Hitta schäfertik

Sv: Hitta schäfertik

Haller helt med Gabbi. Inget ont mot hunden i sig, men utställningsschäfer har blivit ett "begrepp" som innefattar mer än bara räkstjärtar. Tex dålig mentalitet och hälsa.

Ja, jag gillar då verkligen inte såna felavlade hundar...men jag ska iallafall träffa denna så får jag utvärdera vad jag själv tycker om hunden...för hon fastnade verkligen i mitt hjärta :love:
Jag tycker inte själv när jag ser bilderna att hon ser så låg o felvinklad ut, metaliteten vet jag inget om mer än att hon har stor motor och är vild o galen ibland men ändå förnuftig...som de flesta hundar på 18 månader...
Hon är 64 i manken o väger 35 kg redan så det är en rejäl bit ...

japp, nog är det exterörschäfrar det där allt. Gissar att om man ställere upp hunden lite så har hela högen karp. Dessutom är det inte bara den utseendet som bestämmer om det är en exteriörsxhäfer utan det är stammen.

Så välkommen in i exteriöraveln martha.

Kan man verkligen se på ansiktet om det är exteriörschäfer eller bruks?

Håller dock med om att TS blivande hund ser ut som en typisk utställningsschäfer, men sen spelar det kanske inte TS någon roll om den är bruks eller showavlad då hon själv inte tänker avla vidare?

*KL*
Oavsett om hunden är en räka eller inte (och jag tycker definitivt att hon ser ut som en utställningsschäfer) så hade jag tänkt mig för en extra gång innan jag tog en hund med anmärkning på armbågarna.
Det ger oftare problem än HD och man vill ju ha de bästa förutsättningarna för ett långt, smärtfritt liv tillsammans med hunden. Att köpa valp (som en jämförelse) är ju ett lotteri men här vet du redan att något faktiskt inte är ok.
Kan vara en fantastisk hund ändå och hon behöver ju inte få problem men jag hade tackat nej då jag har flera bekanta som fått ta bort sina schäfrar i förtid pga ED.

Om jag får välja så tar jag hellre en C-höft alla dagar i veckan före en lbpl på en armbåge!

Hunden belastar armbågen mer än höftleden vid all fysisk aktivitet - sedan är det lite olika hur mycket mer 60-40 eller 70-30.

Problemet med pålagringarna är just det att de ofta har en förmåga att "försämras" pga belastning, trauma, överansträngning osv. Så en lbpl på en ett åring är inte sällan en mbpl eller värre vid omröntgen när hunden är 5-6 år.(Inte alltid så klart! Men inte sällan heller...)

Så att köpa en hund med en dokumenterat dålig armbåge skulle jag fundera både tre, fyra och fem gånger på! Även om den på bild har fina ögon(?)...

Vilket för mej är ett helt galet argument för att köpa en hund!! ;)

/Swat

:cry::cry::cry: Min hund har D-höfter och en 1:a på armbågarna, röntgades vid dryga året...
Några tips...?
Förlåt knapplånet...

Nej tyvärr...inget som du inte redan hört gissar jag...

* Håll hunden i god fysisk form och hellre åt det slanka än det runda hållet.

* Ge glukosamin eller "ledfoder" om det hjälper...

* Var ärlig i din syn på hunden och sätt in smärtlindring så snart det behövs.

* Simma mycket - lite problematiskt med tanke på hans hudirritation? - det skonar lederna.

osv

Sedan ser jag hellre att en hund får leva att fullvärdigt liv med aktivitet och utmaningar i 6 år än ett begränsat "vara försiktig liv" i 8 år...

/Swat

Jag ska inte köpa, jag får henne, och jag har inte ens bestämt mig än....och ja....jag skaffar djur som tilltalar mig, har en häst eller hund ögon som inte jag gillar så spelar det ingen roll hur "fina" dom är ...ögonen är det första jag tittar på faktiskt.

Min sch/bc har en pålagring på ett bakknä, han har haft det sen har var 3 år och han är 11 år nu .

Senast ändrad:

Kan man verkligen se på ansiktet om det är exteriörschäfer eller bruks?

Håller dock med om att TS blivande hund ser ut som en typisk utställningsschäfer, men sen spelar det kanske inte TS någon roll om den är bruks eller showavlad då hon själv inte tänker avla vidare?

Nae...jag avskyr extremavel, men jag tycker inte hon ser så extrem ut som dom kan göra...
exteriöravel är väl knappast fel, det är värre när den ena ska vara värre än den andra och hundarna går på haserna....

:cry::cry::cry: Min hund har D-höfter och en 1:a på armbågarna, röntgades vid dryga året...
Några tips...?
Förlåt knapplånet...

Ge glukosamin/msm/condriotin + C vitamin..när hunden börjar få mer problem kan du gå över till typ rímadyl/metacam el liknande.

Min kille lever ganska normalt som för en 11 årig sch, men inge boll/pinnlekar..han går fortfarande på långa promenader, även om det går saktare nu...hoppar lätt upp i bilen, så nog finns det hopp...men såklart är ju allt högst indivduellt.

Var och en till sitt, så är det ju...

Och om du har lite tur så kommer hunden i fråga aldrig att få några besvär av sina pålagringar.

Sedan väljer vi alla hund (djur) på olika premisser.
Väljer jag att köpa en brukshund - som schäfern ju ändå är, även om den aktuella individen ser ut att vara av ren utställningstyp - så väger jag in många kriterier!

Hundens ögon är möjligen en av dessa kriterier - om vi väljer att se ögonen som något av "själens spegel"...
Däremot ligger stam, hälsa, mentalitet, fysik, "drifter" och så vidare långt före hundens ögon...
Av flera skäl! Men främst för att jag vill skapa mej en så bred och "allmän" bild av hunden som möjligt. Målet är ju att leva med hunden i många, många år och då vill jag ju fatta ett så genomtänkt beslut som möjligt.

Jag förstår att det kan vara lockande att bli erbjuden en hund som ser trevlig ut på bild av någon man känner... Men... Personligen skulle jag försöka tänka så krass som möjligt trots detta!

/Swat

Är verkligen en 1:a på armbågarna så allvarligt?!? Skräm mig inte!! :cry:

Jag vet inte vad de andra har för erfarenheter men jag har då aldrig hört talas om en hund med LBP som inte har levt ett fullständigt normallångt hundliv utan besvär, ja besvär av sin armbåge iaf.
Sen beror det ju på hur stor och tung hunden är förstås. En 60 kg pyrenéer kanske får problem medans en 30 kg RR inte får det.

Ang. höfter så har min bror en RR med D-höft (och pålagringar, röntgad som 1 1/2 åring) som är 10 1/2 år nu och aldrig haft ett endaste symptom från sin sjuka höft.

Jag kan ge exempel på ett flertal hundar tyvärr och då handlar det om individer som funnits i min omedelbara närhet.
Hundar som utvecklat grava pålagringar på rel kort tid, hundar som fått stressfrakturer i tassarna och/eller nack-/rygg-problem pga att de försökt kompensera en smärtande armbåge osv.

Skillnaden ligger kanske i att de hundar jag kännt alla varit aktiva brukshundar som tränats och aktiverats mycket?

En "sällskapshund" - som de flesta RR ändå är - klarar sej kanske "bättre" genom att dess kropp inte belastas lika hårt?

/Swat

De här metiterna låter ganska typiska för en importerad tysk utställningsräka alternativt har de skickat den till tyskland för meritering och då kan de lika gärna vara köpta. Det låter som att du är på väg att ta hem en sådan där avart av Schäfer som du alltid talat emot och använt som argument mot renrasaveln. Vad har hunden för stam?

Köpta? Menar du att man kan köpa sig till meriter i Tyskland?

Det är inte alls ovanligt att man betalar en "utbildare" en summa pengar för att han/hon skall meritera ens hund - vanligast inom IPO/BHP.

Hunden sänds då till tex. Tyskland där den "tränas", tävlas och efter ca 6 månader så kommer den hem igen med ett antal meriter i bagaget...

Att hunden under "utbildningen" tränas på en enda plan, med en enda förare och en enda figge, under överinseende av en "träningsledare" som är utbildad domare och sedan gör sina "prov" på denna plats och döms av ovan nämnda domare...glömmer man ofta bort att berätta.

Flera hundar som kommer hem till Sverige med dessa fina meriter kan dessutom inte ens de grunläggande moment som ingår i IPOI vilket får en att fundera ännu mera.

Min erfarenhet är att denna typ av meritering är "vanlig" - eller i alla fall mer förekommande - inom utst.schäfer och utst.rottis.

/Swat

En "sällskapshund" - som de flesta RR ändå är - klarar sej kanske "bättre" genom att dess kropp inte belastas lika hårt?

/Swat

Och "bara sådär" utgår du ifrån att "alla" jag träffat är RR? :grin:

Det kan jag säga att det är de inte. Flertalet är just brukshundar och en skulle blivit polishund men fick inte p.g.a LBP:n då men de hunden fungerade fullgott som brukshund tills den fick tas bort som 11-åring p.g.a helt andra orsaker.

Men som sagt, det är bara mina erfarenheter, kanske har de hundar jag kännt/träffat bara haft tur, vad vet jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka