Hjääälp! Träckprovssvar!

Alexandra_W

Trådstartare
Fasiken, Magdalena väljer då sitt barnfödande olägligt *flin*

Nä, skämt åsido. Nu behöver jag hjälp.

Skickade träckprov på åringen (född 14/4-03) igår. vad jag ville veta var om jag skulle avmaska mot spolmask nu. Och DET behöver jag ju iaf inte.

Men lilla damen hade blodmask. Men den vill man ju inte väcka nu, eller hur? Så är det lugnt att avvakta, eller är det något man bör göra något åt?

Provsvar:


1200 EPG (ägg per gram träck)från Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken) Spolmask och övrigt: 0

Odling satt för differentiering av stora/lilla blodmasken, svar lämnas vecka
9.
 
Det är lugnt, jag är kvar :p

OJ, det var mycket blodmask... mer än C hade som jag tyckte hade mycket. Jag skulle ändå vänta tills det är lite mildare ute. Avmaskar du nu så lämnar du plats för nya uppvaknande maskar, har du otur blir det ju massor. Däremot skulle jag maska så snart det ÄR mildare (lite mer än några dar då), och även V.

Vad trist att det verkar vara så högt tryck i din hage, det är ju få hästar på ganska stor yta ändå. Pallar ryggen om du mockar där det är som värst toalett?
 
Ah, där är du ju, jag tänkte att du låg på BB och klämde fram Lukas syskon nu =)

Jo, jag blev lite förvånad över resultatet. Hagarna var ju helt parasitfri 01 när jag flyttade hit.

Hur länge överlever den blodmasken i hagarna? Cactus var ju kraftigt smittad när hon kom, och jag vet inte hur Kikis och Beckie var avmaskade när de kom. (men väl här avmaskades de som de skulle).

Mocka dem är rätt ogörligt tyvärr, jag gav mig på det förr-förra sommaren när hagarna var tomma, men min rygg fixade fem kärror, sen var jag halvdöd i två dagar, och det var ingen större skillnad tyvärr. Skulle nog kunna mocka till döddagar är jag rädd iom att den är så stor =/ Just nu är det snö/is i den dock. Toalett har de på tre ställen, där kan jag ju försöka mocka, men jag vet inte hur stor skillnad det gör? De skiter ju en hel del lite här och var med? (och aldrig sett dem äta vid toalettställena, det är upptrampade 'stå och vila' platser).

Men hur länge överlever de små rackarna som sagt? Jag SKULLE kunna tänka mig att offra en del av sommarhagen (som jag tror är rätt ren) och låta vinterhagen vila ett år. Om jag tar bort dem därifrån när det börjar bli barmark, och ger dem en bit av sommarhagen. Och så får vinterhagen vara hela våren, sommaren och hösten och så släpper jag tillbaka när det är snö igen. Hjälper det? Jag kan nog se till att den (vinterhagen) betas ner av får i sommar med, om det hjälper lite extra kanske?

Hur länge ska det vara blidväder för att maska då? Det SÄGS enligt värdeleksrapporten att det kommer blidväder nu, men man vet ju aldrig OM det blir så och hur länge. Ska jag vänta till 'säkert' blidväder lär jag nog vänta minst en månad?

Ska jaga vmaska V 'bara ändå' eller ska jag ta träckprov på honom med innan?

(HIMLA snabbt svar från Vidilab btw, skickade igår, hade svar på mail i förmiddags =))
 
Jajemen, snabba är de! Att mocka toaletterna hjälper även om de inte äter där. Vissa hästar är mer maskiga än andra, Mc t.ex hade ALDRIG mer än 100 EPG blodmask på träckprov, jag vet inte om det bara var att han var en "stark" individ, eller att det helt parasitfria betet han gick på första året hjälpte till (första året det gick häst där).

Det vore ju super om du kunde växla mellan två vinterhagar, även om smittan hon har kommer från BETET. Å andra sidan var det barmark länge, så gick de över till vinterhagen och det fanns gräs där lär det ju vara mycket smitta den vägen förstås.

Jag har för mig att hagen behöver vila över ett år, alltså sommar-vinter-sommar eller vinter-sommar-vinter för att räknas som "ren".

Kör Vision när du kör Kele, han lär också ha ganska mycket (om kanske inte riktigt så mycket), de har ju gått i samma hagar. Dock kan en del av förklaringen vara att Kele var iväg på hingststation! Det kan göra mycket för smittan.
 
Kan du vara HELT säker på att den kommer från betet?

Jag skulle nämligen envist vilja betrakta betet som "rent".

Det togs i bruk 2002, var då HELT rent. Då gick C & V där. Sen 2002 så VILADE det helt. 2003 så gick Kikis, Kele och Vision där, samt Tapestry en månad. Alla var avmaskade som de skulle innan de gick ut där.

MEN...och nu kommer det stora MEN:et. Eftersom Kele fick problem med sina ben, och det var för Kikis mjölkade för bra, så togs de ju BORT från betet 12 h/dygn. Lite beroende på hur hårt insektsttrycket var etc så stod de endera inne..eller gick i - just det - vinterhagen.

Så de har faktiskt gått i vinterhagen med kontinuerligt under hela sommaren. Inte hela tiden, inte ens varje dag, men en hel del. Och de gick på gräs i vinterhagen (det hinner ju växa upp snabbare än de betar ner så de vänjs in på grs där) fram till betessläpp. Men sen även under sommaren gick de nu och då i vinterhagen. Så de har ätit gräs många dagar i vinterhagen i somras?

Och som sagt, Beckie gick i vinterhagen bara, och ingen aning hur hon var maskad. Cactus gick i vinterhagen när hon kom och var full i mask (och avmaskades). Och Kikis och Kele gick i del av vinterhagen i början och sen hela. Tyvärr gick de i samma del som beckie gick i innan. *klantjag*

Hingstationen hade jag glömt, men de stod ju där ett bra tag ja..

Men FAN ändå..

Det där med att de ska vila ett helt år (låter logiskt), påverkas det om man låter andra djur växelbeta? Dvs att det bara vilar från hästar, men inte från bete, utan att det går får och betar. De äter ju där hästarna ratar, och de betar ju KORT?

Jag kan ju plöja upp och så om vallen på vinterhagen, men större delen är ju slänter etc där det inte går att göra något åt tyvärr?

Hur mycket blidväder skulle det vara när jag skulle våga maska? =) Ska jag vänta på riktigt blidväder så får jag nog vänta iaf en månad?
 
Ah, då gick de ju inte på samma bete. Då borde Vision vara rätt ren. Hon har ju alltså gått i en hage där det gått hästar, och dessutom en mindre hage = högre parasittryck. Och det lär väl ha funnits gräs där som de knaprat på? Även om det inte räknas som "bete". Ju mindre gräs destå högre koncentration på smittan blir det ju.

Vaddå Axilur förresten?! Det har vi väl inte diskuterat i den här tråden?!
 
Men du....Jag har funderat o funderat över det där med "väckta" maskar.... :confused:...dom lär ju vakna i samma antal även om en månad :confused:....ursäkta en förvirrad hjärna :rofl: :rofl:, men jag FATTAR inte det där...

Ps...jag maskade min nu med hel spruta ivomec(och alla andra också) ...men säg inte det till nån :angel: :angel:

hon hade ju 350 epg, och jag såg dom faktiskt dom små blodmask :devil: :devil:
 
Nej, om de väcks när de INTE tänkt vakna så blir det fler än om de vaknar "enligt schema". Massaktivering kan dock också komma spontant vilket jag har en internetbekant som råkade ut för för några år sen.
 
Jo, Vision gick ju ihop med dem, när de flyttades över så flyttades han över etc. (Glömde förresten säga att hälften av betet för i år var HELT parasitfritt, det öppnades upp iår och är skördat och betat av kor de senaste "hundra åren" *s*).

Men Vision 'följde ju med' dem när de gick över i vinterhagen etc, så han har utsatts för samma smitta (även om han kanske inte fått lika mycket).

Och jo, det har käkats en hel del gräs i vinterhagen. Är ju både en fördel och nackdel att det hinner växa upp såpass mycket där (dvs att den är så stor så det växer upp).

Frågan är ju vad fasiken jag ska göra, jag lär ju åka på samma elände nästa år om jag inte gör något? Alltså, hon återsmittas igen såsnart våren kommer (dvs gräset börjar spira i vinterhagen) och sen håller man det is chack med avmaskning fram tills i höst, men sen är det samma elände nästa vinter? Eller tänker jag fel?

Ska jag vänta med att maska tills "våren" kommer (dvs om säg en månad?). Nu borde hon ju inte göra annat än kånka runt på masken i vila?
Eh, glöm Axilurformuleringen, jag läste i syne. Tyckte du skrev maska med axilur :o

Men vad ska jag maska med. Jag har banminth hemma, går det bra eller ska jag ta ivermektin igen? (I år kommer bli ett 'banminthår', förra var ivermektiner)
 
Det hon tuggar i sig tuggar hon ju i sig, avmaskningen gör ju bara att du inte smittar ner betet MER. Tar du Banminth nu så är hon ju bara "smittfri" i 4v, sen är det ju i stort sett lika mycket igen (som C som hade exakt lika mycket som de som inte var avmaskade alls 8v efter senaste avmaskning).
 
Jo precis det jag menade, att jag är ju i en ond cirkel om jag inte lyckas lösa det. Frågan är ju HUR jag ska lösa det. JAG skulle vilja helt sonika ta tillbaka mer mark från bonden, då kan jag släppa dem på garanterat parasitfri mark såfort tjälen släpper (så jag får ner stolp). Men något säger mig att mamma kommer att vråla i högan sky då *sucka* Lite surt bara att vi HAR massvis med helt osmittad mark, som dock är utlånad =/

Det var därför jag undrade om det gör skillnad med hur snabbt man får hagarna parasitfria om man släpper på får eller liknande i sommar i vinterhagen, om det 'snabbar på'.

Men just NU borde hon väl inte bli nysmittad? Nu finns det ju inte gräs att äta? Utan borde inte nya smittan komma först när det töar så de är och nappar efter gräs?

Mår HON dåligt av att stolpa runt med parasittrycket hon har nu? Eller är det för hennes del lugnt och vänta tills våren med att avmaska? (Dvs när hagen töar?)

Det måste väl finnas någon gräns för hur mycket mask de kan knata runt med innan de blir dåliga av det? Är det BARA För hagens skull så kan jag ju rent tekniskt vänta med att avmaska tills inför betessläpp, vinterhagen är ju "förstörd" hur fan man än ser det och jag måste ju lösa det och det kan jag inte förrän på senvåren ungefär?

Är det för HENNES skull jag ska maska så borde jag väl göra det kontinuerligt från att vinterhagen är bar. Och som sagt, någonstans går väl gränsen för hur mycket mask som är nyttigt att släpa runt på?

Jag kan inte göra något direkt åt hagsituationen nu dock. Det jag kan är skicka ut dem på betet sålänge där är fruset, men det löser ju egentligen ingenting väl (?), dessutom minskar utevistelsen markant då (kan inte ta in dem därifrån i mörker som det ser ut nu).
 
Men vad gör blodmasken nu då??? sover den eller är den vaken?? och vart sover dom?? för även om dom ligger i dvala/vila så bör dom ju få näring nånstans ifrån??

Ta inte illa upp...för jag är bara intresserad, och jag blev bara nojjig och skulle absolut ha bort maskarna från min bebis :D

OM jag hade gjort som dom sa åt mig på "det där företaget jag köpte maskmedlet på förra gången" så hade min fölis kanske inte levt idag...tror jag iallafall....
 
Okej, bra det. Men en fråga bara för att få pejl på hur det hänger ihop och funderar.

Om vi låtsas att jag får en liten hjärnblödning och struntar i att maska och låter dem gå kvar i den nedsmittade vinterhagen. Vad händer då? Hagen blir mer och mer nedsmittad och hon får mer och mer mask och tillslut har de så mycket mask att de blir sjuka/får kolik/etc? Var går gränsen för när detta inträffar, dvs vid vilket parasittryck?

Det är ju rätt vanligt att hästar går i samma vinterhage år ut och år in, och vår och höst äter gräs där, och avmaskas inför betet, förhoppningsvis under och sen när de kommer hem till vinterhagen igen men sen inte mer. DÅ borde man ju hålla betet 'rent' men få högre och högre tryck i vinterhagen, och om de då får i sig mer och mer mask och tillslut blir sjuka så borde ganska många hästar vara sjuka? Eller krävs det enorma mängder mask och en känslig individ för att de ska bli sjuka av det?

(Jag har inte tänkt testa och se vad som händer, jag är bara nyfiken hur det hänger ihop eg)
 
Här kommer ett utdrag ur min artikel (som du väl läst...):

"Vid kyla eller torka lägger sig larverna i en vilofas i hästens grovtarmsslemhinna och kan leva där under lång tid och påverkas då inte av maskmedel. Hundratusentals vilande larver kan finnas i tarmväggen. Det är en ständig omsättning av maskar - nya larver blir vuxna när gamla avgår med träcken, spontant eller efter avmaskning.

Det betyder att nya maskar som producerar ägg finns på nytt en viss tid efter varje behandling, oberoende av om hästarna återinfekterats eller inte. Vilande larver som aktiverar sig själva under vårvintern kan orsaka kolik eller allvarlig tarmsjukdom, detta kan även hända om man avmaskar vid fel tidpunkt, som under vintern."

Maskarna kan alltså ligga vilande i flera år! En anledning till att maskmedlet inte tar är just för att ämnesomsättningen är så otroligt låg.

Maskfri lär hon inte bli när det gäller blodmasken. Men spolmasken kommer hon bli av med.
 
Jag vet faktiskt inte var gränsen går för att hästen ska börja må dåligt. Men det som händer nu är att det sprids smitta hela tiden i hagen, men så länge de inte äter där får de ju inte I sig ny smitta.

Gränsen för NÄR hästarna blir dåliga tror jag är individuell, men det är en gissning från min sida. Vissa hästar reagerar nog tidigare än andra beroende på många faktorer. Vi hade en ponny i stallet som på träckprov visade 1500 EPG, lika mycket som en ny häst visade i våras. Ponny såg väldigt "maskig" ut och blev också "som ny" efter avmaskningen, medan den andra hästen var helt opåverkad.

Sen har de ju ett eget visst försvar också, vissa hästar bär på mer mask än andra helt enkelt.
 
En sista fråga, under avdelning: Antagligen stenkorkade fågor.

Finns det MINSTA chans att ivermektinet helt enkelt inte 'rått på' maskarna?

Jag har svårt att få ihop hur i helvete hagen kan ha blivit SÅ nedsmittad. Jag ifrågasätter ju inte att det uppenbarligen är så, men jag blir inte riktigt klok på hur, och vill utesluta det sista argumentet för att det inte är så =)
 
Nej du, den risken är så otroligt liten att den inte ens finns. Och det ÄR trots allt en hage som använts "året runt" vilket är det värsta för smittan.

C hade ju 850 EPG, precis som de andra fölen, och hans bete var RENT, de sambetade med kor, men en del av hagen används året runt, och den lilla delen orsakade så stor smitta (+ att de andra inte avmaskades då...).
 
Okej, jag trodde inte det fanns någon större chans, men bättre fråga än fundera. Det stör och faschinerar mig samtidigt att jag kan fått det så förbannat nedsmittat. Det var RENT 2001 (garanterat inte minsta lilla hästparasit). Nickis och Vision gick där från februari/mars till april. Då försvann Nickis och bara Vision gick. Sen utökades hagen med mer RENT bete.

Nickis och Vision kom från marker med väldigt lågt parasittryck och samlingsprov på dem visade i princip inget parasittryck. (Från SVA, så fick inga EPG).

Sen kom Cactus i maj -01. Kraftigt smittad som sagt. Avmaskades när hon kom flera ggr tätt (för att bli av med allt, envis jäkla mask). Både hon och V avmaskades kontinuerligt från maj - oktober. Gick på RENT bete. Men betade ju vinterhagen höst och vår.

Sen gick de vintern och våren. Avmaskades och släpptes på rent bete. Cactus kom hem i två veckor och gick i vinterhagen. V kom hem i augusti, och då kom även Beckie (ingen aning om avmaskning där). De betade i vinterhagen. Avmaskades i oktober (V avmaskad i aug med ivermektin, ingen aning om B).

Sen lallade de där hela vintern. I dec kom Kikis som enligt uppgift var avmaskad på senhösten.

Sen gick de där, på vårkanten gick Beckie i egen liten hage.

När Kele fötts i april avmaskades Kikis med ivomec, och hon och Kele släpptes i Beckies lilla hage, och Beckie och V gick i resterande del. Efter en månad bytte K& K och Beckie plats.

Beckie åkte hemi juni, och Kikis, Kele och Vision avmaskades med ivermektin (8v efter fölningen och således 8 v efter att Kikis avmaskades). Sen avmaskade på dagen var (.e vecka ända in i oktober.

Släpptes på bete i juni, bete som till hälften var RENT och som till hälften vilat ett år (och innan dess betats ett år bara av häst)
Men som sagt, gick vissa dagar i vinterhagen och vissa perioder delar av dag i vinterhagen. Tapestry gick på betet 1 månad, var avmaskad med Cydectin och hade inte gått 'full intervall' på det ens när hon åkte hem.

Kikis, Kele och Vision gick tillbaka till vinterhagen och betade där from augusti (har jag för mig, sak samma).

Så faschinerande att det kan ha blivit så hårt smittat, när det ändå är såpass stort. Och på ändå såpass "få" år.

Jag vet ju vem jag misstänker var boven i sammanhanget, och hade lilla uckopuckoAlex bara atgit ett träckprov hade jag nog kunnat förhindra det här. Men himla lätt att vara efterklok.

Nu återstår bara att reda ut eländet på något vis. Jag är ju van att ha LÅGT smittryck så jag är rätt muttrig just nu faktiskt :devil:

Har mailat parasitologen på SVA och frågat om hur länge man måste vila (jag såg 'en säsong' på något ställe och det går ju att tolka olika. Det pratas ju mest om bete och då blri det ju per automatik ett år) hagarna, och om det gör någon effekt om fåren betar vinterhagen i sommar.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 026
Senast: Madick
·
Hästvård Fick tillbaka provsvar på den nya hästen idag. Till min stora skräck har den 1350 EPG blodmask (odling görs just nu för att bestämma om...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp