Här finns Hitta ut både i stadsnära små områden och på "fina ställen som är värda ett besök".

Jag tycker det är helt suveränt, både att få inspiration till vart man ska styra kosan för att se något nytt, och för att man får gratis kartor ofta av orienteringskvalitet. 😀 Här omkring Göteborg finns det kontroller så att man kan hålla på hela sommaren.

Några gånger har vi också använt kontroller för att få en roligare promenad på bortaplan, den som har planerat området har ju så gott som alltid bättre lokalkännedom.
 
Tycker att det är jättekul och brukar köra i alla fall några enstaka kontroller varje år. Har funnits här länge. Mamma och pappa är helt frälsta och tar alla kontroller varje år :heart

Har en skog i anslutning till jobbet där det är en del kontroller i år. Har tagit ett tjugotal, någon eller ett par stycken varje lunchrast. Men nu börjar resterande bli så långt bort att det är svårt att hinna dit på en lunch :cautious: Får väl ta med cykel till jobbet eller något 😅 I år har jag som mål att registrera ganska många!
 
Det låter som en positiv sak! Jag gillar att det kommer fler och fler aktiviteter för att få igång folk utomhus. Spel till mobilen i stil med pokemon, Turf och allt vad det är, och så olika varianter på "vanlig" orientering.

Just "hitta ut"-projektet finns inte vid mig, men jag är ute och går några timmar om dagen ändå med mina fyrbenta dårar.

Nu är ju du ute ändå, men vill du testa att leta efter kontroller så finns Naturpasset på flera ställen nära dig.
 
Just HittaUt verkar inte finnas här. Däremot Naturpasset. Tänkte att jag skulle engagera mig i att ta några kontroller i sommar. Ska bara hitta vilka som säljer karta och ta mig dit.
 
Jag körde en del förra säsongen men har inte kommit igång än i år. Men blir nog ett gäng på semestern. Det är roligt att åka till lite andra ställen än de vanliga för att promenera/rasta hunden. Och som gammal orienterare är det kul. Min mammas sambo är aktiv trots han är fyllda 80 och har hand om att plocka in och ut stolparna i vissa områden. Lite ironiskt förra sommaren när ett område jag inte tagit skulle stänga så jag tog det sista dagen och sen var det mammas sambo som plockade in dem dagen efter, så då var alla stolparna på samma ställe :D
 
Nån mer än jag som fastnat för Orienteringsförbundets rikstäckande folkhälsodrive?

Efter att arbetat alldeles för mycket över vintern, sade doktorn att jag av medicinska skäl behövde röra på mig. Och då, underförstått; mycket mer än att bara röra på mig.

Det här var i mitten på april. Samtidigt lanserade olika Orienteringsklubbar runt om i landet årets utgåva av HittaUt. Massa kontroller ute i spenaten. Det låter som en plan, tänkte jag.

Och nu strax åtta veckor senare har jag promenerat ihop strax 20 mil och 400 kontroller. Och kvarvarande kontroller runt om i sommarsverige är, trots det - oändligt.

Jag hade aldrig nånsin motiverat mig till att promenera så här mycket utan varken ett sånt här mål; "du grejar en kontroll till"! Det är nästan som att ha hund!

Det här är den hittills mest spektakulära kontrollen jag promenerat fram till:

Visa bifogad fil 92568
Bra jobbat! Jag kör sen ett par år tillbaka, inte riktigt lika effektiv dock :) men tog några idag när vi ändå var på grannorten.
 
Mellan två kontroller fanns den här resten av ett gammalt ridsällskap. Förmodligen har de inte varit aktiva i sin klubbstuga på den här sidan millennieskiftet.

Bakom ryggen har jag en paddock. Den är i något bättre skick.
 
IMG_20220623_134721.jpg


Hittils är 31 checkpoints tagna 🤩 En svart har jag konstaterat att jag inte kommer försöka ta pga terrängen. Roligaste hittils har varit ett bilvrak mitt inne i skogen.
 
det gick ju så där att få upp en bild med mikroskopisk kontakt till yttervärlden…
Men här är den i varje fall!
 

Bifogade filer

  • 5D430FAE-6701-49F5-AC8F-B1EC34E5FB5A.jpeg
    5D430FAE-6701-49F5-AC8F-B1EC34E5FB5A.jpeg
    696 KB · Visningar: 57
I morgon är sista dagen för nästan alla kvarvarande projekt i landet.
Jag har under året lyckats knuffa 14 projekt upp över ett tresiffrigt antal kontroller, så man skulle kunna säga att jag funnit rätt motionsform.

Det här är nog min roligaste HittaUt-bild för året. Tyvärr är själva kontrollen utanför bild, strax till höger.

VäljRättFalsProfet.jpg


”Välj Rätt Falsk Profet”
Konstinstallation av plastmugg i Gunnebrostängsel.

Konstnär: Okänd.
Katrineholm 2022.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp