Hittekatt med diare!!

Russin8

Trådstartare
För två dagar sen var det en liten katt som flyttade in i mitt stall. Den var bara där helt plötsligt. Den är nog inte så gammal men så otroligt mager. Den har diare som har gjort att pälsen är borta på insidan av bakbenen och under svansen.
Jag har gett den lite majsvälling. Sen har jag ju maten till mina andra katter som står framme och det äter den oxå. Den är jätte söt och hemskt go.
Men vad ska jag göra åt diaren? Det rinner ur den stackars katten. Någon bra ide? Går det att rädda en sån här katt utan att det kostar en förmögenhet? Jag behöver inga fler katter igentligen, men man kan ju inte kasta ut en djur som behöver hjälp.

MVH
Russin8
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Ska göra det när jag slutat jobba. Tänkte om någon hade ett bra förslag.

MVH Russin8
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Går det att isolera den så att du kan kontrollera vad den äter? Stänga in i en box eller nåt?

Sen skonkost för dåliga kattmagar: Börja med fasta 12 timmar, ge sen kokt vit fisk i massor med spad, man kan blanda morotspuré och kokt ris i också. Fortsätt tills magen är stabil innan du blandar upp med små mängder kattungefoder.

Den är förmodligen uttorkad, fiskspadsvatten är godare att dricka! Behövs det så tvinga i den vätska med hjälp av en spruta i munnen. Eventuellt så behöver den dropp.

Förmodligen behöver den avmaskas, men jag har för mig att det inte är nån jättebra idé att göra det nu när magen redan är så instabil, nån som vet?

Tycker du ska ringa och höra med vet också, men de brukar oftast rekommendera att man provar skonkost först innan man kommer in, men denna kisen kanske behöver vätskas upp också.

Lycka till med kisseungen!
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Tack för jätte bra råd. Ska testa det. Tyvärr har jag ingen möjlighet att isolera katten. Men ska se vad jag kan komma på. Dom andra katterna kan jag ju ge mat när jag är där, dom blir nog lite sura att inte ha mat hela tiden som dom är vana vid, men dom klarar nog det ett par dar. Vill inte ta in den, då den skiter över allt just nu. Sen har jag inga katter inomhus. Men samtidigt vill jag ge den en så bra chans som möjligt.

Tack för att du tog dig tid att svara.

MVH Russin8
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Morotspuree. Finns inget bättre som är stoppande. Har själv en hittekatt som hade hemsk mage då den kom till mig. Inget funkade mer än morotspuree. Köp en barnmatsburk bara. Min katt åt det frivilligt, så jag hade tur. efter ca 2-3 burkar (nån msk/dag) var hon helfräch igen.
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Det var ju ett bra tips:idea: Har börjat ge henne kokt fisk med mycket spad nu. Undrar om jag kan blanda ner morotspuré i det oxå?
Det borde ju bli bra, då äter hon det nog.

MVH Russin8
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Jag "tjoffade" ner morots puren, och hon åt upp alltihopa! Får se nu om det hjälper. Ger henne till måndag, är hon inte mycket bättre så får jag åka till vet med henne.

MVH Russin8
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Svarar för Russin8:D(Russin8as dotter)

Det går framåt!
Idag så var det faktiskt en "bajskorv":banana: i lådan.
Hon är inte lika röd och svullen längre.
Det verkar som era tips funkar:bow:

Tack för hjälpen:)
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Hur länge ska jag ge fisk och morot? Har gett det i två dagar nu. När ska man böjra blanda i lite kattunge mat?

MVH Russin8
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Vänta tills magen är helt stabil, det är så tråkigt att börja om från början igen. *veta*
 
Sv: Hittekatt med diare!!

Oki. Då kör vi vidare med kokt fisk med i "tjoffad" morotspure. Det verkar ju fungera.

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
F
Övr. Hund Anonymt nick.... Känner att jag sitter i en riktig rävsax och orkar inte bli dömd just nu så var snälla i era kommentarer tack...
2
Svar
24
· Visningar
2 923
Senast: Frukten
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 556
Senast: Lurvig
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 344
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp