gjorde...kan man söka i norge på föräldrarna tro ? ( vet ju vad både tiken o hennes föräldrar heter...)

Inte för att det spelar så stor roll eg eftersom jag inte är så intresserad av att ställa ut ...sen är hon ganska stor också...64 i manken sa kompisen, men hon har ju så vackra ögon :love:

Vad betyder : SchhII Kkl1 Nuch ...Nuch tror jag betyder norsk utställningschampion....men det andra då

..men en verkar det som att föräldrarna är tyska för dom heter "vom"

SchhII betyder schutzhund II. Jag vet inte riktigt vad siffrorna betyder, men antar att hunden tävlar i/har klarat andra klassen i skydd?

NUCH (nu mer NO UCH) är norsk utställningschampion!

Föll också pladask för de ögonen :love: Där fanns klokhet och intresse.

Du får inte visa sådana bilder för då blir jag så hundsugen igen ;)

Lycka till med henne

Voff

Ingen som vet var man kan hitta info på hunden...och ingen som vet vad Kkl1 betyder...trodde jag var på expertsidan :)

SchhII = Schutzhund II dvs den är tävlad och godkänd i klass II i tyskt skydd. Klass I är lättast och klass III svårast
Kkl1 = en tysk avelskorning. Kkl1 betyder att hunden är väl lämpad för avel. Man har bland annat bedömt exteriör och till viss del hundens skyddsegenskaper och mentalitet i form av skottfasthet.
Nuch = Norsk utställningschampion

De här metiterna låter ganska typiska för en importerad tysk utställningsräka alternativt har de skickat den till tyskland för meritering och då kan de lika gärna vara köpta. Det låter som att du är på väg att ta hem en sådan där avart av Schäfer som du alltid talat emot och använt som argument mot renrasaveln. Vad har hunden för stam?

det är inte denna hundens meriter, utan dennes pappa.....såhär ser hon ut , längst bak..( innan du börajr anklaga mig för nåt )Tycker inte hon ser ut som en räka

40340_419348662475_721952475_5023459_6525360_n.jpg

Jag kan PM:a stammen om du vill

Jag ska inte ta hem nåt heller för hon finns i Sverige, och är född i Norge..jag får hunden eftersom hon inte går att avla på enl uppfödaren

Jag tycker INTE jycken ser ut som en räka! Om det är samma hund som på första bilden så vill jag bara säga - Ohh, va snygg!

PMa gärna stammen! Jag kommer nog att vilja skaffa mig ytterligare en schäfer så småningom, bra att fräscha upp kunskaper om linjer. Fast jag måste tillägga att för min del kommer mentaliteten alltid i första hand, sen är det en bonus ifall jycken ifråga är tjusig.

Vilken fin hund!!! super vacker.

Ni pratar om såkallade "räkrumpor" och jag tycker hon ser ut som 99% av alla "utställningsschäfrar". Dom är inga räkrumpor!!! det finns ett fåtal hundar som har för branta kors och lösa hasleder men de går inte bra på utställning och ÄR INTE ÖNSKVÄRT vilket många tror att det är. Hon är inte rakare i ryggen än någon av mina hundar och de har haft stor framgång på utställningar.

Jag gillar ju inte räkrumpor och de problem som de hundarna får om dom ska vara aktiva, men nog tycker jag de flesta utställningsschäfrar har låga kors o knäar när dom går...Nu har jag inte sett hunden live än , men jag gillar hennes karisma o ögonen

Du kan ju prova att googla efter bilder på föräldrarna, om du inte hittar något i hunddatan vill säga. Sånt googlande kan leda fram till massa oanade saker.

Jag tycker inte hon ser ut som en räka, tycker du det ?

Jag tycker det, men vi ska nog definiera vad man menar med "räka". Hon är inte den värsta, vingligaste, krokhasigaste schäfern jag har sett; nej. Däremot är hon en klockren schäfer ur den gruppen av schäfrar som brukar kallas räkrumpor överlag. Dvs; aveln är mer inriktad på utseende än på prestation. Det syns på deras färger, ansikten och kroppar på bilden. Jämför tex med någon bild på Mrs Scabtrees hund, som är motsatsen, en schäfer avlad för funktion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka