Bukefalos 28 år!

HjÄÄÄlp!!!!!

B

bitch1

:( Jag är så i valet o kvalet... För ca. 6 månader sen köpte jag en stövarkorsning. Hade hoppats på att vovven skulle funka som sällskapshund och strosa runt på gården bland mina hästar o katter... MEN, ju äldre vovven blir, desstå mer intresserad blir han av skogen runtom och dess spännande lukter efter olika djur. Så nu de sista 2 månaderna har jag blivit tvingad att ha min hund bunden på lina! :( Detta trivs han ju INTE med, då han ÄLSKAR att få springa runt och sträcka ut i skogen! Han har äver slitit sig flera gånger, då han vill vara med mig när jag är i stallet el arbetar på gården, en bit ifrån där han står bunden. Och när han väl sitter fast, så skäller han konstant, när jag o barnen inte är nära honom ute på gården. (det går bra om han är ute själv och vi är inne) Tyvärr så har jag blivit ensamstående här ute på landet, så jag har varken tid eller intresse för att vara ute och gå i skogen. Så jag och vovven har ju helt skilda intressen: Han vill ut och JAGA! Men det vill INTE jag!!! (Har dock jägarexamen, fast ett tappat intresse för längesen!) Så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra: Jag vill egentligen INTE sälja honom, för han är en helt fantastisk hund!!! Jättesnäll o gosig o läraktig!!! Älskar mina barn, som älskar honom!!! M.m.. m.m... :love: Och samtidigt gör det ont i mig att se min älskade vovve mer och mer "ledsen" över att ingen har tid/lust att följa med honom ut i skogen, där han VERKLIGEN TRIVS!!! HUR ska jag göra?!? Funderar på att sälja honom till en ny familj som HAR intresset för JAKT!!! Men samtidigt svider det i mitt hjärta... Trots allt så tycker jag att det är viktigast att HUNDEN får det allra bästa och INTE jag!!! :bump: Så snälla...Vad tycker NI att jag ska göra?!! :confused: HJÄÄÄLP!!! :bump: ( :cry: :cry: :cry: )
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Duger hunden till jakt? Isåfall sälj den till en jägare, duger den INTE till jakt så avliva den.
Köp ingen mer hund utan att ta reda på de mest elemtära hundkunskaperna, och en viss raskännedom.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Hitta en ny familj som har samma intressen som hunden... Är inte det lättaste men det bästa för hunden... Ibland får man bortse från sina egna känslor. Läs på bättre om hundrasen innan du skaffar nästa hund...

Lycka till!
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Jag förstår att det känns hårt, men jag tror att även du är medveten om att omplacering är bästa alternativet. Jag omplacerade en av mina katter för att han så gärna ville vara ute fastän han är uppvuxen som innekatt tillsammans med två andra som däremot trivs med det. Det känns ju i hjärtat men man mår bäst i slutänden om man placerar djuret där det "hör hemma" och trivs.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

escodobe skrev:
Duger hunden till jakt? Isåfall sälj den till en jägare, duger den INTE till jakt så avliva den.

ursäkta, men varför ska man avliva en hund som ej duger till jakt? kan man inte sälja hunden till någon som har liknande intressen som hunden själv??

Onödigt o avliva för inget liksom..
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Å vem har liknande intressen som hunden om inte en jägare, eller vad menar du?
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

du har inegn erfarenhet av jakthundar va?
Sådana raser som stövare MÅSTE få jaga för att må bra.
Hunden i frågan mår helt enkelt inte bra, han står och skäller konstant, han sliter sig när han står bunden, eftersom han antingen vill vara med flocken eller/och behöver få utlopp för sina insinkter dvs att jaga.

Att hitta ett hem åt en hund med jaktinstinkter men som inte duger till att jaga med är svårt - eftersom problemen som ägaren just beskivit uppstår.
Då är avlivningen ett humant alternativ.

Sen kan jag svära ett par ramsor över varför man köper/säljer en "stövarkorsning" för att ha som "gårdshund".
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

jag håller med du, man kan väl ta reda på fakta innan hundköp....
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Tja...Håller med om att jag borde tänkt mig för en gång extra innan jag köpte honom...Pga hans "ras"! :o Fast å andra sidan TRODDE jag att vi EV skulle kunna jaga tillsammans frampå...(Har jägarexamen!) Fast jag har rätt nyligen kommit fram till att JAG inte har minsta intresse för jakt, utan det är mestadels pga resten av familjen som har det-som jag trodde att jag oxå hade intresset...(ni fattar va?) Utan jag har kommit fram till att mitt stora intresse har varit/är/kommer alltid vara hästar! Och för tillfället är min nya intressanta inriktning AVEL! :D Angående vovven...Det är nog som sagt bäst för honom att få ett nytt hem, som jakthund. OCH han ÄR helt KANON på att spåra och leta upp vilt i skogen!!! Tro mig...Jag har stått och tittat på/lockat/ropat/skrikit för att få tillbaks en helt ivrig och upphetsad vovve som slitit sig flertalet gånger och jagat runt efter djur i skogen!!! :p Så för hundens bästa kommer jag antagligen sätta ut annons omgående... ( :cry: ) Tack för er hjälp! :bow:
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Som jägare så undrar jag vad det är för stövarkorsning...?

Hur pass väluppfostrad är han??

Detta för att de flesta/många jägare vill ha hunden från valpålder för att kunna forma den. En okontaktbar hund är det ingen som vill ha, speciellt inte om de ska jaga med den... Sen är det så att en jakthund som inte jagar bra och inte heller kan vara familjehund avlivas oftast, av humana själ mot hunden.

Så därför undrar jag hur pass han är tränad?? Har du själv lagt spår?? Viltkontakt??

Kan ju tillägga att en hund som ska användas som stövare, dvs harhund, måste vara rådjursren. Alltså är det en stor nackdel om han har fått smak på rådjur...

Många vill inte ha en vuxen otränad hund, det är för mycket jobb.

//E
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Fråga är om det ens går om de redan gått ur hand? Vissa saker går ju inte att repa om jaktlusten är enorm.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Om alternativet är att hunden mår dåligt och är frusterad rsten av sitt liv är avlvining humant - ÄVEN om hudnen är fullt frisk.

Det är bara att hoppas att hunden duger att jag med.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Du skrev att resten av din familj är jaktintresserad. Finns det inte någon där då som kan tänka sig att jaga med din hund?
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

escodobe skrev:
Om alternativet är att hunden mår dåligt och är frusterad rsten av sitt liv är avlvining humant - ÄVEN om hudnen är fullt frisk.

Det är bara att hoppas att hunden duger att jag med.

Jag tycker man har skyldighet att kämpa till man hittar en lösning på problemet, som inte innebär mord.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Och jag tycker att man är en oansvarig person om man köper en stövarkorsning och tror att den kommer fungera som sällskapshund och hålla sig på gården.

Men nu är det gjort.
Ägaren vill inte ha kvar hunden.

Vad har du för lysande alternativ annat än omplacering till jägare eller avlivning?

a
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Har inte påstått att jag har några ANDRA lysande förslag (finns liksom inte så många)
Barar att jag tycker man har skyldighet att se till o finna ett hem där hunden trivs, det är jag övertygad om att det finns.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Jag tycker man har skyldighet att kämpa till man hittar en lösning på problemet, som inte innebär mord.

Inte om det går ut över hundens bästa. En jakthund som inte får jaga mår inte bra. Då är det mest humant för hunden att få somna in. Att hålla den vid liv och ha den som sällskapshund är rent djurplågeri.
 
Sv: HjÄÄÄlp!!!!!

Får väl tala 100% klarspråk då.

Man får väl helt enkelt kämpa till man hittar en lösning på problemet = en familj/person som är jaktintresserad och vill ta hunden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 524
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 268
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 728
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp