Hittar ingen vettig rubrik (handlar om kvinnomisshandlare)

Jag ska vara lite motvalls och säga att min syster föll för fel man. Ja, hon föll för en kvinnomisshandlare, hon blev kär i fel man. Det är definitivt inte hennes fel att han är ett jävla ärkekräk som misshandlade henne och traumatiserat deras barn, men det var definitivt fel man att falla för och jag önskar så att det aldrig hänt. Jag är så tacksam att hon orkade bryta sig loss tack vare att han avslöjades vara otrogen innan han slog ihjäl henne.

Det finns de som jag aldrig skulle pissa på om de så brann, han är en av dem.

Ja, det finns så klart kvinnor som faller för fel män. Senast igår var det väl på nyheterna att Peter Madsen nyss gift sig i fängelset t ex. Det kan ju inte undgått någon att han är psykopat.
Jag har svårt att förstå hur man som kvinna kan välja att bli tillsammans med någon som mördat en annan människa, men det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att grovt kriminella män drar kvinnor till sig.
Vad skönt att det gick så bra för din syster:heart
 
Ja, det finns så klart kvinnor som faller för fel män. Senast igår var det väl på nyheterna att Peter Madsen nyss gift sig i fängelset t ex. Det kan ju inte undgått någon att han är psykopat.
Jag har svårt att förstå hur man som kvinna kan välja att bli tillsammans med någon som mördat en annan människa, men det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att grovt kriminella män drar kvinnor till sig.
Vad skönt att det gick så bra för din syster:heart
Fast nu var det ju inte så att hon föll för någon hon visste var en kvinnomisshandlare utan någon som visade sig vara en. Han var en populär kille som många tjejer gillade så hon var inte den enda som föll för honom, även om jag aldrig gillade honom ens innan han visade sig vara en jävla skitstövel.
 
Senast ändrad:
Fast nu var det ju inte så att hon föll för någon hon visste var en kvinnomisshandlare utan någon som visade sig vara en. Han var en populär kille som många tjejer gillade så hon var inte den enda som föll för honom, även om jag aldrig gillade honom ens innan han visade sig vara en jävla skitstövel.

Nej, det var inte så jag menade! Sorry, ser att det kan tolkas så. Jag vill verkligen inte lägga skuld på någon kvinna som blivit utsatt för misshandel!

Jag spann vidare på att det finns kvinnor som väljer fel män, eftersom du skrev att du var lite motvalls i tråden när du skrev just så.
Att det till och med finns de som vet vad män har gjort, och som ändå väljer att ingå relationer med dem. Kvinnorna har naturligtvis ingen skuld, som många skriver i tråden är det aldrig en kvinnas fel att hon blir slagen - det är alltid mannen som slår som bär ansvaret.
Att fenomenet finns är häpnadsväckande och så sorgligt, särskilt i de fall som kontakten tas t ex via brev när männen är dömda och i fängelse.
 
Nej, det var inte så jag menade! Sorry, ser att det kan tolkas så.

Jag spann vidare på att det finns kvinnor som väljer fel män, eftersom du skrev att du var lite motvalls i tråden när du skrev just så.
Att det till och med finns de som vet vad män har gjort, och som ändå väljer att ingå relationer med dem. Kvinnorna har naturligtvis ingen skuld, som många skriver i tråden är det aldrig en kvinnas fel att hon blir slagen - det är alltid mannen som slår som bär ansvaret.
Att fenomenet finns är ändå häpnadsväckande, särskilt i de fall som kontakten tas t ex via brev när männen är dömda och i fängelse.
Fast att välja att gifta sig med en mördare är ganska långt ifrån vad som diskuterades innan. Dvs att det inte märks från början att det är en misshandlare man har blivit tillsammans med och att omgivningen inte heller har något aning.
 
När jag va tsm med mitt ex för 10 år sen. Så hade han en vän som precis blivit släppt efter att ha avtjänat ett 2årigt straff för våldtäkt. Men exet hade så svårt o förstå, för han va ju så schysst. Tjejen måste ha ljugit.. :rage: kommer själv ihåg hur jag argumenterade emot detta. För ingen får 2 års fängelse för våldtäkt om det inte finns väldigt starka bevis.

Några år senare får jag reda på vem tjejen va och hur våldtäkten gick till. Först då insåg exet att de va sant. För det va ju ingen sån tjej som skulle ljuga om något sådant. :yuck::meh:

Killen som va såå snäll. Planerade våldtäkten före och ja den va grov.. hon va dessutom under 18 och han över 20.

Ett praktexemplar på hur samhället ser ut, och hur man gärna försöker förklara bort mäns skitbeteenden.
 
En annan fundering efter att ha läst att Peter Madsen gift sig - varför söker sig kvinnor till uppenbart farliga män? För där finns ju till och med en dom mot de för annars skulle de inte ex sitta i fängelse.
 
Nej, det var inte så jag menade! Sorry, ser att det kan tolkas så. Jag vill verkligen inte lägga skuld på någon kvinna som blivit utsatt för misshandel!

Jag spann vidare på att det finns kvinnor som väljer fel män, eftersom du skrev att du var lite motvalls i tråden när du skrev just så.
Att det till och med finns de som vet vad män har gjort, och som ändå väljer att ingå relationer med dem. Kvinnorna har naturligtvis ingen skuld, som många skriver i tråden är det aldrig en kvinnas fel att hon blir slagen - det är alltid mannen som slår som bär ansvaret.
Att fenomenet finns är häpnadsväckande och så sorgligt, särskilt i de fall som kontakten tas t ex via brev när männen är dömda och i fängelse.
Jag skrev motvalls eftersom det tidigare i tråden har tagits upp att det skulle vara någon sorts skuldbeläggande att påstå att någon valt fel. Min syster valde fel man, inte så hon valde mellan två utan hon blev kär i fel man och valde att flytta ihop och skaffa barn med honom, hon har misshandlats i flera år av ett jävla as pga det valet. Hon har ingen skuld alls i det som hände utan hon älskade honom och han förstörde hennes liv.

Han har lyckats bryta nacken utan min hjälp och jag hoppas han får ett långt, ensamt och smärtsamt liv.
 
En annan fundering efter att ha läst att Peter Madsen gift sig - varför söker sig kvinnor till uppenbart farliga män? För där finns ju till och med en dom mot de för annars skulle de inte ex sitta i fängelse.
När man har gjort studier på detta, och det är främst i USA man gjort det, så har man kommit fram till att 99,9% av alla kvinnor som valt att gifta sig eller blir kära i en man som sitter i fängelse har varit med om någon typ av våld i sin uppväxt. Mer eller mindre alla har en bakgrund med sexuella övergrepp, misshandel, ohälsosam kontroll, etc. Forskarna förklarar att en sådan kvinna gifter sig med en man som sitter i fängelse för att det är en trygghet. Du är fri att göra precis vad du vill, du behöver inte ens vara på hans telefonsamtal om du inte vill, men du har ändå en man och det som civilstatus kan ibland vara av nytta. Det är ingen som klagar på dig för att du inte städar, du kan festa med tjejkompisarna hur mycket du vill, samtidigt som det är ett skydd att vara tillsammans med en seriemördare, för det är ju ingen annan man som tänker ta i dig med risk för att själva dö. Då man är ju väldigt trygg.

En annan grej är att det är status. Många av dessa seriemördare är ju kändisar. Titta på Charles Manson, hans konst är ju värd miljoner! Så man skapar sig ett gott liv man kanske aldrig hade chans på utan, samtidigt som man är säker. Det är ju guld värt för någon som är uppvuxen med våld och otrygghet.

Någonting jag tyckte var intressant när jag läste om detta var att många av kvinnorna är välutbildade. I någon amerikansk studie var till och med en av kvinnorna professor och forskade i genusfrågor på ett universitet. Men i det stora hela kom kvinnorna från alla samhällsklasser och det var ingen större skillnad på bakgrund.

En annan grej som slog mig var att kvinnorna var så bra på att rationalisera bort vad männen gjort, lite som snacket går i denna tråden. "Men han är ju så snäll, han är nog oskyldig, hur ska han ha dödat alla de där människorna?" Det var flera som varit jurymedlemmar och dömt mannen till fängelse, men som efteråt besökte männen i fängelse och menade på att hon egentligen visste att han var oskyldig och nu kände sig skyldig att hon dömt honom. Men then again, alla kvinnor har någon typ av trauma bakom sig.
 
När man har gjort studier på detta, och det är främst i USA man gjort det, så har man kommit fram till att 99,9% av alla kvinnor som valt att gifta sig eller blir kära i en man som sitter i fängelse har varit med om någon typ av våld i sin uppväxt. Mer eller mindre alla har en bakgrund med sexuella övergrepp, misshandel, ohälsosam kontroll, etc. Forskarna förklarar att en sådan kvinna gifter sig med en man som sitter i fängelse för att det är en trygghet. Du är fri att göra precis vad du vill, du behöver inte ens vara på hans telefonsamtal om du inte vill, men du har ändå en man och det som civilstatus kan ibland vara av nytta. Det är ingen som klagar på dig för att du inte städar, du kan festa med tjejkompisarna hur mycket du vill, samtidigt som det är ett skydd att vara tillsammans med en seriemördare, för det är ju ingen annan man som tänker ta i dig med risk för att själva dö. Då man är ju väldigt trygg.

En annan grej är att det är status. Många av dessa seriemördare är ju kändisar. Titta på Charles Manson, hans konst är ju värd miljoner! Så man skapar sig ett gott liv man kanske aldrig hade chans på utan, samtidigt som man är säker. Det är ju guld värt för någon som är uppvuxen med våld och otrygghet.

Någonting jag tyckte var intressant när jag läste om detta var att många av kvinnorna är välutbildade. I någon amerikansk studie var till och med en av kvinnorna professor och forskade i genusfrågor på ett universitet. Men i det stora hela kom kvinnorna från alla samhällsklasser och det var ingen större skillnad på bakgrund.

En annan grej som slog mig var att kvinnorna var så bra på att rationalisera bort vad männen gjort, lite som snacket går i denna tråden. "Men han är ju så snäll, han är nog oskyldig, hur ska han ha dödat alla de där människorna?" Det var flera som varit jurymedlemmar och dömt mannen till fängelse, men som efteråt besökte männen i fängelse och menade på att hon egentligen visste att han var oskyldig och nu kände sig skyldig att hon dömt honom. Men then again, alla kvinnor har någon typ av trauma bakom sig.
Tack, det var väldigt intressant att läsa! 😄

Vissa saker kommer man själv nog aldrig förstå, som varför man gifter sig när han sitter i fängelse för att kunna känna sig fri. Men människors känslor är komplicerade. Det tragiska i allt är den traumatiska bakgrunden.
 
Fast att välja att gifta sig med en mördare är ganska långt ifrån vad som diskuterades innan. Dvs att det inte märks från början att det är en misshandlare man har blivit tillsammans med och att omgivningen inte heller har något aning.

Ja, det var som sagt en vidarespinn på att ”välja fel man”.
 
Jag skrev motvalls eftersom det tidigare i tråden har tagits upp att det skulle vara någon sorts skuldbeläggande att påstå att någon valt fel. Min syster valde fel man, inte så hon valde mellan två utan hon blev kär i fel man och valde att flytta ihop och skaffa barn med honom, hon har misshandlats i flera år av ett jävla as pga det valet. Hon har ingen skuld alls i det som hände utan hon älskade honom och han förstörde hennes liv.

Han har lyckats bryta nacken utan min hjälp och jag hoppas han får ett långt, ensamt och smärtsamt liv.

Ja, men jag håller nog i och för sig med om att det kan vara skuldbeläggande att säga att någon har valt fel man, beroende på situation och hur det sägs.
 
Vissa saker kommer man själv nog aldrig förstå, som varför man gifter sig när han sitter i fängelse för att kunna känna sig fri.
Fast är det så konstigt egentligen? Har man levt med en väldigt kontrollerande man som knappt låtit dig gå ut ur huset är det ju klart att en man som sitter inne resten av hans liv innebär en frihet för dig som fru. Du behöver ju aldrig meddela honom någonting du gör, du kan leva precis som du vill utan att någon annan lägger sig i. Festa hela natten lång, äta hur mycket du vill, dricka hur mycket du vill, ha på dig vilka kläder du vill, etc, etc. Och eftersom han är den han är kommer ingen som känner dig att röra dig på ett negativt sätt just eftersom du är gift med tex en seriemördare. Pengar är också frihet dessutom. Kommer du inte från en välbärgad bakgrund och saknar du egen utbildning eller den försörjningsförmågan som du egentligen vill ha, så är det ju klart att hans pengar är rätt så fina i ditt liv. Han behöver ju inte pengarna där han sitter.

Egentligen är det ju det ultimata förhållandet för oss självständiga kvinnor som bara vill ha en man på våra egna villkor. :angel: :idea:
 
Fast är det så konstigt egentligen? Har man levt med en väldigt kontrollerande man som knappt låtit dig gå ut ur huset är det ju klart att en man som sitter inne resten av hans liv innebär en frihet för dig som fru. Du behöver ju aldrig meddela honom någonting du gör, du kan leva precis som du vill utan att någon annan lägger sig i. Festa hela natten lång, äta hur mycket du vill, dricka hur mycket du vill, ha på dig vilka kläder du vill, etc, etc. Och eftersom han är den han är kommer ingen som känner dig att röra dig på ett negativt sätt just eftersom du är gift med tex en seriemördare. Pengar är också frihet dessutom. Kommer du inte från en välbärgad bakgrund och saknar du egen utbildning eller den försörjningsförmågan som du egentligen vill ha, så är det ju klart att hans pengar är rätt så fina i ditt liv. Han behöver ju inte pengarna där han sitter.

Egentligen är det ju det ultimata förhållandet för oss självständiga kvinnor som bara vill ha en man på våra egna villkor. :angel: :idea:
Min fetning. Fast näe! Att ha någon i sitt liv ska alltid vara på ens egna villkor. Det du skriver indikerar att man som kvinna är ett bihang och förväntas rätta sig efter mannens önskningar och nycker. Så ska verkligen ingen behöva leva.

Att man skulle vara orörbar för att man är gift med en seriemördare som sitter inne resten av sitt liv kan säkert vara ett argument för vissa men det är ju helt enkelt inte sant. Han sitter ju som sagt var inne resten av sitt liv. Vad skulle han kunna göra? Skillnad om det handlar om en maffiaboss som har ett gäng hantlangare på utsidan som "beskyddar" bossens "ägodelar" (för det är ju en ägodel man blir om man resonerar så att man är orörbar för att man tillhör någon som är skrämmande) men många av de seriemördare som finns är ju enstöringar som inte hade något kontaktnät och det i sig är grunden till att de har kunnat agera ostört. Om man är en "ägodel" till en maffiaboss lär man inte heller kunna leva som man vill. Det blir ett moment 22 att tro att man har ett beskydd och att det ger någon form av frihet. Har man beskydd har man ingen frihet eftersom någon då kontrollerar och begränsar vad man gör.
 
Fast är det så konstigt egentligen? Har man levt med en väldigt kontrollerande man som knappt låtit dig gå ut ur huset är det ju klart att en man som sitter inne resten av hans liv innebär en frihet för dig som fru. Du behöver ju aldrig meddela honom någonting du gör, du kan leva precis som du vill utan att någon annan lägger sig i. Festa hela natten lång, äta hur mycket du vill, dricka hur mycket du vill, ha på dig vilka kläder du vill, etc, etc. Och eftersom han är den han är kommer ingen som känner dig att röra dig på ett negativt sätt just eftersom du är gift med tex en seriemördare. Pengar är också frihet dessutom. Kommer du inte från en välbärgad bakgrund och saknar du egen utbildning eller den försörjningsförmågan som du egentligen vill ha, så är det ju klart att hans pengar är rätt så fina i ditt liv. Han behöver ju inte pengarna där han sitter.

Egentligen är det ju det ultimata förhållandet för oss självständiga kvinnor som bara vill ha en man på våra egna villkor. :angel: :idea:

Det jag tycker känns konstigt är att man vill ha den juridiska förbindelsen som ett giftemål innebär. För någon gång finns risken att han kommer ut. Eller man väljer en person som verkligen sitter ända till slutet utan någon möjlighet till frigivning?
Absolut kan pengar spela in också. Men ändå känns det för mej främmande att välja en sådan väg. Fast ibland gör man vad som helst för att överleva och känner de att de är trygga med det så är det bra för dom 🙂
 
För att återknyta till trådstarten så är det oerhört naivt att tro att det syns utanpå eller märks i det vanliga livet om en person är en partnermisshandlare. Det förekommer oerhört mycket bakom stängda dörrar som vi inte känner till ens om våra närmaste.

Det viktigaste i detta tycker jag är att komma ihåg att det alltid är den som utsätter sin partner som har gjort valet att göra det, det är aldrig någonsin den utsattas fel! Alla kan hamna i klorna på en manipulerande och misshandlande partner. Och med relationsvåld anses inte bara slag utan även psykisk misshandel och ekonomiskt våld.

Sen finns det en del varningstecken som man kan ha med sig för att försöka undvika en sådan relation. Som att partnern först är nästan överdrivet vänlig och uppmärksam. Därefter övergår partnern till lätt kritik, som att du har fula skor men jag gillar dig ändå. Därefter kan det gå över till att man har fel åsikter men partnern gillar en ändå, till att man är så ful att ingen annan vill ha en men partnern gillar en ändå.
Ett annat varningstecken kan vara en partner som alltid vill vara tillsammans med en. Det står många gånger för kontroll, inte för kärlek och att partnern har det tråkigt utan en. I närheten av min bostad finns ett äldreboende och när jag går förbi där vid nio på kvällen sitter ett gäng män i bilar och väntar på kvinnor som slutat sitt arbete. Jag tycker inte att det är gulligt att männen ger dem skjuts utan ser det som kontroll.
 
Tänk om fler män bara kunde sluta förlåta sina manliga vänner. Sätta ner foten och säga stopp, tänk om de kunde sluta försvara varandra och istället försvara kvinnorna. Det handlar om all slags misshandel, både psykiskt och fysiskt. Män måste våga säga ifrån om andra män behandlar kvinnor som skräp.

Jag håller verkligen med dig! Att män talar om för andra män att deras beteende inte är okej tror jag kan stoppa flera. I min bekantskapskrets finns det många män som är sådana och inte är rädda för att säga till andra män att de beter sig fel mot kvinnor.
För länge sen fanns det en i min bekantskapskrets som blev väldigt obehaglig och gränslös när han hade druckit lite. Flera försvarade hans beteende med att han var full och visste inte vad han gjorde, men en kille var på honom och sa till och hotade med stryk om han inte la av. Så vitt jag känner till så slutade killen med beteendet till slut.
 
Nej, det var inte så jag menade! Sorry, ser att det kan tolkas så. Jag vill verkligen inte lägga skuld på någon kvinna som blivit utsatt för misshandel!

Jag spann vidare på att det finns kvinnor som väljer fel män, eftersom du skrev att du var lite motvalls i tråden när du skrev just så.
Att det till och med finns de som vet vad män har gjort, och som ändå väljer att ingå relationer med dem. Kvinnorna har naturligtvis ingen skuld, som många skriver i tråden är det aldrig en kvinnas fel att hon blir slagen - det är alltid mannen som slår som bär ansvaret.
Att fenomenet finns är häpnadsväckande och så sorgligt, särskilt i de fall som kontakten tas t ex via brev när männen är dömda och i fängelse.
Att det finns kvinnor som faller för kriminella är nog väldigt komplext - men en del är nog våra sjuka könsroller. Män ska vara fysiska och starka. Tysta och missförstådda. Kvinnor ska vårda, stötta och förstå. Lägg ihop det med att det samhället finns en utbredd fascination för våld och ett dito förakt för svaghet (synen på våld inom relationer speglar ju detta - själv skulle man ju gå vid första slaget).

En agressiv partner kan också vara ett slags alter ego i ett samhälle som tenderar att förneka kvinnlig aggression. Man vill bli erkänd eller fruktad. Det kanske räcker med att de fruktar min kille? Samtidigt som jag är super-woman som förstår honom

Vi har val men valen sker i en kontext.

Jag tror också att det händer att kvinnor med självskadebeteenden medvetet väljer aggresiva partners.
 
Att det finns kvinnor som faller för kriminella är nog väldigt komplext - men en del är nog våra sjuka könsroller. Män ska vara fysiska och starka. Tysta och missförstådda. Kvinnor ska vårda, stötta och förstå. Lägg ihop det med att det samhället finns en utbredd fascination för våld och ett dito förakt för svaghet (synen på våld inom relationer speglar ju detta - själv skulle man ju gå vid första slaget).

En agressiv partner kan också vara ett slags alter ego i ett samhälle som tenderar att förneka kvinnlig aggression. Man vill bli erkänd eller fruktad. Det kanske räcker med att de fruktar min kille? Samtidigt som jag är super-woman som förstår honom

Vi har val men valen sker i en kontext.

Jag tror också att det händer att kvinnor med självskadebeteenden medvetet väljer aggresiva partners.
Fast att det har något med könsroller har jag lite svårt att tro på, det är ju många män som faller för kvinnliga mördare med?

Valet av partner handlar nog mer om dålig självkänsla än självskadebeteende, de träffar män som utåt sett är uppmärksamma och omhändertagande och de söker trygghet. Som @Görel skrev så syns det ju inte utanpå vem som är en kvinnomisshandlare och det är en process, men är man redan trasig finns risken att man träffar ett nytt as och misstolkar kontroll för omtanke.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp